Cum descopera gigantul H&M Romania
Dupa Marks & Spencer, Debenhams, Zara si C&A, a venit randul H&M sa isi pregateasca intrarea pe piata locala. Romania pare a fi ajuns definitiv pe harta gigantilor din comertul fashion.
"Expansiunea in perioade de criza are avantajul securizarii unor spatii premium in conditii financiare flexibile, iar Romania reprezinta in continuare o piata de desfacere atractiva pentru lanturile internationale de retail", afirma Aura Voiculescu, directorul departamentului de retail din compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox. Ce inseamna conditii mai bune? Chirie reprezentata doar de un procent din vanzari, amenajarea spatiilor si posibilitatea iesirii din centrul comercial prin modalitati mult mai simple, la care se adauga si atitudinea numelor mari "care au o putere de negociere enorma, sunt doi-trei retaileri care vin ei cu contractul la proprietar sa-l semneze", dupa cum spune Ilan Laufer.
Pe de alta parte, retailerii internationali sunt mai seriosi, considera Bogdan Dancau, managing director al proprietarului Militari Shopping Center din Bucuresti, unde au fost deschise primele magazine locale al C&A si Decathlon. "Au negociat cu un an si jumatate inainte de deschidere, era doar un camp atunci, dar au avut imaginatie. Si la deschidere au respectat tot ce era in contract, erau gata sa faca business", spune Dancau despre cele doua lanturi, care au acum patru magazine in Romania (C&A), respectiv unul, in cazul Decathlon, care a anuntat recent ca va deschide pana la sfarsitul anului un nou magazin in Iasi.
Unii dintre acesti chiriasi faimosi fac investitii semnificative in noile spatii, precum Inditex, care numai pentru deschiderea magazinului din Unirea Shopping Center a investit 10 milioane de euro. Luand in calcul faptul ca spaniolii au in Romania aproximativ 30.000 de metri patrati inchiriati - o suprafata similara cu cea a unui mall - si ca investitia pe un metru patrat se ridica la peste 1.000 de euro, conform informatiilor disponibile, investitiile spaniolilor in Romania depasesc 40 de milioane de euro.
Retailerii internationali sunt printre cei mai ravniti chiriasi de catre proprietarii de centre comerciale, pentru simplul fapt ca, in ciuda crizei financiare, continua sa se extinda. Spre exemplu, retailerul german de imbracaminte New Yorker a deschis in acest an trei magazine, ajungand la 14, si un magazin stindard urmeaza in centrul Unirea din Bucuresti. Retelele care opereaza magazine cu preturi mai reduse, precum Takko (Germania) sau Kiabi (Franta), continua extinderea. "Este un moment bun pentru retelele cu preturi accesibile, e piata mare pentru ei aici", considera Bogdan Dancau.
Potentiala piata despre care vorbeste managerul Militari Shopping Center are insa si o alta latura, opusa celei in care retelele internationale se extind. Una in care comercianti precum Leonardo, Cavaliere, Mondex sau Lee Cooper au intrat in insolventa, iar primele luni din 2010 au adus scaderi ale vanzarilor fata de 2009 care ajung la 20-25%, potrivit Aurei Voiculescu de la DTZ Echinox. "Majoritatea lanturilor de magazine au in continuare unitati care performeaza sub asteptari, desi cei mai multi au inceput din 2009 sa-si restructureze retelele si sa-si reduca pierderile prin renegocieri, micsorare a suprafetelor sau inchideri de magazine."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro