Călin-san. Cum a ajuns un român să conducă afacerile Coca-Cola din Japonia

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 13 mai 2012 455 afişări

Călin Drăgan s-a consacrat în mediul de business local drept primul român care a ţinut frâiele filialei Coca-Cola HBC. Mai mult, a condus organizaţia în perioade de creştere economică, dar şi în criză, iar pentru rezultatele sale a fost promovat, anul trecut, la filiala japoneză a sistemului Coca-Cola. După mai puţin de un an a fost promovat iar, tot în cadrul companiei nipone, care are o cifră de afaceri de 4,5 miliarde de dolari. Călin Drăgan îşi povesteşte experienţa japoneză într-un interviu pentru BUSINESS Magazin.

Despre tsunami...

Călin Drăgan a ajuns în Japonia în iulie 2011, la trei luni de la dezastrul de la Fukushima şi, în plus, locuieşte în sud-vestul Japoniei, “deci foarte departe de zona în care s-a produs anul trecut evenimentul”. Mărturiseşte însă că a fost profund impresionat de solidaritatea japonezilor, de faptul că acolo oamenii privesc - şi încearcă - să găsească soluţii la problemele imediate “cu un grad de determinare maxim”. De exemplu, pentru că întâmpinau dificultăţi cu resursele de energie, în mai multe oraşe din Japonia s-a decis, la nivel local, ca toată lumea să facă economie. Aşa că în metrou a fost raţionalizat aerul condiţionat, iar marile mall-uri şi centre comerciale au renunţat la utilizarea reclamelor luminoase. Şi în compania în care lucrează românul au fost luate măsuri pentru reducerea consumului de energie, nu doar în zonele de producţie sau în sfera de desfacere a produselor (magazine, spaţii horeca sau vending machine), ci chiar şi în birouri. Astfel, a fost redus numărul de lifturi utilizate în clădire, orele de funcţionare a aparatelor de aer condiţionat sau utilizarea uscătoarelor pentru mâini din toalete. “Toate cu suportul vădit al tuturor angajaţilor!”

...şi planuri de viitor

Românul, care spune că “abia am plecat din România, de mai puţin de un an, aşa că, deocamdată, nu pot vorbi despre întoarcere”, adăugând că acolo mai are multe lucruri de făcut. Începerea unei afaceri nu este acum pe lista sa de priorităţi, iar dacă ar fi tentat de antreprenoriat, la un moment dat, ar alege, cel mai probabil, o ţară din Europa. Argumentul ţine de faptul că, justifică el, “acolo aş reuşi să valorific cel mai bine experienţa acumulată în ultimii 20 ani”. Or, CV-ul său, în acest moment, poate fi invidiat de aproape orice alt manager român.

Timişoreanul s-a consacrat în mediul de business autohton ca primul român care a preluat (în 2005) funcţia de director general pentru operaţiunile din România ale îmbuteliatorului Coca-Cola Hellenic Botteling Company. El declara, anterior, pentru BUSINESS Magazin, referitor la această numire că se aştepta “să-mi fie propusă o astfel de funcţie, dar într-o ţară mai mică”. Din acel moment şi până la plecarea sa în Japonia a avut de gestionat o afacere care a crescut în perioada în care economia avea motoarele turate la maxim, dar a cunoscut şi reversul medaliei, odată ce vânzările au început să resimtă impactul crizei.

Despre deciziile pe care le-a luat de-a lungul timpului spune că nu au fost grele, ci mai degrabă “de impact”, iar cea care atârnă cel mai greu în balanţă a fost, ca proaspăt absolvent al Universităţii Politehnice din Timişoara (1992), să renunţe la meseria de inginer şi să se alăture sistemului Coca-Cola. “A fost o decizie definitorie, luată poate şi cu un grad de inconştienţă şi forţat de împrejurări”, spune el. Spre deosebire de acest moment, toate celelalte decizii din cariera sa au fost luate după ce “am balansat riscurile şi oportunităţile”, spune Drăgan.

Una peste alta, cu un parcurs profesional de invidiat până în acest moment, Călin Drăgan speră ca în viitor, graţie şi experienţei nipone, aria de oportunităţi să se lărgească.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/calin-san-cum-a-ajuns-un-roman-sa-conduca-afacerile-coca-cola-din-japonia-9616203
9616203
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.