Ce pasiuni exclusiviste au milionarii României: de la vacanţe la Polul Nord şi vânătoare în Africa, la Formula 1 şi călătorii în spaţiu

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 16 septembrie 2013 6195 afişări

Mureşeanul Orlando Szasz a muncit vreme de 17 ani să construiască şi să dezvolte Renania, iar de anul trecut s-a retras de la conducerea companiei. Îşi împarte acum timpul între pasiunile sale - călătoriile şi Formula 1 - şi activitatea de business angel. Şi pentru alţi oameni de afaceri călătoriile, sporturile cu motor sau fără ori expediţiile la pol sunt şi surse de inspiraţie pentru arena mediului de afaceri, dar şi veritabile “manuale”, cu învăţăminte despre sportivitate, curaj şi inventivitate.

Eau Rouge era locul de unde rezultau diferenţele de timpi, iar secretul lui Schumacher consta în faptul că el făcea ceva ce nu îndrăznise nimeni până atunci, să treacă prin acea curbă fără să ridice deloc piciorul de pe acceleraţie. Unde restul piloţilor optau pentru o abordare rezervată, „Schumi„ identifica oportunităţi de a recupera timpi şi de a deveni concurenţial în condiţiile în care tehnica pe care o avea atunci la dispoziţie nu-i permitea să se bată de la egal la egal cu ceilalţi concurenţi. „Schumacher funcţiona ca un computer sau mai bine zis ca o maşinărie germană de înaltă precizie.

Cunoştea fiecare curbă, fiecare denivelare în asfalt şi fiecare milimetru de circuit. Unde alţii vedeau risc, el găsea o abordare matematică de îmbunătăţire a timpilor.„La momentul la care a ajuns Ralf Schumacher în Formula 1, Orlando şi Roland Szasz erau deja de mult timp fani ai lui Michael Schumacher. Şi chiar dacă Ralf a rămas departe de performanţele fratelui mai mare, cei doi Schumacher „au constituit un exemplu frumos de sportivitate într-un domeniu eminamente individualist şi în care ambii performeri, fiecare pe nişa lui, au ştiut să evolueze armonios unul în raport cu celalălt.

În sensul acesta se poate spune că au fost o sursă de inspiraţie„, spune românul pe a cărui cască de pilot sunt deopotrivă logo-urile de la Renania şi de la Vertiqual, cele două companii în care sunt implicaţi fraţii Szasz. „Însă pentru mine reperul absolut rămâne Michael„, complează el, amintind de venirea lui Schumacher la Ferrari şi de faptul că la scurtă vreme de la integrarea lui sub identitatea acestui constructor, cu o echipă atent reconstruită, motivată şi deschisă la idei noi, Ferrari a reuşit să urce din nou pe podium, după peste 20 de ani de absenţă din fruntea clasamentului, ultimul titlu câştigat fiind cel de la sfârşitul anilor ’70. „Dacă Ferrari a redevenit o echipă de top după 1996, mare parte din rezultatul acestei poziţionări i se datorează şi acestui pilot de excepţie„, subliniază antreprenorul. Tot Schumacher este cel care a participat la dezvoltarea şi lansarea primei căşti de carbon ultrauşoare. „Dar cred că la Schumacher cel mai interesant era profilul lui de competitor.

Era artizanul momentelor de cumpănă şi cel care reuşea să transforme momentele de maximă tensiune într-un adevărat avantaj competiţional. Pilotul reuşea întotdeauna să scoată cel mai bun timp pe ultima sută de metri, în ultima rundă de calificări. Mai mult de atât, adaugă Szasz, era cel mai bun în condiţii de ploaie, fiind la un moment dat poreclit Rain Man, pentru că reuşea să scoată timpi similari cu cei pe care alţi piloţi îi obţineau în condiţii de uscat. „Zona lui de confort începea unde se termina a celorlalţi.„

F1 CA MODEL PENTRU OAMENI DE AFACERI

„Cei care privesc cursele de Formula 1 din afara jocului cred că în sportul acesta este vorba doar despre viteză. În realitate sunt mult mai mulţi factori care duc la reuşită„, subliniază Orlando Szasz. O cursă câştigată, argumentează tot el, are în spate un efort colectiv imens şi o muncă de precizie chirurgicală ce se întinde de-a lungul mai multor luni de zile. Contează, pe de o parte talentul, experienţa şi inspiraţia pilotului, care simte maşina şi ştie ce modificări să ceară echipei.

Pe de altă parte, sunt importante experienţa, resursele şi ingeniozitatea echipei tehnice care proiectează, testează şi pune în funcţiune componentele care adaptează maşina pentru fiecare circuit în parte şi permit obţinerea performanţelor maxime în condiţii în permanentă schimbare. Este vorba despre inovaţie tehnologică de ultimă oră, despre instinctul, inventivitatea şi competenţa constructorului care trebuie să asambleze un monopost în care să conlucreze într-un echilibru perfect şasiul, caroseria, motorul şi cauciucurile. Fiecare element ce compune maşina trebuie să se potrivească în aşa fel încât toată maşina să funcţioneze ca un tot unitar şi să fie aptă să livreze performanţă maximă în condiţiile respectării tuturor reglementărilor impuse constructorilor de către FIA, explică antreprenorul român. Pentru că motorul poate fi vedeta, dar caroseria şi elementele aerodinamice sunt la fel de importante, iar cauciucurile au ajuns să conteze astăzi şi mai mult, într-o competiţie în care diferenţa între timpii obţinuţi de primul pilot şi cel aflat pe locul zece în calificări poate fi de mai puţin de o secundă.

„La fel stau lucrurile şi în businessul performant: ai o mulţime de ingrediente şi o mulţime de factori care te pot duce la performanţă sau la eşec. Frumuseţea în F1, dar şi în afaceri, este să ai abilitatea de a face deopotrivă analiza şi sinteza situaţiilor, în orice moment, să depistezi oportunităţile şi să evaluezi corect riscurile, să ai o echipă motivată şi pasionată, care să-ţi ofere suportul necesar în fracţiunea de secundă în care ai nevoie de el. Şi dacă, din exterior, totul se vede ca fiind simplu, fluid şi natural, lucrurile în realitate stau puţin altfel, iar dacă rezultatul de la sfârşitul zilei justifică şi pasul pe podium, atunci bucuria este cu atât mai mare.„

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ce-pasiuni-exclusiviste-au-milionarii-romaniei-de-la-vacante-la-polul-nord-si-vanatoare-in-africa-la-formula-1-si-calatorii-in-spatiu-11336679
11336679
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.