Planurile sefului Carpatair, dupa un an de pierdere

Postat la 19 aprilie 2010 79 afişări

Istoria poate sa se repete. Este un fel de lectie pe care si-o preda Nicolae Petrov, fondatorul si CEO-ul Carpatair. Intr-un an, compania a pierdut ce a castigat in trei ani de crestere. Dar ce inseamna asta pentru urmatorii trei ani?

"In 2009, am inaugurat un numar redus de destinatii, data fiind conjunctura economica", spune Petrov, care avea, in urma cu doi ani - cand a acordat primul sau interviu pentru presa de business, in BUSINESS Magazin - asteptari mari de la piata ucraineana, de unde spera sa transporte cat mai multi pasageri pe rutele spre Italia si Germania prin hub-ul de la Timisoara: "Ucraina este o piata de mare interes pentru Carpatair si din acest motiv noi ne-am focalizat destul de mult atentia pe aceasta tara, prima noastra incursiune fiind in 2006, prin deschiderea zborului Lvov-Timisoara, care a fost urmat de Odessa in anul 2008 si de Cernauti in 2009".

Daca Odessa era, la finele anului 2008, o ruta cu grad de ocupare de 69% la sase frecvente saptamanale, vestile dinspre Kiev nu au fost la fel de bune. Zborul direct Bucuresti-Kiev lansat in vara anului 2008 a avut parte de un start foarte bun, insa a fost suspendat in 2009. Zborul catre Kiev nu a fost singura victima Carpatair a crizei: in Grecia, operatorul a renuntat la destinatia Salonic, dar a pastrat deocamdata Atena, cu rezerva ca urmeaza un "an care s-a anuntat deja destul de greu pentru economia Greciei".

CEO-ul Carpatair simte insa ca a rezistat destul de bine crizei. Nu a fost singurul nevoit in 2009 sa isi reajusteze operarea, cam toate companiile aeriene resimtind destul de dur impactul crizei economice. Conform IATA, peste 500 de rute din intreaga lume au fost sistate anul trecut, iar pierderile companiilor aeriene in 2009 au ajuns, la nivel global, la 11 miliarde de dolari. Nici Carpatair nu a mai fost pe profit, asa cum se obisnuise in fiecare an de la lansarea companiei incoace. Oricum, nimeni nu il mai astepta. "Nu am bugetat profit pentru 2009 chiar de la momentul elaborarii planului de afaceri, fiind constienti ca vom avea in fata un an deloc usor si ca nu este momentul sa ne hazardam sa investim in dezvoltarea de rute noi si a trebuit sa regandim intreaga operare astfel incat sa reducem la maximum expunerea companiei", spune Petrov. Cu alte cuvinte, compania a castigat mai putin, dar nu a riscat. Iar asta ii permite acum sa se gandeasca si la crestere, oricand va fi Romania pregatita pentru urmatorul val de vesti bune.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/planurile-sefului-carpatair-dupa-un-an-de-pierdere-5914096
5914096
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.