Lecţiile antreprenorului care şi-a dus afacerea în 28 de ţări: Nu faceţi afaceri cu statul şi uitaţi că România are graniţe

Postat la 02 septembrie 2016 3180 afişări

Soluţiile software ale TotalSoft au fost implementate în 27 de ţări, iar clienţii majori nu au fost câştigaţi în urma unui proces de vânzare, ci deoarece companiile multinaţionale din România au făcut reclamă la headquarter. Soluţiile au fost preluate şi de alte sucursale, un proces mai mult tehnic şi nu de vânzări. „Spre exemplu, Raiffeisen a implementat în România, şi-au dat seama de valoarea produsului şi au cerut să mai fie implementat în şase ţări. Să ştiţi că nu-i uşor să-i convingi, pentru că ei devin dependenţi de noi. Eu ştiu, de exemplu, că soluţiile mele medicale sunt cele mai bune din punctul de vedere al tehnologiei. Am lucrat pentru Medicover timp de 10 ani pe toată Europa, dar nu era produsul meu. Când am terminat, am creat produsul meu, despre care ştiu că e superior. Şi am dovada: l-am implementat la MedLife în câteva luni de zile, iar MedLife are 4.000 de pacienţi pe zi. Şi acum merg cu el şi MedLife, şi Regina Maria, aproape toţi jucătorii privaţi mari. El poate fi şi în cloud, iar în afară aş putea să-l vând foarte bine, dar am nevoie de oameni de vânzări şi parteneri.“

În ciuda anvergurii afacerii pe care o conduce, Liviu Drăgan lasă impresia că are un program şi o abordare a businessului destul de relaxate. Spune că nu lucrează după ora 7 seara şi nu vine în weekend. Joacă tenis în fiecare zi, dimineaţa. „Am o viaţă activă seara, iar în weekenduri caut să mă distrez. La birou, în primul rând, dimineaţa îmi fac o agendă cu ce trebuie să fac şi o împart pe categorii: sales, proiecte, HR, probleme de altă natură sau probleme personale“. Are câteva şedinţe pe săptămână care sunt la ore fixe; luni, spre exemplu, este şedinţa de executive committee. „Mă întâlnesc cu managementul, sunt vreo 7-8 manageri şi discutăm probleme care sunt de natură strategică, nu de structură operaţională. Întreb anumite lucruri despre natura evoluţiei financiare, despre HR, despre ce putem să facem în afară de ceea ce facem deja, despre cum reuşim să mai creştem.“

Sunt mai multe modalităţi, spune Drăgan, de evoluţie a unei companii. Există companii de tip Zeus, în care directorul general este one man show, o companie de tip Atena, care rezolvă toate sarcinile, sau o companie de tip Apollo, care este corporaţie. „Eu trebuie să fac ca firma să îşi păstreze puţină creativitate, dar să fie şi Apollo. În schimb oamenii se ataşează unui anumit mod de companie şi nu mai vor să iasă de acolo, iar tu eşti obligat să schimbi compania de pe un model pe altul. Şi ei se ataşează şi nu vor să se schimbe, iar asta devine o problemă extrem de complicată, pentru că ei au dat foarte mult pentru firmă şi eu trebuie să-i conving să se schimbe.“

O creştere exponenţială trebuie pregătită, însă ea nu apare deodată, la semnarea unui proiect de 10 milioane. „Creşterea exponenţială înseamnă să faci altceva decât ai făcut. Dacă faci exact ce faci acum, aceea e o creştere organică. Trebuie să faci un salt, trebuie să ai un alt produs, un alt departament, trebuie să ai un alt parteneriat. 30%-35% din cifra de afaceri a TotalSoft, vine din afară. În România, unde eu nu lucrez cu statul sau cu fonduri europene, creşterea este organică, iar când spun organică mă refer la 15-20%. Dar în afară pot să cresc oricât.“

În viitor, spune Drăgan, mobilitatea va creşte tot mai mult, iar consumatorul va avea o importanţă tot mai mare, mai ales prin prisma aplicaţiilor online şi de self service. „Eu nu cred că se mai gândeşte cineva să nu acceseze contul online să ştie ce se mai întâmplă cu factura lui şi să nu plătească online. De asemenea, procesul de vânzare, indiferent că vinzi pantofi, credite sau telefonie, se face de către agenţi de vânzare care fug peste tot şi care nu pot lucra decât prin intermediul dispozitivelor mobile, chiar şi în agricultură. Sunt fermieri care fac toată partea de însămânţare folosind tableta, văd acolo cum se însămânţează solele cu grâu sau altceva. Le desenează, le aranjează. Această trecere spre mobilitate va fi covârşitoare şi se va face relativ simplu.“

Mai complicat este cu asigurarea continuităţii, a transferului din zona fixă în cea mobilă. „Noi am demarat acest program la TotalSoft. Au construit tot soiul de oferte speciale, de algoritmi în zona de desktop, şi le-am zis să le schimbe pe toate, să le pună în tabletă. Şi ei spun: «Nu, unii aşa lucrează», iar eu le răspund: «Or să renunţe»“.

Telefonul mobil va avea, continuă Drăgan, un rol extrem de important - va fi card de credit, buletin de identitate, computer şi legătura oamenilor cu lumea virtuală; va fi şi un echipament medical, telefonul va lua tensiunea, pulsul, sângele, va avea funcţii extrem de importante; oamenii vor putea lucra, datorită acestei conectări, oriunde în afara companiilor. „Noi aşa evoluăm: alergăm tot mai mult cu maşina, cu avioanele, această mobilitate care este în genele noastre se va răspândi prin tehnologie. Iar device-ul ne va permite să fim în conectaţi în permanenţă cu familia, voi şti dacă tata şi-a luat medicamentele, dacă mi-a crescut tensiunea. Asta va duce la un proces de alienare, dar întotdeauna în faţa unui proces de alienare va apărea un alt proces care va reintroduce dialogul; sunt convins că nu ne vom degrada datorită acestei evoluţii. Din timp în timp apar corecţii.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
liviu dan dragan,
afaceri,
totalsoft
/cover-story/lectiile-antreprenorului-care-si-a-dus-afacerea-in-28-de-tari-nu-faceti-afaceri-cu-statul-si-uitati-ca-romania-are-granite-15649359
15649359
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.