Cum descopera gigantul H&M Romania

Postat la 24 mai 2010 325 afişări

Dupa Marks & Spencer, Debenhams, Zara si C&A, a venit randul H&M sa isi pregateasca intrarea pe piata locala. Romania pare a fi ajuns definitiv pe harta gigantilor din comertul fashion.

Mai nou, masurile de austeritate anuntate de catre autoritati nasc o multitudine de incertitudini si de estimari pesimiste despre consum. Ilan Laufer de la Retail Group considera, spre exemplu, ca vom vedea scaderi de circa 15% ale vanzarilor de imbracaminte si incaltaminte, iar anunturile de intrare in insolventa a companiilor care au magazine de fashion vor continua. "Cei care faceau bani vor face mult mai putini sau vor trece pe zero, cei ce rezistau cum puteau vor ajunge pe pierdere si va trebui sa vada cat rezista, iar pentru cei care erau deja pe pierdere, sperand la o revenire, exista doar solutia de a inchide. Cand discutam insa de numele mari internationale, nu se pune problema sa nu faca profit, aproape oriunde s-ar duce", considera managerul Retail Group.

Puterea financiara a retelelor internationale este, intr-adevar, un avantaj pe care acestea ar urma sa il exploateze din plin in competitia cu marcile locale. "Ne pare rau si pentru noi, dar si pentru Romania, care are un numar de branduri pe cap de locuitori mai mic decat al altor tari din Europa", considera Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion a grupului RTC. Rafar opereaza in prezent 26 de magazine in Romania, dintre care sapte sub brandul Debenhams, care ar urma sa fie extins in regiune, obiectivul pe termen mediu fiind de 100 de magazine - ceea ce ar face din RTC un concurent al marilor retele, diferenta fiind ca grupul autohton opereaza in franciza.

In ceea ce priveste tendintele pe termen mediu, Roxana Stanciulescu, directorul departamentului de retail al Jones Lang LaSalle, considera ca in urmatorii cinci ani vor veni in Romania companiile care au acordat francize pentru marci vandute acum in retele precum Famous Brands, companii americane si alti comercianti din zona iberica si cea nordica a continentului. "Dintre cei mari, precum H&M sau Inditex, nu mai sunt de venit. Dar mai sunt multe de facut, este nevoie de mai multe magazine Zara, H&M sau C&A, sau de cinematografe, sau poate de un lant de librarii."

Pana atunci, venirea in Romania a H&M, cel mai mare comerciant de fashion din lume, ar reprezenta un vot de incredere pe termen mediu privind potentialul de dezvoltare al pietei, dupa ce magazinul IKEA, deschis aici tot in franciza, a fost preluat ulterior de compania-mama din Suedia sau dupa ce magazinele Plus au fost preluate de grupul Lidl. Sau dupa cum spune Ali Ergun Ergen: "Trebuie sa ne pregatim pentru ce va fi peste unul sau doi ani, cand isi va reveni piata. Mare va fi atunci lupta dintre centrele comerciale".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-descopera-gigantul-h-m-romania-6158311
6158311
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.