Club BM: Despre 2010, cu bune si rele

Postat la 31 decembrie 2010 121 afişări

Dupa doi ani de criza brutala si nenumarate asteptari de revenire infirmate, oamenii de afaceri au renuntat sa mai spere ca ajutorul va veni de la stat sau de la organismele internationale. Se lupta acum pe cont propriu pentru supravietuire si putini mai au puterea sa fie mai optimisti. Au aparut deja opinii care sustin ca 2013 pare cel mai plauzibil termen pentru reechilibrarea economiei.

DAN OSTAHIE, ALTEX: Optimismul este rezervat, dar nu sunt pesimist. Produsele pe care le comercializez sunt pana la urma de necesitate si, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa fie inlocuite in gospodarie. Pe de alta parte, optimismul nu poate trece peste sfera realitatii guvernate de o situatie macroeconomica ce influenteaza toate sectoarele. Romania are un grad de indatorare ridicat, ceea ce inseamna ca la guvern va fi nevoie in continuare de taieri si va trebui pastrata taxarea, ceea ce implica asadar un consum influentat negativ. Partea macro va trage frana de mana, dar eu am facut acorduri fine asa incat sa fiu optimist pentru 2013.

ALIN TAPALAGĂ, PORSCHE: Eu sunt mai optimist decat domnul Ostahie. Daca varsta medie a unei masini e de 17 ani, televizoare mai noi de cativa ani de zile au cam toti romanii. Din punctul meu de vedere, cand vad ce se intampla de 15 ani incoace, nu cred ca exista diferente foarte mari intre ce se intampla in Romania si ce au facut industriile auto din strainatate in ultimii zece ani. 2007 a fost un barometru, un punct de referinta, dar contextul s-a mai schimbat intre timp, trecem prin chinurile facerii unei piete concurentiale si incepem sa folosim modele de business. Piata romaneasca a fost atipica - nu e normal sa cresti an de an cu 50% timp de 10 ani. E normal sa ai o variatie de cel mult 5% in sus sau in jos, cum e in Austria. Nu avem cum sa aratam cu mult mai rau decat Europa in general. Trendul european ne trage dupa el. Ne plangem foarte mult, ne ascundem dupa faliment si dam vina pe altii. Asta trebuie sa se schimbe si generatia urmatoare de manageri va gandi probabil cu totul altfel.

CRISTIAN VLAŞIN, BMW: Personal cred ca, fie ca te uiti la micul intreprinzator sau la o corporatie, strategia managementului dicteaza succesul. Atat timp cat nu vindem frigidere in Laponia, optimismul in business trebuie sa fie obligatoriu. In majoritatea domeniilor nu se poate vorbi inca de o piata matura, ceea ce indica loc de crestere. Acum 10 ani nu interesau pe nimeni beneficiile suplimentare la achizitia unei masini (service, spre exemplu), dar lucrurile s-au schimbat, iar intr-un final vom avea o piata matura, cu o crestere naturala de 1-3%. Cel putin in auto, este aberant sa te astepti in cinci ani ca 70% din venituri sa vina tot din vanzarea de masini si nu din serviciile ulterioare. Apropo de modelul micului intre-prinzator, eram curios daca strategia Mic.ro este agreata de alti competitori mai mari? Este doar o febra de moment sau un model care ar putea fi preluat si de altii?

FILIP CRISTESCU, BILLA: E probabil doar o nisa de piata. Retailul s-a dezvoltat in etape, pe segmente dintre care unele au ramas neacoperite. Segmentul micilor magazine de proximitate a ramas in mana vechilor proprietari independenti. Pentru retailul organizat este o nisa de piata care nu a fost exploatata si totodata o oportunitate. Nu se poate spune insa ca este o tendinta sau ca oamenii vor inclina in anii urmatori spre astfel de magazine in locul hipermarketurilor sau al discount store-urilor.

CRISTIAN VLAŞIN, BMW: Este exact ce anticipasem. Din punctul meu de vedere, acesta este un semn de maturitate - clientul cere mai mult pentru banii pe care ii da. Diferenta dintre Mic.ro si buticul de la coltul strazii este de reprezentare; desi pretul este ceva mai mare, consumatorii au incredere ca produsele sunt controlate, iar magazinele arata si mai bine. In concluzie, optimismul trebuie sa fie obligatoriu in business.

FILIP CRISTESCU, BILLA: Eu sunt optimist, cel putin pentru a doua jumatate a anului. La anul speram ca vom avea o crestere, pentru ca Romania are potential pe termen lung aproape in toate domeniile, iar comertul traditional va avea o pondere importanta in industrie. Ramane de vazut ce se va intampla cu piata neagra. Romanii vor consuma mai mult, dar daca nu consuma fiscalizat, de castigat are doar piata neagra. Noi concuram cu acest segment si daca statul nu intervine, probabil cresterea consumului se va vedea mai repede in piata neagra decat in cea a comertului traditional.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-despre-2010-cu-bune-si-rele-7826775
7826775
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.