Club BM: Despre 2010, cu bune si rele

Postat la 31 decembrie 2010 121 afişări

Dupa doi ani de criza brutala si nenumarate asteptari de revenire infirmate, oamenii de afaceri au renuntat sa mai spere ca ajutorul va veni de la stat sau de la organismele internationale. Se lupta acum pe cont propriu pentru supravietuire si putini mai au puterea sa fie mai optimisti. Au aparut deja opinii care sustin ca 2013 pare cel mai plauzibil termen pentru reechilibrarea economiei.

BUSINESS MAGAZIN: Se regaseste acelasi optimism si in retailul de bunuri de larg consum?

FILIP CRISTESCU, BILLA: Retailul vine dupa o perioada de scadere, dar trebuie sa fim optimisti. Mizam in a doua jumatate a anului pe o crestere a pietei si a consumului in general. Nu inseamna insa acelasi lucru si pentru nivelul de profitabilitate. Marjele sunt foarte mici si industria a fost puternic afectata, cu atat mai mult cu cat unii competitori le-au diminuat, iar nivelul este cam de 3-4%. In acelasi timp, retailul a reusit sa supravietuiasca prin eficientizari si reduceri de costuri, dar mai jos de atat nu se poate, motiv pentru care trebuie sa crestem vanzarile asa incat sa ne revenim. Piata neagra are insa un nivel destul de mare, mai ales la legume si fructe, ceea ce ne afecteaza. S-ar putea ca, odata ce economia isi revine, sa dureze foarte mult pana cand va fi din nou diminuata piata neagra. Iar cresterea TVA nu ajuta cu absolut nimic situatia.

BUSINESS MAGAZIN: La nivel de companie insa, e mai bine sau nu anul acesta fata de 2009 si fata de asteptarile initiale?

FILIP CRISTESCU, BILLA: N-as putea spune ca este mai bun. Am facut eforturi si ne-a costat foarte mult din profitabilitate ca sa putem atinge macar o parte din parametrii businessului. A fost un an extrem de dificil.

BUSINESS MAGAZIN: Se aplica situatia si pentru electroretail?

DAN OSTAHIE, ALTEX: Nu aveam cum sa facem o cifra de afaceri mai mare ca in 2009, am spus de la bun inceput asta. Nici nu vedem optimismul declarat de altii ca fiind sustenabil. Ne pastram aceeasi coerenta - ne asteapta o perioada de doi sau trei ani de recesiune pe seama scaderii consumului si a exporturilor, cresterea TVA si indatorarea statului roman la aproximativ 77% din PIB fiind de asemenea principalii factori de prelungire a crizei. Pentru 2011 si 2012, nu are de unde sa existe crestere daca nu exista consum. Romania e in zona rosie a comunitatii central si est-europene, iar pana nu se rebalanseaza deficitul nu putem reveni pe crestere. Trebuie sa fim realisti, urmatorii doi ani vor fi in linie cu 2010, iar revenirea se poate face prin intoarcerea la consumul intern ca masura de crestere economica - e un sport care se va practica destul de greu la scara larga. E nevoie insa si de investitii straine, fara de care nu vad cum ar putea fi repornita economia, dar problema este ca nici nu stiu cum ar putea fi atrase aceste investitii atat timp cat nu mai vorbim de fiscalitate, ci de riscul de tara, Romania fiind devansata de alte tari care apar pe harta oportunitatilor, anume Rusia, Turcia, Polonia, care au un grad mai mic de indatorare, de 30-50% din PIB. Romania nu mai are un nivel de atractivitate, iar exporturile nu pot aduce singure un avans semnificativ. Altfel, unde am mai putea cauta cresteri?

MIHAI DUDOIU, TZA: Poate in domeniul infrastructurii, poate in energie.

DAN OSTAHIE, ALTEX: Da, de acord, sa atragem bani pentru infrastructura care ar insemna niste investitii. Dar ca sa se materializeze in urmatorii doi ani, actele trebuia sa fie deja semnate, ceea ce nu s-a intamplat. Ca sa facem export de energie este mai greu.

MIHAI DUDOIU, TZA: Se vorbeste mult despre proiecte de dezvoltare energetica. Ar fi foarte bine daca pasul urmator ar fi vanzarea energiei in afara, dar nu cred ca si-a facut nimeni o strategie foarte clara. Sunt totusi cateva proiecte de amploare, si aici ma refer la CEZ.

DAN OSTAHIE, ALTEX: E o carte pe care daca am fi stiut sa o jucam, am fi jucat-o deja. E intr-adevar vorba despre o subventie de la Bruxelles pentru energie verde. Efectul pozitiv imediat este investitia. Dar productia nu se intampla in Romania si nu vor fi create locuri de munca, deci energia nu va fi mai ieftina. Cresterea trebuie sa vina din alta parte, din investitii straine, exporturi, consum intern sau eficienta.

Realist vorbind, nu are de unde sa vina crestere. Nu sunt locuri de munca, nu sunt salarii mai mari. Poate ca marirea TVA a ajutat, pentru ca s-a redus deficitul, dar a si afectat piata. Dar anul viitor si in 2012, lucrurile nu vor sta mai bine. De-abia din 2013 poate vom avea o crestere si eventual o reducere a taxei pe valoarea adaugata, mai ales in zona alimentara. Cu cat suprataxam, cu atat potentialul de evolutie pozitiva scade. Un plan coerent in acest sens va duce la o stimulare a consumului, iar daca bugetul Romaniei va avea un deficit mai mic, ne asteptam ca tara sa primeasca un calificativ onorabil pentru reducerea costurilor financiare, care alaturi de eolienele acelea fantastice sa diminueze costurile de operare. Astfel, produsele romanesti vor avea preturi competitive si vom vedea cozi de masini din tarile vecine la Giurgiu si la Arad. Pana atunci insa, vedem cozile de masini romanesti in celelalte teritorii, ceea ce inseamna bani pierduti pentru stat si vanzari mai mici pentru companii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-despre-2010-cu-bune-si-rele-7826775
7826775
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.