CEO-ul Mercedes-Benz România vorbeşte despre ruşi, arabi şi milionari excentrici

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 08 iunie 2015 8263 afişări

Boris Billich, CEO al Mercedes-Benz România, a venit în România în 2013 şi a adus cu el un bagaj de 20 de ani de experienţă în piaţa auto, dintre care 17 a fost expat şi a învăţat să negocieze cu ruşi, cu şeici sau cu milionari excentrici.

CEO-ul Mercedes-Benz România vorbeşte despre ruşi, arabi şi milionari excentrici

Mercedes-Benz a fost întotdeauna o marcă de lux, iar acest lucru era evident în Europa anilor ’90. Cei mai mulţi oameni preferau să investească banii în maşini ce puteau fi exploatate, îşi aminteşte managerul: „În majoritatea ţărilor din Europa Centrală şi de Est vehiculele comerciale se vindeau mult mai bine, erau prima opţiune. Cu acestea se făceau bani: cumpărai un camion, îl conduceai spre vestul Europei şi dezvoltai o afacere. Apoi cumpărai încă zece camioane, extindeai businessul şi în cele din urmă cumpărai şi o maşină Clasa S. Într-o ţară din vestul Europei, cum ar fi Belgia, raportul dintre camioanele vândute şi maşinile vândute este de aproximativ 1 la 10. În multe ţări din estul Europei, chiar şi azi raportul este de 1 la 2. În România vindem în jur de 2.500 de maşini şi peste 1.000 de camioane. În acel moment, în Republica Cehă, raportul era de 1 la 1, iar asta reflectă faptul că oamenii erau mai concentraţi pe a face bani decât pe a-i cheltui".

După anii petrecuţi la Praga, Billich a fost ales pentru a conduce divizia de vânzări a autoturismelor comerciale din Rusia. „În 1997, Rusia trecuse printr-o primă criză financiară, iar economia era la pământ. Până la acel moment eram lideri de piaţă pe segmentul comercial, dar nu stăteam prea bine pe segmentul de maşini. Compania a schimbat strategia şi s-a concentrat pe vânzarea de autoturisme, iar în 2008 ajunsesem foarte puternici pe acest segment, dar nici nu mai existam în zona de vehicule comerciale. S-a decis adoptarea unei noi strategii, pentru a se recâştiga prima poziţie, iar eu am fost ales pentru funcţie; una din atribuţii a fost dezvoltarea unei unităţi de producţie.”

Rusia a fost o experienţă aparte pentru Boris Billich. Spune că a învăţat multe lucruri în perioada trăită lângă Moscova, cea mai importantă lecţie fiind legată de avantajul de a face parte dintr-o comunitate puternică, aşa cum este Uniunea Europeană. „Este o mare diferenţă între ţările care fac parte din Uniunea Europeană şi cele care nu fac parte. Chiar dacă România nu se află încă în spaţiul Schengen, sunt foarte multe aspecte pozitive legate de faptul că sunteţi în comunitatea europeană, aspecte pe care le conştientizezi doar atunci când trăieşti în afara uniunii. Din punctul de vedere al businessului, te motivează să lucrezi într-un loc cu un mediu de afaceri stabil. E adevărat, România e o piaţă mică, dar acest lucru nu este neapărat important. În afaceri trebuie de multe ori să faci acelaşi lucru, indiferent că vorbim de 10 sau de 1.000 de unităţi. “

CEO-ul Merces-Benz România îşi aminteşte de vremea extremă din Rusia şi de traficul infernal din Moscova. „Îmi place să spun că am petrecut în Rusia cinci ierni, pentru că îmi amintesc perfect iernile de acolo. Acele condiţii geografice şi climatul sunt de-a dreptul extreme faţă de cele cu care suntem noi obişnuiţi, în confortul unui stat din centrul Europei.” Spune că a pierdut de mai multe ori aniversările copiilor din cauza drumului de două ore pe care îl făcea seara de la birou. „Drumul meu până la birou, atunci când începeam lucrul la 7.30, dura mai bine de o oră şi jumătate. Atunci când începeam mai târziu, pentru fiecare 10 minute în plus petreceam alte 20 în trafic.”

Proprietarul celei mai mari flote de camioane din Rusia este Gazprom, care avea la sfârşitul anilor 2000 o flotă de peste 75.000 de camioane; pentru comparaţie, în România sunt în total 70.000 de camioane Mercedes-Benz. „I‑am întrebat cum reuşesc să gestioneze un număr atât de mare de maşini şi mi-au răspuns: «Avem nişte dosare»”. În Rusia, spune Billich, oportunităţile de afaceri sunt incredibile şi „este greu de imaginat ce se întâmplă acolo”, oamenii devenind miliardari peste noapte. Nu ştie câţi miliardari a întâlnit, pentru că „nu au etichete”. „Pot însă să vă spun că dacă am organiza un eveniment de lansare în Rusia, cel puţin 50 de invitaţi ar veni într-un Maybach. Mulţi dintre ei ar avea în jur de 30 de ani, poate câţiva ar fi mai în vârstă, dar toţi ar avea partenere de 20 de ani.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ceo-ul-mercedes-benz-romania-vorbeste-despre-rusi-arabi-si-milionari-excentrici-14422412
14422412
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.