Ghid de criza: cum atragi investitori pentru afacerea ta

Postat la 17 martie 2009 1332 afişări

Tot mai vulnerabili din cauza reticentei cu care ii trateaza bancherii, oamenii de afaceri se vad nevoiti sa apeleze la banii investitorilor financiari pentru a-si sustine activitatea curenta sau planurile de investitii. Bani sunt: fondurile de private equity dispun de 1,5-2 miliarde de euro pentru achizitii pe piata romaneasca, potrivit managerilor chestionati de BUSINESS Magazin. Tranzactiile nu se incheie insa deloc usor. Managerii fondurilor explica in cele ce urmeaza ce anume ii atrage sa finanteze o afacere si de ce le refuza pe altele.

Nu doar coordonatele negocierilor s-au modificat, ci chiar mecanismul in sine al intalnirii dintre cerere si oferta. In cele mai multe din cazuri, companiile sunt cele ce trebuie sa convinga fondurile sa intre in actionariat, nu mai asteapta ele sa fie cautate de fonduri. Asa incat puterea de negociere a investitorilor este evident mai mare, cu atat mai mult cu cat “fondurile sunt buni negociatori, stiu sa puna presiune si sa speculeze greselile sau slabiciunile companiei”, considera Ciprian Ghetau de la Capital Partners. Daca insa o tranzactie cu un fond de pe piata locala nu se concretizeaza, lupta nu e pierduta, pentru ca exista deja companii de brokeraj ce pot promova afacerile din Romania direct peste Ocean sau pe oricare dintre pietele vecine. De pilda, Riff Holding, o companie de consultanta, a intrat recent pe piata brokerajului de fuziuni si achizitii, prin preluarea francizei Sunbelt, o retea americana de astfel de servicii, cu operatiuni in circa 30 de tari. Marius Stancescu, presedintele Riff Holding, se asteapta sa semneze anul acesta mandate pentru opt-douasprezece companii, desi piata de fuziuni si achizitii se va tempera puternic, “la jumatate din valoarea de anul trecut”. In 2008, piata romaneasca de fuziuni si achizitii s-a situat la aproximativ 1,5 miliarde de euro.

 

Pentru moment, totusi, in zona de investitii par sa se intample mai mult discutii si anticipatii decat tranzactii. Fondurile de investitii, stand si asteptand oportunitati, s-ar putea trezi ca au ratat de fapt afaceri bune, mai ales daca alternativa finantarilor bancare va reincepe sa functioneze pentru antreprenori. Ori poate ca tranzactiile se intampla deja, “pe tacute”; pana la urma, cum spune Marius Stancescu de la Riff Holding, e si explicabil sa fie asa: “Vanzarea este un moment dificil, ce poate afecta relatiile comerciale cu clientii sau cu furnizorii companiei, cu partenerii de afaceri - asa ca e normal ca mare parte din tranzactiile de acest fel sa se incheie cu usile inchise”.

 

Mihai Sfintescu, 3TS Capital: “Cu o strategie buna, un antreprenor fara presiune pe vanzare poate atrage capitalul necesar preluarii unui concurent”

George Teleman, Equest Partners: “Daca ne uitam in piata, vedem ca fondurile de real estate sunt la un discount enorm, de 70-90%.”

Marius Stancescu de la Riff Holding: “Vanzarea este un moment dificil, ce poate afecta relatiile comerciale cu clientii sau cu furnizorii companiei”


Ghid de atras investitorii

O imagine de ansamblu

Uitati tot ce stiati

 

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ghid-de-criza-cum-atragi-investitori-pentru-afacerea-ta-4058158
4058158
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.