Cum se vede criza prin ochii unui constructor

Autor: Iuliana Roibu, Neferu Postat la 19 februarie 2012 632 afişări

Vremurile grele nu prea se simt în biroul lui Raul Doicescu, proprietarul şi preşedintele celei mai mari companii de construcţii civile de pe piaţă. 2011 a fost un an de scădere, dar 2012 se anunţă mai bun, proiectele curg şi planurile la fel: Catedrala Neamului, Africa, parcurile eoliene şi dezvoltările imobiliare sunt primele pe listă.

Evoluţia de la prima comandă la cheie până la construcţia celei mai dificile lucrări de pe piaţă, Charles de Gaulle Plaza, sau de la afaceri echivalente cu 3,6 milioane de euro în 1997 până la depăşirea pragului de 100 de milioane de euro zece ani mai târziu este considerată de Raul Doicescu "grea, dar firească". Îi place să vorbească acum despre guvernanţa corporatistă pe care a implementat-o în firmă, despre reguli şi proceduri, despre investiţiile pe care le-a făcut în traininguri şi în general despre cât de bine este organizată firma în care lucrează acum aproape 2.000 de oameni.

Raul Doicescu este însă destul de nefericit cu atributul de "controversat" pe care îl regăseşte în aproape fiecare articol care se scrie despre el. Nu se consideră controversat şi nu înţelege de ce trebuie să poarte această anatemă: "Controversatul om de afaceri Raul Doicescu, prieten cu Adriean Videanu". "Eu sunt foarte bun prieten cu Adriean Videanu, dar nu am făcut niciun business împreună în afară că am luat piatră de la el (de la compania Marmosim, deţinută de familia Videanu - n.r.), pentru că are cea mai bună piatră de pe piaţă", spune omul de afaceri, care consideră că doar prietenia cu fostul ministru al industriilor îl face controversat, pentru că "altceva nu ştiu să fi făcut, nu m-a reclamat nimeni că am fugit cu clădirea lui, nu am avut procese, plătesc salariile la alb, la zi, de ce aş fi controversat? Nu sunt nici eu ca lacrima, dar nici controversat nu cred că sunt".

Spune că este prieten cu Adriean Videanu "de peste 15 ani" şi că a refuzat multe lucrări cu statul tocmai pentru a nu se interpreta că legăturile sale de prietenie i-ar influenţa afacerile: "De multe ori am evitat contractele cu statul tocmai pentru că am avut prieteni şi am evitat să amestec una cu alta. În momentul când eşti abonat la lucrări de stat, e altceva, dar eu nu sunt".

Uitându-ne pe o listă a lucrărilor Bog'art, vom vedea că anii '90 şi începutul anilor 2000 au fost mai bogaţi în lucrări publice decât perioada următoare, a boomului economic, când cererea mare de construcţii de pe piaţă l-a propulsat pe omul de afaceri în linia întâi a businessului, construind clădiri emblemă pentru Bucureşti, precum Charles de Gaulle Plaza sau City Gate, cele două turnuri de la Piaţa Presei Libere. Sfârşitul anilor '90 şi începutul anilor 2000 l-au prins însă pe Raul Doicescu construind magistrala M4 de metrou (Gara de Nord 2, Basarab, Griviţa, 1 Mai), în valoare de 3,78 milioane de euro, Autobaza 66 autobuze - RATB Obregia, în valoare de aproape 5 milioane de euro, Spitalul RATB, în valoare de 1,3 milioane euro, sau Centrul de Excelenţă în Neurochirurgie - Bagdasar Arseni, în valoare de 6,6 milioane euro. Era contractelor cu statul s-a cam încheiat însă o dată cu începutul anilor 2000: Doicescu spune că mai puţin de 2% din veniturile din ultimii 10 ani au venit din afaceri cu statul. "Majoritatea proiectelor din portofoliul nostru provin din sectorul privat, clienţii noştri fiind investitori români şi străini."

Unul dintre primele proiecte de birouri de anvergură pe care Bog'Art le-a realizat a fost clădirea Charles de Gaulle Plaza din zona Aviatorilor din Capitală. Construit între anii 2003 şi 2004, proiectul, cu cinci subsoluri şi 18 etaje, a folosit o tehnologie nouă pentru România la acea vreme, numită "top-down". Cu alte cuvinte, lucrătorii Bog'Art au lucrat pe două fronturi, simultan, şi în subsoluri, şi la suprafaţă, explică Doicescu: "Ca să avansăm într-un ritm rapid, s-a lucrat astfel: s-a făcut placa de bază, apoi mai turnam un etaj, mai săpam un subsol şi tot aşa, apoi s-a venit cu construcţia metalică. În alte ţări se lucrează demult top-down, dar în România a fost primul proiect construit astfel".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-se-vede-criza-prin-ochii-unui-constructor-9243942
9243942
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.