Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie cu mii de poveşti despre reuşite şi eşecuri

Autor: Iuliana Roibu Postat la 06 octombrie 2014 775 afişări

Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie, cu un întreg ciclu de creştere şi de scădere, cu sute de poveşti despre reuşite şi tot atâtea despre eşecuri. Cei mai intenşi zece ani din istoria recentă a României au coincis cu apariţia, săptămână de săptămână, a Business Magazin.

Istoria revistei Business Magazin a încapsulat tot manualul de economie cu mii de poveşti despre reuşite şi eşecuri

Cele mai importante observaţii pe care Business Magazin le-a făcut în 2006 pe copertă au fost reprezentative pentru businessul românesc. „Cel mai profitabil business“ a fost un cover  story care explica de ce cafeneaua este cea mai bună investiţie în domeniul alimentar. „Garnizoana call-center“ explica de ce şi cum se transformă România într-o Indie a Europei, însă cu servicii mai bune, cu angajaţi mai educaţi şi cu o prezenţă importantă în cadrul UE. „Paradisul expaţilor“, un story despre motivele care îi îndeamnă pe expaţi să nu mai plece din România, a fost confirmat ulterior de zecile de străini veniţi cu funcţii în multinaţionale care au rămas în ţară la alte companii sau în propriile afaceri.

Pe lista coperţilor din perioada de boom economic şi-a făcut loc şi cuvântul „criză“ – nu era vorba însă despre o criză economică, deşi revistele de peste ocean scriau deja despre primele probleme legate de poliţele companiilor de creditare. Era vorba despre „Criza de creştere“, un prag de care se lovesc mai multe companii în perioade de boom economic, prag care transformă succesul în „haos, pierderi sau chiar faliment“. Un „ghid de supravieţuire pentru firmele româneşti“, atacate dur pe piaţă de concurenţa internaţională care devenea tot mai interesantă în România. De ghidul de supravieţuire au avut nevoie ulterior cam toţi actorii pieţei de business. Un preambul a fost prezentat de revistă la sfârşitul lui 2006, când unul dintre cei mai activi comercianţi, Univers’all, a intrat în faliment. „Am pierdut cinci ani din viaţă“, spunea amărât în decembrie 2006 Răzvan Petrovici, omul de afaceri care, la începutul aceluiaşi an, deţinea cel mai mare lanţ de retail de pe piaţa locală. Mărirea şi decăderea Univers’all a fost o poveste care avea să urmeze în mai multe variaţiuni pe aceeaşi temă în anii următori.

„România tocmai intrase în Uniunea Europeană şi investitorii veneau cu miliarde în România, toţi antreprenorii făceau proiecţii şi business planuri de creştere cu 20-30% pe an în următorii 4-5 ani, băncile aveau sentimentul că trebuie să câştige cât mai multă cotă de piaţă în zona de retail şi în general era o stare de efervescenţă.“ Portretul anului 2007 făcut de către Sergiu Oprescu, CEO al Alpha Bank, în deschiderea evenimentului BM Storytellers, ilustrează corect sentimentul care marca România în 2007, un an intens pentru economia românească şi pentru toţi actorii ei, de la oameni care consumau mai mult decât câştigau până la companii care vindeau orice şi creşteau cu doi digiţi.

Niciun eşec nu a fost pe vreuna din coperţile din 2007. Dimpotrivă. Începutul de an a fost marcat în revistă de venirea în România a Google, a Hervis şi a Decathlon, companii care aşteptaseră aderarea României la UE pentru a intra pe piaţă. Aşteptarea aderării a fost însă folosită de antreprenorii locali pentru a dezvolta afaceri în lipsa multinaţionalelor: Ioan Ciolan, fondatorul Ambient, avea în 2007 afaceri de 120 de milioane de euro şi se pregătea să se lupte cu multinaţionalele din domeniu („Gata de luptă“), Raul Ciurtin ridicase Albalact până la o valoare de 100 de milioane de euro pe bursă şi miza pe Fulga şi Zuzu ca să crească şi mai mult („Cum a devenit Zuzu milionar“), iar Gabriel Cârlig nu contenea să se extindă în străinătate: după Ungaria, Franţa şi Italia plănuia să deschidă magazine în Germania şi Spania („Croitorul Jolidon“).

Piaţa nu creştea numai în Bucureşti; trei coperţi au fost dedicate Sibiului, Clujului şi Iaşiului, oraşe importante în economia unei ţări în creştere accelerată: Sibiu a fost în 2007 capitală culturală europeană, beneficiind de investiţii de zeci de milioane de euro în infrastructură şi unităţi de cazare, dar şi de creşterea exponenţială a numărului de turişti şi investitori, iar Iaşi, un oraş situat la graniţa estică a UE, s-a poziţionat ca un important pol de servicii pentru companiile care doreau servicii ieftine, dar în cadrul uniunii. Cluj-Napoca, cel mai mare oraş din Ardeal, avea de luat o revanşă importantă în 2007 în faţa rivalelor Timişoara şi Constanţa, oraşele româneşti cu cea mai bună creştere economică după Bucureşti. Un alt cover story care vorbea despre un oraş în plin proces de dezvoltare a fost „Made in Craiova“, oraşul fiind marcat în 2007 de achiziţia fabricii de automobile de către Ford, tranzacţie care urma să transforme România într-un exportator net de automobile şi într-un furnizor foarte activ de componente şi accesorii auto.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business magazin,
cover story,
economie,
manual
/cover-story/istoria-revistei-business-magazin-a-incapsulat-tot-manualul-de-economie-cu-mii-de-povesti-despre-reusite-si-esecuri-13366493
13366493
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.