Gangnam Style: dansul controversat care produce milioane de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 02 decembrie 2012 132 afişări

A câştigat milioane de dolari în mai puţin de jumătate de an, producătorii şi firmele relaţionate s-au îmbogăţit la rândul lor, iar la nivel mondial a produs o veritabilă isterie. Efectele muzicii lui Psy se propagă însă dincolo de industria muzicală, dovadă că acţiunile firmei tatălui său au crescut cu 500%, vânzările de băuturi şi mâncare coreeană sunt pe pantă ascendentă, iar artistul a fost numit de oficialii ţării "un exemplu de creativitate şi competitivitate internaţională". Mai spun şi că "Psy face parte din strategia economică", de vreme ce ţara aşteaptă mai mulţi turişti anul viitor numai pentru că măcar o parte din fanii artistului s-ar putea simţi îndemnaţi să calce graniţa Coreei de Sud.

MESAJUL VIZIBIL AL "CALULUI INVIZIBIL"

Publicaţia Time constata în luna septembrie, după experienţa nereuşită a preşedintelui Google, că isteria Gangam "s-a încheiat oficial". Faptul e contrazis de prezent: din septembrie vizualizările au continuat să crească cu o medie de şapte până la zece milioane pe zi şi se presupune că va ajunge în curând la un miliard, devenind cel mai vizualizat videoclip din istorie. Gangnam Style a fost postat pe canalul oficial al lui Psy la data de 15 iulie 2012 şi a primit deja de la Guinness World Records titlul de "cel mai plăcut" videoclip postat vreodată pe YouTube graţie numărului uriaş de like-uri şi interacţiuni cu fanii. O justificare poate fi şi mesajul pe care îl transmite, uşor de înţeles, chiar dacă versurile sunt în coreeană, datorită accentului puternic pe conţinut vizual. Psy este personajul central al unor evenimente aparent fără legătură: în saună, alături de gangsteri, dansând într-un autobuz cu oameni de vârstă mijlocie, pe un teren de joacă plin cu nisip care pare iniţial o plajă sau întâlnindu-şi dragostea la metrou - toate acestea simbolizând ridicolul materialismului, după cum a declarat în presa internaţională Psy, pe numele real Park Jai Sang. Videoclipul şi cântecul se vor a fi o satiră la adresa unui "Cotroceni" al Seulului, cartierul de oameni bogaţi numit Gangnam. Acolo, preţul mediu pentru un apartament este de peste 700.000 de dolari, sumă pe care un sud-coreean cu venituri medii ar putea să o câştige în aproximativ 18 ani. Artistul, în vârstă de 34 de ani, parodiază lumea puternic polarizată a Coreei de Sud, purtând un sacou colorat de la roz până la albastru deschis, papion şi mişcări care imită călăritul unui cal invizibil. Dar, lăsând la o parte frivolitatea şi caracterul comic al tânărului, putem oare să îl privim ca noua faţă sau, de ce nu, interfaţă a unui secol asiatic?

CUI ADUCE BANI GALOPUL GANGNAM STYLE

Guvernul sud-coreean încurajează muzica pop coreeană, cunoscută drept K-pop şi răspândirea acesteia la nivel global. Industria muzicală a ţării a urcat în ultimii şase ani de pe locul al 23-lea pe poziţia a 11-a în clasamentul Federaţiei Internaţionale a Industriei Fonografice. Industria muzicală coreeană a ajuns la aproape 3,4 miliarde de dolari, potrivit estimărilor Billboard, o creştere de 27,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. The Independent estimează la 13,4 milioane de dolari suma pe care hitul lui Psy a adus-o sectorului muzical, într-o piaţă globală estimată în 2011 la 15 miliarde de dolari. Analiştii spun că forţa YouTube-ului şi a achiziţiilor de muzică digitală prin servicii de streaming precum Spotify sau Deezer discreditează vechiul model de afaceri al companiilor de muzică, iar cei care beneficiază de această transformare sunt artiştii precum Psy.

În timp ce biletele la concertele lui sunt relativ accesibile - la cel mai recent, din Hong Kong, se puteau cumpăra bilete de aproximativ 65 de euro, pe internet, la un show din Sidney fanii au plătit 150 de dolari, iar concertele din august i-au adus profituri cuprinse între 60.000 şi 70.000 de dolari, potrivit kpopstarz.com. Nici albumele nu au fost cele care au adus venituri însemnate, circa 55.000 de unităţi se vânduseră până în octombrie. Dar profitul vine din alte direcţii, favorizate de dezvoltarea accentuată a platformelor de distribuţie online. YouTube este destul de discret în ce priveşte remuneraţia vizualizărilor, menţionând pe pagina oficială că "sute de parteneri ai companiei înregistrează profituri de şase cifre pe an". Dar numărul acestora este destul de mic, de vreme ce doar 4% din conţinutul postat este realizat în parteneriat. Câştigul artistului este estimat în jur de un cent la o mie de vizualizări; la un miliard ar putea fi de doar zece mii de dolari. O sumă infimă comparabil cu profitul pe care i-l aduce iTunes, unde preţul unei melodii este de 1,29 dolari, iar el se află în fruntea clasamentelor de vânzări pe pieţele internaţionale.

Acţiunile YG Entertainment Inc., casa de discuri cu care artistul lucrează, au urcat cu mai mult de 160 de procente de la începutul anului, făcându-l pe Yang Hyun Suk, directorul casei, cel mai bogat om din entertainment în termeni de acţiuni şi obligaţiuni, scrie kpopstarz.com. Cele mai mari profituri vin din publicitate, Psy participând la realizarea a peste zece reclame, din care a obţinut circa patru milioane de dolari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
gangnam style,
psy,
afaceri,
muzica
/cover-story/gangnam-style-dansul-controversat-care-produce-milioane-de-euro-10361157
10361157
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.