Afaceri cu BRIC. Cat castiga Romania din businessul cu cele mai interesante piete de pe planeta

Autor: Razvan Muresan Postat la 17 iulie 2011 347 afişări

Brazilia, Rusia, India si China (BRIC) sunt, de ani buni, cele mai interesante piete de pe planeta pentru investitorii care vor afaceri in stil mare si au curajul sa-si asume riscuri pentru ele. Care este potentialul afacerilor romanesti cu tarile grupului BRIC si ce fel de sperante ar trebui sa ne punem in banii lor?

CARE RECESIUNE?

Interesant e faptul ca, exceptand India, exporturile romanesti catre Brazilia, Rusia si China se afla pe o tendinta ascendenta, judecand dupa cresterile de anul trecut, de 61,6% catre Brazilia, 62,1% catre Rusia si 45% spre China. In ce priveste importurile, cresterile nu au fost atat de spectaculoase, insa exista si ele: 1,2% in relatia cu Brazilia, 35,8% din Rusia, 24,7% dinspre India si o crestere de o treime dinspre China.

"Situatia din 2010 este cea mai buna din ultima perioada, pentru ca au fost ani in care raportul intre importuri si exporturi nu era de 1 la 8, ci de 1 la 12 sau 1 la 16", comenteaza Gabriel Ghelmegeanu, presedintele Camerei de Comert si Industrie Romania-China. Exporturile romanesti in China s-au marit pe seama cererii de masini si utilaje, produse chimice si materii prime (lemn brut, piei, lana, miere). "China este o piata in care daca cineva isi da interesul, poate exporta orice. China primeste orice, produse la care nu te astepti", sustine Ghelmegeanu.

Referindu-se la specificul afacerilor cu China si cu alte piete emergente din afara Europei, Vasile Gabriel Nita spune ca recesiunea s-a simtit mai putin la acest nivel, gratie flexibilitatii mult mai mari a preturilor de vanzare. "Discutand pana la ultima consecinta, putem afirma ca doar in conditii de criza maxima ar cadea piata chinezeasca. Nu exista preturi mai mici decat ale lor, deci cand ai cinci lei in buzunar, tot de aici vii sa cumperi", spune directorul Niro Investment Group.

Alexandru Dragoiu, fondatorul producatorului de echipamente IT E-Boda, vinde exclusiv produse asamblate in China, asa cum fac atatea alte companii din industria de electronice de consum. "Daca ar disparea China, nu ar mai exista industria de IT&C. Abia la mare distanta dupa China urmeaza Malaiezia si Taiwan ca piete de productie", explica Dragoiu. Relatiile sale comerciale in Asia au inceput in 2000, cand a decis ca E-Boda sa se implice pe piata de DVD playere. La inceput a selectat peste 100 de furnizori din China, in urma corespondentei prin e-mail au ramas mai mult de zece, iar dupa ce a facut prima vizita acolo a ales unul.

Dragoiu lauda la China faptul ca isi pune foarte bine in valoare potentialul de forta de munca ieftina, preturile foarte competitive si practicile de afaceri, insa vede si unele minusuri: comunicarea, diferentele culturale si distanta foarte mare, care impiedica comunicarea directa: "E foarte dificil sa cumperi bunuri din China fara a plati totul inainte. De asemenea, trebuie cumparate cantitati foarte mari, de aceea firma are nevoie sa aiba o putere mare de distributie". Apoi, actorii economici se schimba des, furnizorii pot da faliment, de aceea este important sa existe si furnizori de rezerva. Distanta este un alt dezavantaj, marturiseste Dragoiu - "acolo chiar functioneaza zicala <ochii care nu se vad se uita> -, de aceea este benefic pentru colaborarea cu partenerii din China sa mergi acolo de doua ori pe an, altminteri interesul lor scade."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/afaceri-cu-bric-cat-castiga-romania-din-businessul-cu-cele-mai-interesante-piete-de-pe-planeta-8499097
8499097
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.