Ce cheltuieli taiem pe timp de criza

Postat la 31 martie 2009 88 afişări

Dupa ce franarea creditarii a dus aproape de limita inghetului achizitiile de locuinte si masini, efectul crizei se simte acum si pe listele de cumparaturi. Daca banii pentru alimente, alcool si tutun nu sunt mai putini, doua treimi dintre romani sustin ca isi reduc cheltuielile pentru mobila, decoratiuni interioare, imbracaminte si accesorii vestimentare.

Trecerea de la extaz la agonie a devenit evidenta si in piata imobiliara, in care vanzarile de apartamente aproape ca au inghetat, mai multe proiecte cu un potential de cateva mii de apartamente au fost anulate, in timp ce comerciantii au incetinit puternic ritmul extinderii in tara, ducand astfel la amanarea unor proiecte de centre comerciale. In urma cu un an, criza era pentru majoritatea actorilor pietei imobiliare doar un fenomen care avea loc peste Ocean si nici raportarea la Spania sau Irlanda nu parea sa fie un motiv major de ingrijorare. Cateva luni mai tarziu, vanzarile de apartamente incepeau deja sa bata pasul pe loc si preturile sa stagneze. Era totusi vara, sezon mai slab de regula, iar toamna ar fi urmat sa aduca revigorarea. Au venit insa falimentul Lehman Brothers si nationalizarile de banci din SUA si din Europa, evenimente care au schimbat cu totul regulile jocului. Astfel incat anul care trebuia sa aduca noi cresteri de preturi pe linie si profituri spectaculoase pentru in­ves­titorii din imobiliare s-a dovedit a fi in final cel mai negru an al pietei, dupa cum l-au calificat brokerii si investitorii deopotriva.

 

Daca nu sunt premise pentru o redresare de ansamblu a consumului la nivelul anilor trecuti, ce poate fi previzibil acum tine doar de cheltuielile conjuncturale, motivate de sarbatorile de peste an sau de evenimente speciale din viata personala, care vor redestepta acel reflex de consum din impuls, cultivat si consolidat in ultimii ani si la care e greu de renuntat. Psihologul Ion Stefan estimeaza ca majoritatea consumatorilor vor fi foarte chibzuiti pana la sarbatorile de Pasti, cand isi vor deschide din nou baierile pungii, dupa care e probabil ca se vor intoarce din nou la un comportament precaut pana spre finalul anului. “Hai sa ne bucuram cat mai avem timp”, e un principiu, care ii poate motiva pe multi sa cheltuiasca, comenteaza Mircea Kivu de la IMAS. Confortul creat de faptul ca poti sa cumperi ceva, chiar si cu pret redus, e de asteptat sa conteze in continuare pentru o societate unde insusi accesul la bunuri de consum elementare a fost multa vreme socotit un privilegiu, iar capitalismul a insemnat in primul rand placerea si obisnuinta de a face cumparaturi. “Consumatorii romani sunt prea obisnuiti cu frenezia consumului din ultimii ani ca sa-si schimbe acum radical modul de gandire”, conchide Kivu.

Tjeerd Jegen, Real: “Oamenii fie amana cheltuielile mai mari, fie cumpara produse mai ieftine"

Carrefour: “Nu am observat o schimbare a traficului in hipermarketurile noastre”

Porsche Romania: "Piata auto s-ar putea intoarce acum din nou la nivelul anului 2003, cand se vindeau 120.000-140.000 de masini noi"

 

La acest articol au contribuit Ioana Ursu, Ionut Bonoiu, Anca Arsene-Barbulescu

 


Spune-mi cine intra in magazin

Minusuri pe linie

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ce-cheltuieli-taiem-pe-timp-de-criza-4122566
4122566
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.