Liderii din provincie. Ce afaceri uriase s-au dezvoltat in afara Bucurestiului

Autor: Ana Raduta Postat la 13 iunie 2011 529 afişări

Se spune ca ora exacta in business si in economie, in general, se da de la Bucuresti. Aceasta idee, de mult inradacinata in mintile romanilor, este insa doar pe jumatate adevarata. Altfel spus, daca minutarul ceasului este la Bucuresti, provincia este cu siguranta secundarul. Acolo s-au dezvoltat in ultimii 20 de ani afaceri uriase, care au devenit lideri nationali pe pietele lor si care in multe cazuri au dat lectii importante de management si strategie marilor multinationale. Cumulat, liderii din provincie fac afaceri anuale de peste un miliard de euro si, mai important, nu s-au simtit nici macar o data fratii mai mici si mai saraci ai greilor din Capitala.

Cezar Rapotan este un alt antreprenor roman care a facut afaceri impresionante dintr-un oras care iesea in evidenta mai degraba printr-un nivel scazut al puterii de cumparare in randul locuitorilor si o rata a somajului crescuta, Galati. Infiintata in anul 1994, cu obiect de activitate comertul cu materiale de constructii, Arabesque s-a dezvoltat rapid, iar astazi este cel mai mare distribuitor al pietei de profil - direct cu firmele de constructii, cu afaceri care anul trecut s-au apropiat de o jumatate de miliard de euro.

Strategia lui Rapotan a fost pe cat de simpla, pe atat de eficienta - s-a diferentiat de concurenta prin faptul ca a lucrat direct cu dezvoltatorii, evitand pe cat posibil intermediarii. Astfel, compania are acum o forta logistica uriasa si centre comerciale in 16 dintre cele mai importante orase si piete de desfacere din tara, care deservesc peste 10.000 de clienti.

Tot din Moldova sunt controlate si afacerile celui mai mare dezvoltator roman de mall-uri, Iulian Dascalu. De la Iasi, Dascalu si-a dus mall-urile in patru dintre cele mai importante orase din tara, cu exceptia Bucurestiului, acolo unde dezvoltatorii straini au acaparat piata. Cu o cifra de afaceri de peste 40 de milioane de euro in 2010, pentru Dascalu, trecutul, prezentul si viitorul arata extrem de reconfortant, chiar daca de Capitala il desparte un drum lung si anevoios. "Din start am vizat crearea unei retele nationale de mall-uri Iulius. Nu am fost luat prin surprindere de succesul Iulius Mall si nici de anvergura businessului, deoarece inainte de a porni in acest domeniu am planificat strategiile foarte atent astfel incat sa cuantificam la maximum potentialul pe care il oferea piata", spune Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Group. A putut sa beneficieze si de faptul ca nu introducea pe piata un produs experimental. Afacerile cu mall-uri fusesera testate deja si se dovedise ca aveau succes, astfel incat Dascalu a preluat si adaptat local modelul de dezvoltare in retail practicat cu succes, de multi ani, in tarile occidentale. Primul centru comercial a fost deschis in 1995, la Iasi, fireste, iar la un an distanta mall-urile lui Dascalu au ajuns si la Timisoara. In prezent, Iulius Group mai are mall-uri deschise si la Suceava si Cluj-Napoca.

Cele patru centre comerciale Iulius din tara au impreuna o suprafata construita de peste 420.000 de metri patrati, suprafata care va creste odata cu inaugurarea ansamblului urbanistic Palas, care cuprinde, printre altele, Palas Mall, cu o suprafata de 47.800 de metri patrati si Palas Shopping Street, care se intinde pe 6.500 de metri patrati. "Criteriile dupa care se obtine succesul unui proiect de retail sunt aceleasi, indiferent ca vorbim de provincie sau Capitala. Sau, cel putin, asa ar trebui sa gandeasca un dezvoltator", crede cel cunoscut ca "regele mall-urilor" din Romania.

In acelasi timp, recunoaste ca daca ar fi sa intre si pe piata din Bucuresti, ar trebui sa faca un lifting vizibil conceptului de centru comercial. "Bucurestiul este un oras cu multe dezvoltari bune, indeplinind toate premisele pentru o piata de retail matura. In aceste conditii, un eventual business care sa aiba succes ar trebui cladit pe un concept nou si puternic", argumenteaza seful Iulius Group.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
provincie,
afaceri,
lideri,
business
/cover-story/liderii-din-provincie-ce-afaceri-uriase-s-au-dezvoltat-in-afara-bucurestiului-8331438
8331438
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.