Ghid de criza: cum atragi investitori pentru afacerea ta

Postat la 17 martie 2009 1332 afişări

Tot mai vulnerabili din cauza reticentei cu care ii trateaza bancherii, oamenii de afaceri se vad nevoiti sa apeleze la banii investitorilor financiari pentru a-si sustine activitatea curenta sau planurile de investitii. Bani sunt: fondurile de private equity dispun de 1,5-2 miliarde de euro pentru achizitii pe piata romaneasca, potrivit managerilor chestionati de BUSINESS Magazin. Tranzactiile nu se incheie insa deloc usor. Managerii fondurilor explica in cele ce urmeaza ce anume ii atrage sa finanteze o afacere si de ce le refuza pe altele.

 

In fiecare sector de activitate exista macar un jucator crescut pe credit care, daca nu primeste finantare, este in reala dificultate, crede Radu Bugica, managerul filialei locale a fondului american de investitii Sigma Bleyzer. “Aici se uita fondurile; foarte multe tranzactii potentiale se afla in zona de , a companiilor cu probleme”, spune el. Fondul american urmareste investitii de minim 7 milioane de euro in sectoare ca serviciile medicale, industria alimentara, materialele de constructie, distributia specializata si dispune de peste 100 de milioane de euro pentru investitii.

 

Sebastian Tcaciuc, senior associate al Advent International, considera ca firmele viabile vor lua in calcul vanzarea unei participatii la capital, nu neaparat majoritare, pentru a-si asigura continuitatea operationala intr-o perioada care se anunta tot mai dificila. Multe companii vor privi insa asocierea cu un investitor nu doar ca o sursa de finantare, considera Tcaciuc, ci si ca o cale de a capata acces la contactele lui de afaceri, la know-how-ul operational si la expertiza sectoriala. Advent International, cel mai mare jucator din piata de private equity, dispune anul acesta de pana la 50 de milioane de euro pentru investitii in companii profitabile care nu au acces la credite bancare si care nu vor putea supravietui crizei economice fara aport de capital. Prezente de la sfarsitul anilor ’90, fondurile de private equity administrate de Advent International au fost implicate in cateva dintre cele mai importante tranzactii de pe piata: Terapia Cluj, MobiFon, Euromedia, Brewery Holdings; in prezent detine cateva participatii impor­tante la LaborMed, Ceramica sau Düfa.

 

Despre solicitarile pe care le are din partea clientilor, Dragos Cabat afirma ca “este vorba despre o combinatie intre fondurile necesare pentru sustinerea operatiunilor in limite normale si programe de investitii, greu finantabile de catre sistemul bancar in aceasta perioada”. Pentru managerii indrazneti, acum este momentul unor programe de investitii care sa le asigure competitivitatea pe termen lung, considera Cabat. Altii cauta know-how; Ciprian Ghetau, directorul departamentului de fuziuni si achizitii al casei de investitii Capital Partners, se refera la firmele ajunse intr-o faza a evolutiei lor cand au nevoie de know-how pentru a-si mentine pozitia in piata si pentru a-si continua investitiile. “Unii antreprenori isi dau seama ca au nevoie de un investitor strategic, care stie exact ce are de facut; altii stiu si singuri ce trebuie facut, pentru ca au fler, si au nevoie doar de capital.”

 

In fine, altii cauta o sansa in plus de a-si “inghiti” competitorii ce o duc mai prost, obtinand astfel un castig de cota de piata considerat pretios pentru dupa ce va fi trecut criza. Fara nicio exceptie, cei sapte manageri de fonduri care au discutat cu BUSINESS Magazin au identificat aceasta situatie drept castigatoare pentru ambele parti; atat fondul, cat si antreprenorul au oportunitatea sa creasca foarte rapid, prin preluari, si nu organic, asa cum se intampla de cele mai multe ori cu companiile de la noi.

 

Mihai Sfintescu spune ca majoritatea fondurilor cauta sa dezvolte companiile prin fuziuni si achizitii, nu prin crestere organica. “Cu o strategie buna, un antreprenor fara presiune pe vanzare poate atrage capitalul necesar preluarii unui concurent”, spune el. Tradusa in cota de piata, aceasta actiune poate insemna cel putin doi ani castigati, estimeaza managerul 3TS Capital, pentru ca dezvoltarea are loc mult mai rapid in acest fel. In plus, costurile ar putea fi si ele mai mici, pentru ca un jucator care are dificultati e vulnerabil in negociere - si asta daca nu cumva negocierile sunt purtate deja de creditori.

 

Antreprenorii confirma: momentul este perfect pentru preluari, iar fondurile de investitii sunt o sursa potrivita pentru a face rost banii necesari. “Noi suntem in discutii pentru atragerea de capital tocmai in ideea de a profita de oportunitatile pietei”, declara pentru BUSINESS Magazin Dan Olteanu, directorul de achizitii si unul dintre actionarii minoritari ai lantului de magazine de bricolaj Ambient. Compania s-a aflat si anul trecut aproape de incheierea unei tranzactii similare cu fondul de investitii suedez EQT, dar in cele din urma vanzarea (estimata la circa 100 de milioane de euro) nu s-a mai incheiat. Pentru Ambient, un grup format prin fuzi­unea a 14 companii si controlat de omul de afaceri sibian Ioan Ciolan, oportunitatile de achizitii vin din mai multe directii: “Este vorba de unii furnizori care odata cu scaderea cererii intampina reale probleme, dar mai ales de alti concurenti”, spune Olteanu.

 

Teoretic macar, companiile aflate in oricare dintre aceste situatii ar putea sa gaseasca in fondurile de private equity partenerii de care au nevoie pentru a-si acoperi nevoile de finantare. Investitorii sunt insa acum mai selectivi, dar si mai atenti ca oricand in privinta achizitiilor pe care le fac - pentru ca au de unde alege, pe de o parte, si pentru ca, in conditiile actuale incerte, evolutia companiilor este greu de evaluat. Nu in ultimul rand, chiar daca dispun de fonduri consistente pentru achizitii, nici companiile de private equity “nu stau pe un sac de bani”, mai ales ca, si pentru ele, seifurile bancilor s-au cam inchis.

George Teleman, Equest Partners: “Daca ne uitam in piata, vedem ca fondurile de real estate sunt la un discount enorm, de 70-90%.”

Marius Stancescu de la Riff Holding: “Vanzarea este un moment dificil, ce poate afecta relatiile comerciale cu clientii sau cu furnizorii companiei”

Radu Bugica, managerul Sigma Bleyzer: “Decalajul dintre asteptarile lor si disponibilitatile noastre este si mai mare decat in trecut”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ghid-de-criza-cum-atragi-investitori-pentru-afacerea-ta-4058158
4058158
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.