Ce pasiuni exclusiviste au milionarii României: de la vacanţe la Polul Nord şi vânătoare în Africa, la Formula 1 şi călătorii în spaţiu

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 16 septembrie 2013 6195 afişări

Mureşeanul Orlando Szasz a muncit vreme de 17 ani să construiască şi să dezvolte Renania, iar de anul trecut s-a retras de la conducerea companiei. Îşi împarte acum timpul între pasiunile sale - călătoriile şi Formula 1 - şi activitatea de business angel. Şi pentru alţi oameni de afaceri călătoriile, sporturile cu motor sau fără ori expediţiile la pol sunt şi surse de inspiraţie pentru arena mediului de afaceri, dar şi veritabile “manuale”, cu învăţăminte despre sportivitate, curaj şi inventivitate.

OGLINDA EXPERIENTELOR

Deşi s-a retras din conducerea Renania, a păstrat o poziţie de consultant strategic ce îi ocupă destul de mult timp. „Chiar dacă nu sunt prezent la birou, sunt implicat direct în dinamica evouţiei companiei cu decizii macro.„ În plus, în zona de proiecte profesionale, îşi concentrează mai mult atenţia către proiecte de tip business angel, astfel că zilele îi sunt pigmentate, spune chiar el, cu întâl-niri şi cu urmărirea evoluţiei afacerilor în care este sau urmează să fie implicat. Însă în nicio zi nu ratează orele de sport intens, „căci ele au devenit, în timp, o altă parte a personalităţii mele„. Când e acasă, la Târgu-Mureş, face sport de două ori în fiecare zi: la 12 un antrenament de arte marţiale şi seara o oră de sală. „În weekend este relaş sau, eventual, fac o tură de 10 km de alergare prin pădure.„

În opinia lui Orlando Szasz, lucrul de care duc cel mai mult lipsă antreprenorii români nu sunt în primul rând banii, ci ghidajul, consultanţa de specialitate. Iar când găseşte oamenii potriviţi, cu ideile potrivite, este dispus să investească deopotrivă finanţe şi experienţa acumulată. „Cred că doar injecţia de capital nu ajută neapărat afacerile la început de drum. La fel de importantă e componenta suportului moral şi cea a experienţei împăr-tăşite. Şi-aici îmi place să cred că pot face diferenţa.„

Sunt câteva domenii pentru care, spune el, are o deschidere din principiu, din simplul motiv că îl interesează şi la nivel personal, iar între exemple se numără tehnologia, sportul, agricultura şi ecologia. Dar cele mai importante trei criterii de selecţie pentru un proiect pe care „aş fi gata să-l finanţez„ ţin de scalabilitatea ideii de afaceri („în cât timp şi în ce fel va arăta profitul„), calitatea oamenilor alături de care alege să investească („caracterul contează mai mult ca niciodată„) şi abilitatea lor de a traduce în practică tot ce e scris la nivel teoretic pe hârtie. „Cel de al patrulea, pe care nu l-am menţionat, dar care rotunjeşte frumos «pachetul», e starea de bine pe care o induce colaborarea cu iniţiatorii ideii, bucuria pe care o generează un brainstorming cu oameni interesanţi şi satisfacţia de a vedea rezultatele muncii făcute cu plăcere.„

Orlando Szasz spune că nu există un model anume pentru activitatea de business angel, ci „e mai mult o stare în care trăieşti, fiind în permanenţă cu ochii deschişi şi «scanând» tot ce este în jurul tău, din dorinţa de a identifica ocazii nefructificate„. Misiunea sa ca business angel e să descopere, să cultive, să cizeleze ceea ce eventual scapă neobservat ochilor celor mai mulţi. „E vorba despre depistarea oportunităţilor şi despre «a avea nas» pentru potenţial, pe care ulterior îl transformi într-o realitate generatoare de plusvaloare.„

În calitate de evaluator în emisiunea Arena Leilor a participat la cinci runde de filmări de câte o zi şi a văzut în medie cam 8-10 candidaţi pe zi. A ales trei proiecte, care sunt în curs de implementare şi primeşte constant propuneri şi idei de afaceri. Deşi nu a numărat toate solicitările, acestea sunt de ordinul zecilor, însă crede că numărul este mai puţin important, prin comparaţie cu calitatea acestora, respectiv capacitatea ofertanţilor de a implementa ideea lor, în ipoteza în care ar dispune de finanţare. Mai mult de atât, este pe cale să investească în străinătate, dar Szasz nu a dorit să ofere detalii până nu va fi finalizat procesul. Spune acum că dacă nu ar fi clădit afacerea Renania, i-ar fi plăcut să se implice în „aproape orice alt tip de afacere, cu condiţia să fi fost suficient de dinamic, să fi implicat călătoriile şi să fi produs profituri asemănătoare„.

Cert este însă că pasiunea sa pentru călătorii şi pentru Formula 1 s-ar fi păstrat, cu adrenalina, învăţămintele şi sursele de inspiraţie pentru idei de afaceri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ce-pasiuni-exclusiviste-au-milionarii-romaniei-de-la-vacante-la-polul-nord-si-vanatoare-in-africa-la-formula-1-si-calatorii-in-spatiu-11336679
11336679
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.