Cora iese la atac: vrea 15 noi magazine in urmatorii ani

Autor: Ioana Mihai Postat la 07 noiembrie 2010 394 afişări

Seful si artizanul retelei de hipermarketuri Cora in Romania, Philippe Lejeune, unul dintre cei mai discreti manageri pe piata romaneasca, dezvaluie in premiera, pentru BUSINESS Magazin, ce planuri are pentru reteaua de magazine. Cu un buget de sute de milioane de euro, Cora planuieste sa deschida in urmatorii ani 15 noi magazine, cu care ar putea intra in cursa pentru pozitia de lider pe piata hipermarketurilor.

Criza si-a pus amprenta si pe vanzarile din magazinele Cora, avand "un impact de 10-12% in medie, mai puternic resimtit in hipermarketurile din Capitala, pentru ca vanzarile din provincie, adica din Cluj, au fost mai bune", admite managerul. E optimist insa, ba chiar se entuziasmeaza ca prin minune cand vine vorba de previziuni, chiar daca evita sa dea cifre referitoare la vanzari, cote de piata sau orice fel de tinta. Pe ce se bazeaza? Pe o tendinta de consum pe care a identificat-o de circa trei ani.

"Pana in 2007 vanzarile erau <flat>", spune el, referindu-se la faptul ca majoritatea clientilor nu cautau lucruri sofisticate, mult deosebite de alte oferte de pe piata. Apoi tendinta s-a schimbat si clientii au devenit mai pretentiosi: aleg, spre exemplu, alimente sofisticate sau cer o calitate mai buna a produselor, mai ales cu cat acum se uita mai atent la banii pe care ii dau pe un produs. "Avem probleme mai cu seama in privinta fructelor si a legumelor, pe care le importam, pentru ca aceasta este calitatea ceruta de clienti", sustine seful Cora.

Pentru a se face mai bine inteles, Lejeune se ridica de pe scaun si deseneaza un grafic graitor despre felul cum se schimba tendintele de consum, mai cu seama in sensul sofisticarii. Din momentul cand au aparut primele semne ale crizei, linia graficului urca si coboara abrupt. Desi majoritatea opiniilor din piata indica scaderi drastice ale consumului si tendinta de migratie catre segmente inferioare de pret, Lejeune e de parere ca "cei mai multi dintre clienti aleg in continuare sa-si cumpere, macar ocazional, produsele preferate", mai ales cu cat majoritatea celor ce intra la Cora nu sunt din categoria cu venituri reduse.

O opinie diferita are Andreea Mihai, care crede ca "multi dintre consumatori compara preturile sau ofertele promotionale ale mai multor magazine" inainte de a decide sa cumpere. In plus, ponderea produselor cumparate din impuls a scazut, ba chiar "tot mai multi clienti vin la cumparaturi cu o lista de produse pe care se straduiesc sa nu o suplimenteze". Reprezentanta Carrefour considera ca rafinarea consumului si apropierea de saturarea pietei, adica alinierea la ceea ce se intampla in Occident, vor avea loc pe masura ce veniturile vor incepe sa se apropie de cele din Uniunea Europeana - un fenomen asteptat pe termen lung. Anii de criza au fost insa o lectie pentru consumator, la nivel mondial, puncteaza Mihai, si vor influenta atitudinea fata de consum pe termen lung, in sensul ponderarii si al unui stil mai rational de a cheltui.

Mai multa incredere afiseaza, din nou, Philippe Lejeune, care este de parere ca, si de-aici inainte, in Romania nu este decat loc pentru crestere. Pare un cliseu, insa francezul are si o dimensiune a ritmului pe care il crede posibil pentru aceasta crestere: "In zece ani, consumul nu va mai fi departe de cel din Franta". Franta de peste zece ani, bineinteles.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cora-iese-la-atac-vrea-15-noi-magazine-in-urmatorii-ani-7694776
7694776
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.