Cum ajungi milionar din afacerea Rabla

Autor: Alecu Postat la 04 iulie 2011 620 afişări

Profiturile vanzarilor de masini din programul Rabla s-au impartit in ultimii ani la sute de dealeri auto. Cealalta fata a programului, casarea si reciclarea rablelor, are insa si ea milioanele si milionarii ei. Dintre acestia din urma, Mihai Sofian a avut cel mai mult de castigat si nu a lasat sa treaca niciunul dintre ultimii sase fara sa aiba profit net.

In primele trei luni ale programului "Rabla" din acest an s-au casat aproape 54.600 de masini mai vechi de zece ani, potrivit statisticilor Administratiei Fondului Pentru Mediu, cu 40% mai putine decat in primele trei luni ale programului de casare de anul trecut. In acelasi timp, AFM a autentificat circa 8.000 de dosare pentru achizitia a tot atatea masini noi. Astfel, la trei luni de la demararea programului s-au vandut efectiv 2.700 de masini noi pe luna in cadrul programului de casare, mai putin de jumatate decat in primele trei luni ale "Rabla" 2010, ponderea programului din total vanzari scazand de la 50-60% la 30-40%.

La inceputul lunii mai anul trecut AFM deja avea in registru peste 85.000 de masini casate si 15.400 de automobile noi vandute. In aceste conditii, 30.600 de tichete, cu o valoare nominala cumulata de 27,5 milioane de euro, sunt in continuare tranzactionate in piata, posesorii acestora cerand intre 1.500 si 2.000 de lei pentru un astfel de tichet. In prezent, volumul total al programului de casare din acest an este de 120.000 de vouchere, dintre care aproape 65.500 au fost emise deja catre unitati Remat. Anul trecut s-au emis 190.000 de vouchere, utilizate aproape integral la achizitia a peste 60.000 de masini noi. Dintre acestea, 23.000 de tichete (adica tot atatea masini casate) au fost eliberate de Rematholding, care are astfel o cota de piata de 12%. Pare putin, dar este mult intr-o piata foarte faramitata, unde peste 250 de platforme remat isi disputa fiecare rabla si fiecare etapa de reciclare.

"Programul <Rabla> nu a fost facut pentru noi, pentru rematisti, ci pentru depoluare. Este pentru ecologizarea oraselor. Masinile vechi polueaza si cand circula, dar si numai pentru ca stau pe strada, ca au cauciucurile distruse, ca nu mai au geamuri, ca s-au transformat in locuri pentru caini, abandonate, parasite", explica Sofian. 60.000 de masini care au fost deja casate inseamna o suprafata de 60 de hectare care este eliberata. In conditiile in care in Romania inca sunt peste 1,8 milioane de automobile mai vechi de zece ani, viata programului de casare, la sase ani de la demarare, este abia la inceput.

"Anul trecut, cu 190.000 de vouchere emise pentru programul de casare, a fost bine din punctul de vedere al businessului. S-au creat inclusiv cozi de masini venite la casat, dar trebuie luat in calcul ca aici este si cel mai mare remat. Remat Bucuresti Sud a fost cel mai mare intotdeauna si aici au venit majoritatea masinilor. In total, si cu ce am cumparat de la alte unitati, am ajuns la un total de 23.000 de rable in 2010", a subliniat Sofian. Iar faptul ca rablele vin in continuare in numar mare sau ca nu s-a auzit de cazuri de falsificare a documentelor sau alte probleme are o explicatie data de Mihai Sofian: "La un restaurant unde sta patronul tot timpul lucrurile merg bine si toate mesele sunt servite cum trebuie. Unde nu sta, lucrurile nu merg la fel de bine".

Odata cu acreditarea unui singur remat in Capitala, s-a readus in discutie cat castiga aceasta afacere in urma unei rable aduse la casat - dincolo de reciclarea fierului vechi, pretul variaza in jurul valorii de 1.000 de euro. Pretul nu este nici confirmat, nici infirmat de Mihai Sofian. "In mod normal fiecare depozit are un pret pentru o rabla. Un pret am eu cu 400 de oameni, care si depoluez masina, si un pret are unul care are trei-patru oameni si un depozit mic, fara suprafete betonate sau vreo instalatie de depoluare. Sistemul se lupta cu acestia, nu eu. In afara, daca nu depoluezi sau esti prins ca arunci uleiul in canalizare, esti imediat sanctionat. In Romania, mai putin", explica seful Rematholding.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-ajungi-milionar-din-afacerea-rabla-8433928
8433928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.