Cum se vede criza prin ochii unui constructor

Autor: Iuliana Roibu, Neferu Postat la 19 februarie 2012 632 afişări

Vremurile grele nu prea se simt în biroul lui Raul Doicescu, proprietarul şi preşedintele celei mai mari companii de construcţii civile de pe piaţă. 2011 a fost un an de scădere, dar 2012 se anunţă mai bun, proiectele curg şi planurile la fel: Catedrala Neamului, Africa, parcurile eoliene şi dezvoltările imobiliare sunt primele pe listă.

Tot un proiect la care beneficiar este statul este Catedrala Mântuirii Neamului, un alt proiect disputat despre a cărui construcţie se vorbeşte de mulţi ani. S-a spus despre mai multe companii că ar fi antreprenorii generali ai acestei lucrări şi s-au vehiculat multe terenuri pe care s-ar putea construi Catedrala. Anul trecut însă, pe Dealul Arsenalului, pe un teren vecin cu Casa Poporului, Bog'art a început construcţia, în acest moment lucrând la fundaţia proiectului.

Conform lui Doicescu, Catedrala va avea 130 metri lungime, mai mare ca un teren de fotbal, 60 de metri lăţime, trei niveluri de subsol - cam 12 metri în adâncime, parcare la subsol, diferite utilităţi şi lifturi care te duc în capelă. "E un proiect cu adevărat luminat, suntem în 2012 şi e important să construieşti în acord cu timpul tău", spune Doicescu. Deşi totul se construieşte la standarde actuale, Catedrala păstrează şi unele metode mai vechi de construcţie: se foloseşte o soluţie contra umezelii specifică catedralelor gotice - plumbul. "Patriarhul a vrut, conceptual, ca această catedrală să aibă aceeaşi rezistenţă în timp ca toate vechile catedrale vest-europene, să nu intre vreodată umezeală în subsol. Sub tencuială (pe o poză pe care ne-o arată omul de afaceri - n.r.) se mai vede un pic de negru, acesta este plumb, soluţie contra umezelii." Despre viitorul proiectului, Doicescu vorbeşte cu reţinere: teoretic, este un proiect pe care l-ar putea finaliza în trei ani, dar "încă nu avem termen de finalizare, deoarece partea de sus nu e finalizată ca proiect de execuţie".

Catedrala Neamului e un alt proiect de portofoliu, cum le numeşte omul de afaceri, dar tot el spune că nu se poate face business doar din astfel de proiecte, mai ales odată cu schimbarea pieţei care a survenit în ultimii doi-trei ani: "Dacă înainte făceam proiecte de 70 de milioane de euro precum City Gate, acum valoarea a scăzut - 10-12 milioane de euro sunt cele mai multe proiecte la care lucrăm. Nu se mai fac proiecte mari - înainte făceam 8 proiecte pe an pentru 100 de milioane, acum acopăr 100 de milioane cu 25 de proiecte. Important este că realizez aceeaşi cifră de afaceri şi că sunt adaptabil". De fapt, Doicescu spune că nu refuză proiecte (doar în cazul în care sunt în oraşe din ţară unde nu se justifică transportul echipamentelor raportat la valoarea proiectului) şi că lucrează conform unei filozofii proprii: "Dacă nu se găseşte de construit o bancă, pot să zugrăvesc şi 300 de toalete publice". În acest an, Bog'Art are în lucru şi proiecte mici, de 1-2 milioane de euro. Unele sunt în stadiu de proiectare, altele în fază de negociere şi, deşi nu ştie exact câte se vor concretiza, Doicescu mizează anul acesta pe o creştere a cifrei de afaceri de circa 8%, până la peste 113 milioane de euro.

Scăderea pieţei şi a valorilor proiectelor i-a scăzut şi marja de profit: "În general, marja de profit era între 5 şi 7%, acum este în general până în 5%. Asta deoarece clienţii mei au probleme cu finanţarea şi plăţile se fac întârziat. De multe ori, eu folosesc liniile mele de credit ca să fac lucrarea şi, dacă ei îmi plătesc întârziat, mie îmi scade marja de profit", explică omul de afaceri. Relaţia pieţei de construcţii cu băncile este de altfel una dintre principalele cauze ale blocării pieţei de profil, consideră Doicescu: "A devenit tot mai greu ca un proiect să fie bancabil. În 2007, equity era zero, investitorul venea cu terenul şi cu autorizaţia de construcţie şi lua finanţarea pe tot proiectul. Acum, banca îţi mai cere şi garanţia că ai cui să închiriezi, şi avans, îţi face şi vizite pe şantier şi poate îţi dă jumătate din bani".

Veniturile în creştere estimate pentru acest an vor veni preponderent din contractele cu clienţi privaţi şi mai puţin din cele cu statul, astfel că Bog'Art amână pentru moment intrarea pe segmentul de infrastructură, deşi în ultimul an au fost licitate şi atribuite contracte de miliarde de euro pentru şosele. "Eu nu fac drumuri, dar nu spun că nu voi face. Când toţi drumarii vor avea de lucru (nu am nimic cu drumarii, sunt prietenii mei), poate intrăm şi noi. Aş fi intrat şi până acum, dar e vorba de plăţi; având în vedere cash-flow-urile pe care le cere banca, e dificil de făcut un cash-flow realist din contracte cu statul. Cel mai greu e de lucrat cu banca, dacă îi spui că ai doar bani de recuperat şi nimic în cont, nu este în regulă", explică antreprenorul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-se-vede-criza-prin-ochii-unui-constructor-9243942
9243942
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.