"Cum, dom’le, plecaţi cu copilul, aşa, pe mare?”, una din poveştile pasionaţilor de navigaţie

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 27 iulie 2015 4320 afişări

"Cum, dom’le, plecaţi cu copilul, aşa, pe mare?”, una din poveştile pasionaţilor de navigaţie

Afacerea cu accesorii nautice Yacht TNG a fost fondată în 2009, plecând de la un hobby, iar până acum investiţiile au ajuns la sume cu „multe zerouri“, spune Andrei Mihăilescu, director comercial al companiei. Yacht TNG a încercat, de-a lungul ultimilor ani, şi alte activităţi conexe activităţii de navigare, de pildă importul de ambarcaţiuni sau un atelier de tapiţerie. O jumătate din vânzări se realizează prin intermediul comenzilor online, firma având la Galaţi şi un magazin cu o suprafaţă de circa 80 mp unde sunt expuse circa 10.000 de produse, importate mai cu seamă de la furnizori italieni.

Cel mai bine se vând, povesteşte Andrei Mihăilescu, produsele care trebuie să existe la bord, conform legii, de pildă veste şi colaci de salvare, iar în topul vânzărilor se află şi frânghii, canistre de combustibil, uleiuri şi vopsea specială pentru ambarcaţiuni. Pentru că „este mai degrabă o pasiune decât o afacere propriu- zisă, pe sezonul rece nu produce mai nimic“, Mihăilescu spune că există planuri pentru deschiderea unui alt magazin online, dedicat pasionaţilor de pescuit şi vânătoare. Firma atrage cel mult 200 de clienţi noi în fiecare an, iar uneori aceştia îşi comandă produsele, pentru că investiţia în stoc ar fi nerentabilă, de peste 1 milion de euro, estimează Mihăilescu. „Sunt clienţi care comandă produse doar o dată pe an, când fac revizia, iar alţii care cumpără o dată pe lună“, afirmă reprezentantul Yacht TNG, care colaborează şi cu alte spaţii de desfacere cărora le furnizează produse, în alte oraşe, ca Giurgiu sau Orşova.

Una peste alta, interesul românilor pentru navigaţie este încă scăzut, comparativ cu alte naţii. În Lituania, de pildă, sunt înregistrate 69.000 de vehicule nautice diferite şi 104 de vase de diverse dimensiuni. În Germania sunt circa 900.000 de ambarcaţiuni înregistrate la 81 de milioane de locuitori, iar în Italia aproximativ 800.000 de ambarcaţiuni la 60 de milioane de locuitori, conform informaţiilor oferite de Andrei Mihăilescu, reprezentantul Yacht TNG.

Tot pasiunea stă şi la baza afacerilor celor care construiesc ambarcaţiuni. „Pasiunea pentru bărci şi navigaţie a început cu pescuitul. Îmi plac toate sporturile legate de apă“, povesteşte Ovidiu Ciuca, fondator al Romcraft Boats, producător de ambarcaţiuni şi magazin de accesorii marine. Deşi s-a născut la Bucureşti şi a copilărit în parcul Cişmigiu, rădăcinile dunărene (mama din Brăila şi tatăl din Galaţi) l-au atras spre Dunăre şi Deltă, unde şi-a descoperit pasiunea pentru călătoriile cu barca şi pescuitul sportiv.

După absolvirea Institutului Politehnic Bucureşti (1986), a primit o repartiţie în zona localităţii Moreni, în judeţul Dâmboviţa, unde avea să se şi stabilească peste ani, deşi în 1989 fusese transferat la Bucureşti. „Eram angajat la o fabrică, dar nu-mi plăcea, aşa că eu şi soţia ne-am gândit să facem ceva.“ Au început să facă obiecte sanitare, folosind, după cum spune chiar el, banii de buzunar şi povesteşte că prima barcă au făcut-o într-un atelier din Moreni, în timpul unui concediu, în 1992; o veritabilă aventură a fost şi să o ducă în Deltă, cu un camion.

Antreprenorul povesteşte că mai întâi a cumpărat motorul pentru barcă, apoi a avut barcă şi abia apoi şi-a cumpărat maşină, iar acest tip de atitudine dă o imagine destul de clară a celor pasionaţi de navigaţie. Abia în 1998 Ovidiu Ciuca a făcut prima barcă, în firma pe care o clădise la Moreni în domeniul obiectelor sanitare, şi spune că pur şi simplu îi place construcţia de nave, chiar dacă nu aduce câştiguri prea mari. A simţit că există cerere pe piaţă, a început să diversifice modelele, iar acum Romcraft Boats produce zece modele; până la finalul anului vrea să mai încerce alte cel puţin două tipuri. Firma a lansat în urmă cu trei ani şi un magazin pentru accesorii, dar această activitate aduce doar 5% din rulajele companiei.

Vârful vânzărilor a fost înregistrat în 2007, când firma antreprenorului naturalizat dâmboviţean a ajuns la 110 bărci, dar apoi „am simţit criza din prima, pentru că barca este o plăcere, nu ţine de strictul necesar. Vânzările scădeau treptat, nu ştiam unde se vor opri şi nici cum trebuie să redimensionez afacerea“, spune Ovidiu Ciuca. În schimb, în primele şase luni ale acestui an vânzările de ambarcaţiuni au depăşit deja încasările anului trecut, iar antreprenorul spune că nu are nicio explicaţie pentru acest fenomen. Una peste alta, estimează că a vândut peste 1.000 de ambarcaţiuni.

Cea mai mică barcă cu motor pe care o produce Romcraft Boats costă 6.000 de euro, iar antreprenorul spune că „nu e foarte puţin, dar clienţii sunt de regulă oameni care au bani, pasionaţi de pescuit şi vânătoare“. Cererile clienţilor din Deltă sunt însă complet diferite, pentru că acolo sunt cumpărate cu precădere bărci ieftine.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-dom-le-plecati-cu-copilul-asa-pe-mare-una-din-povestile-pasionatilor-de-navigatie-14636465
14636465
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.