Ghid de criza: cum atragi investitori pentru afacerea ta
Tot mai vulnerabili din cauza reticentei cu care ii trateaza bancherii, oamenii de afaceri se vad nevoiti sa apeleze la banii investitorilor financiari pentru a-si sustine activitatea curenta sau planurile de investitii. Bani sunt: fondurile de private equity dispun de 1,5-2 miliarde de euro pentru achizitii pe piata romaneasca, potrivit managerilor chestionati de BUSINESS Magazin. Tranzactiile nu se incheie insa deloc usor. Managerii fondurilor explica in cele ce urmeaza ce anume ii atrage sa finanteze o afacere si de ce le refuza pe altele.
Daca pentru antreprenori vanzarea businessului lor la un pret competitiv este foarte dificila acum, nici fondurile nu au cum sa mai fie sigure ca isi vor putea vinde participatiile in urmatorii doi-trei ani in conditiile de profitabilitate pe care le urmaresc. Din pozitia de investitor, Marius Ghenea noteaza ca fondurile care ar vrea sa vanda acum sunt intr-o situatie grea. Activitatea lor poate fi ilustrata prin imaginea unei palnii inversate, spune Ghenea: la un capat sunt oportunitatile de cumparare a unor noi participatii, iar la celalalt capat sunt exit-urile - vanzarea participatiilor detinute de mai mult timp. In mod normal, intre cele doua capete ar trebui sa fie un flux continuu si cursiv, insa aceasta cursivitate a disparut, pentru ca multi vor sa vanda si doar foarte putini sa mai cumpere afaceri. “Dintre cele opt companii din portofoliul meu ca business angel, sunt in discutii avansate cu investitorii pentru o singura companie”, afirma Ghenea, care in mod normal ar fi avut mai multe discutii in paralel, pentru mai multe companii.
Sursele de finantare pentru investitii sunt un subiect spinos si pentru companiile de private equity. Mai ales in cazul preluarilor integrale (buyout), fondurile au nevoie si ele de finantare bancara. Chiar daca bani exista, multe fonduri prefera sa isi realizeze investitiile partial cu capital bancar si doar in parte cu capital propriu.