Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie cu mii de poveşti despre reuşite şi eşecuri

Autor: Iuliana Roibu Postat la 06 octombrie 2014 775 afişări

Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie, cu un întreg ciclu de creştere şi de scădere, cu sute de poveşti despre reuşite şi tot atâtea despre eşecuri. Cei mai intenşi zece ani din istoria recentă a României au coincis cu apariţia, săptămână de săptămână, a Business Magazin.

Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie cu mii de poveşti despre reuşite şi eşecuri

Pe o piaţă care creştea accelerat, subiectele abordate de Business Magazin au vizat inclusiv strategii de adaptare la creştere, dar şi strategii inedite de creştere: „Cum faci faţă succesului“ a fost un articol de copertă care vorbea despre cum companiile trebuie să se reinventeze, să caute noutatea, să se raporteze mai puţin la competitori şi mai mult la propriile competenţe.

Păstrarea succesului era o temă delicată, mai ales pentru antreprenorii care refuzau oferte de zeci de milioane, mizând pe strategia proprie şi pe creşteri continue în următorii ani. „Think Big“ a fost un articol care analiza strategiile ieşite din comun ale unor antreprenori care făceau în 2007 eforturi să lanseze cel mai mare hotel din Europa sau cea mai mare dezvoltare imobiliară de la zero dintr-o capitală europeană. Tot pe creştere şi pe salturi spectaculoase mizau şi managerii din afacerile imobiliare. Shimon Galon, şeful din 2007 al dezvoltatorului  imobiliar GTC, vindea cu 150 de milioane de euro clădirile America House şi Europa House şi bifa astfel unul dintre cele mai spectaculoase exituri din domeniu. Stefano Albarosa, fostul şef al grupului Cefin, dezvolta în 2007 proiecte de un miliard de euro.

2007 a fost şi anul când petrolul a ajuns la 100 de dolari pe baril („Bancnota de un baril“), când s-au conturat cele mai agresive strategii ale businessurilor low-cost, atât în aviaţie, cât şi în vestimentaţie sau amenajări interioare, din dorinţa de a accesa noi şi noi categorii de public („Magia low-cost“). Cele mai multe coperţi, şi din anul 2007, au avut ca temă centrală consumul, banii şi creditarea: „Liber la credite“, „La masa celor mari“, „Cât mai creşte creditul imobiliar“, „Averea din pivniţă“ şi, nu în ultimul rând, „Cât mai creşte preţul caselor“. Răspunsul la multe din aceste dileme privind consumul avea să vină mai devreme decât credeau cei mai mulţi oameni de afaceri intervievaţi pentru articolele din revistă.

2008 a început în extaz şi s-a terminat în agonie. Pentru cei mai mulţi oameni de afaceri din România, 2008 a fost anul cel mai bun, cu cele mai bune rezultate înregistrate şi cu cel mai bun profit. Criza şi-a făcut simţită prezenţa abia spre sfârşitul anului sau chiar în 2009, în cazul afacerilor mai puţin expuse la finanţare sau la contactul direct cu businessurile afectate.

„Mai duduie economia în 2008? Mai cresc dobânzile la credite? Cât vor mai creşte salariile? Cu cât se vor mai scumpi casele?“ Aşa este că vă vine să zâmbiţi când citiţi aceste întrebări? Ele erau pe prima copertă Business Magazin din 2008, în care oamenii de afaceri răspundeau la cele mai importante întrebări pentru anul care tocmai începuse. Se vorbea despre un an de aşezare, de la eoliene până la imobiliare şi credite, dar nu era vorba nicidecum despre începerea scăderii, deşi semnalele începuseră să apară din presa de peste ocean. Cea mai proastă veste pentru businessul românesc la începutul lui 2008 era că euro ar putea ajunge la 4 lei, iar trecerea de 3,6 lei în ianuarie era descuranjantă. În rest, lucrurile mergeau mai bine ca niciodată.

Coperţile Business Magazin din prima parte a lui 2008 au scris istoria businessului românesc pe vârf. Nicolae Petrov, fondatorul Carpatair, vorbea despre atingerea pragului de 100 de milioane de euro în următorii doi ani (în 2013, compania a renunţat de la hub-ul din Timişoara, unde poziţia dominantă este ocupată acum de Wizz Air, iar la începutul lui 2014 a intrat în reorganizare judiciară). Josef Goschy, hotelierul cu un portofoliu de 3.200 de camere, tocmai adusese în cadrul Unita Turism complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp, pentru care plătise 22 de milioane de euro la sfârşitul lui 2007 (anul acesta, complexul a fost scos la vânzare, la fel ca alte hoteluri din portofoliul Unita Turism). Virgil Mailat, fondatorul Bere Mureş şi inventatorul berii la PET, vindea cu 150 de milioane de euro lui Heineken afacerea pe care o crescuse timp de un deceniu şi jumătate, iar Doru Lionăchescu (împreună cu partenerii săi) vânduse businessul Capital Partners către Piraeus Bank pentru 32 milioane de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business magazin,
cover story,
economie,
manual
/cover-story/istoria-revistei-business-magazin-a-incapsulat-tot-manualul-de-economie-cu-mii-de-povesti-despre-reusite-si-esecuri-13366493
13366493
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.