Gata cu criza de personal

Postat la 15 iulie 2008 83 afişări

Cu 90.000 de absolventi de studii universitare, dublu fata de anul trecut, piata fortei de munca se pregateste anul acesta pentru o infuzie record de potentiali candidati. Cat de mare va fi impactul unei promotii duble si cat de pregatite sunt companiile sa-i includa pe toti in organigramele lor?

In timp ce domeniile cele mai cautate de candidati sunt bancile, marketingul, IT&C si resursele umane, companiile cauta cu precadere inginerii, indiferent de specializare. Potrivit studiului “Cel mai dorit angajator”, topul preferintelor studentilor si tinerilor absolventi de facultate este ocupat de Microsoft Romania, Google, Oracle Romania, BRD Groupe Société Générale, Procter & Gamble Romania, Siemens, Nokia, Vodafone Romania, PricewaterhouseCoopers, Orange Romania, BCR sau Leo Burnett Romania. Cu alte cuvinte, companiile care beneficiaza de un capital de imagine clar. “Unele dintre principalele criterii de selectie la angajare se refera la notorietatea companiei sau personalitatile cu care este asociata. Multi tineri ne asociaza, de exemplu, cu imaginea lui Radu Georgescu (presedintele grupului Gecad), care a devenit un model pentru multi studenti”, explica Madalina Teodorescu, HR officer al ePayment.

 

Faptul ca nu intotdeauna aceste alegeri sunt facute in baza unor informatii temeinice ajunge sa contribuie in timp la lipsa de stabilitate generala a candidatilor tineri la locul de munca, fenomen acuzat de toti specialistii in resurse umane. “Pentru ei, orice post e ca oricare altul si nu vad o problema in a migra de la o companie la alta, chiar si pentru 50 de euro in plus la salariu”, spune Silvia Bogdan, consultant la Interact Development. Intervin, apoi, si alte motive de nemultumire, precum pachetul salarial care intarzie sa fie corelat cu performantele sau plafonarea la locul de munca.

 

La fel de sensibila pentru tinerii angajati este relatia pe care o au cu sefii si colegii, dar si statutul ce li se ofera in cadrul companiei. Aparitia unei relatii deficitare cu seful direct este foarte probabil sa se transforme in motiv de schimbare a slujbei, drept pentru care angajatorii trebuie sa acorde o atentie speciala acestei categorii de personal. “Noi avem foarte multi studenti angajati si stim ca ei sunt, de obicei, foarte instabili in ceea ce priveste locul de munca. Din partea noastra, asta implica un efort in plus in a le crea un mediu unde sa nu simta ca se plictisesc”, sustine Madalina Teodorescu.

 

Asemenea strategii sunt adoptate de tot mai multe companii unde numarul de angajati tineri a crescut considerabil in ultimii ani. Ca rezultat, fata de 2006, anul trecut s-a remarcat o usoara accentuare a loialitatii in randul tinerilor profesionisti, atat in privinta domeniului unde activeaza, cat si al companiei unde sunt angajati, arata studiul citat.

 

Totusi, un sfert dintre acesti tineri profesionisti considera piata de munca din strainatate mai atractiva comparativ cu cea romaneasca, in stransa legatura cu contextul integrarii in Uniunea Europeana. Maria Cozma este unul dintre absolventii care din toamna va ingrosa numarul celor ce cauta succesul peste hotare. Desi a absolvit o facultate cu profil economic si a lucrat deja timp de un an si jumatate intr-o banca, ea crede ca o cariera in strainatate ar putea sa o aduca mult mai repede la statutul social si profesional pe care il viseaza. “Nici nu ma gandesc sa raman in Romania. Macar pentru experienta si tot o sa plec, chiar daca nu voi profesa in domeniul meu”, marturiseste Maria.

 

Trierea absolventilor pe care i-ar putea angaja companiile nu se opreste aici. Dintre cei ramasi in tara, o buna parte vor alege sa porneasca la drum pe cont propriu. De altfel, initiativa lansarii in propria afacere, in detrimentul statutului de salariat, devine din ce in ce mai atractiva pentru tineri. Primul argument ar fi acela al libertatii mai mari implicate de ideea de a fi propriul sef, iar al doilea consta in perceptia unor castiguri mari si imediate.

 

Raluca Oprian a terminat anul acesta Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative (SNSPA). Dupa ce timp de patru ani s-a pregatit pentru o cariera in domeniul comunicarii, experienta pe care a acumulat-o pana acum si planurile ei pentru viitor par sa fie in total diferite de planurile pe care le avea cu patru ani in urma. “Am lucrat timp de o luna la o firma de servicii tehnice, unde eram multumita si de salariu si de munca pe care o faceam, dar acum, ca am terminat facultatea, vreau sa-mi deschid propria afacere, impreuna cu cativa prieteni. Ne-am gandit fie la o agentie de turism, fie la o firma de reparat calculatoare la domiciliu, pentru ca vreau sa fiu propriul meu sef”, declara Raluca. 

 

Cei ce aleg totusi sa acumuleze o prima experienta de munca in cadrul unei companii raman majoritari, iar in cazul lor, acest pas este facut de obicei din al doilea sau al treilea an de studiu. “Lucrez de aproximativ doi ani, mai exact din semestrul al doilea al anului II de facultate”, spune Elena C., proaspat absolventa a aceleiasi Facultati de Comunicare si Relatii Publice din cadrul SNSPA. Primul loc de munca a fost in cadrul unei agentii de monitorizare a presei, unde a lucrat timp de sase luni, dupa care o perioada a lucrat la un ziar, ca redactor in limba engleza. “De acolo am plecat intr-o agentie de relatii publice, unde sunt si in prezent si unde ma ocup de relatia cu mass-media pentru clientii agentiei.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/gata-cu-criza-de-personal-2783654
2783654
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.