In plina criza, unii investesc milioane de euro in industria alimentara. Care e secretul lor?

Postat la 01 februarie 2010 312 afişări

Intr-o perioada in care falimentele, insolventele, scaderea vanzarilor si evitarea riscurilor tin capul de afis al presei economice, in industria alimentara exista companii ce deruleaza investitii de multe milioane de euro. Ce le determina sa mearga contra curentului?

In afara de cele doua fabrici din Covasna si Brasov, elenii de la Tyras si-au anuntat de mai bine de un an intentia de a prelua procesatorul de lactate Prodlacta, companie evaluata in prezent la bursa la circa 10,5 mil. euro. In domeniul lactatelor insa, dezvoltarea de noi investitii poate fi riscanta, atata vreme cat zeci de producatori mici si medii s-au confruntat pe parcursul ultimului an cu dificultati si o parte din ei au intrat chiar in insolventa. "Exista zone ale industriei alimentare unde s-au derulat investitii masive, care au condus la supracapacitate de productie", declara Radu Stoicoviciu. Astfel, "avantajoasa este achizitia unor active productive, in loc de investitia intr-o noua capacitate", spune consultantul de la PwC.

In randul noilor proiecte, spune reprezentanta IBC Focus, se inscriu si cele ale firmelor CBA (un spatiu de depozitare pentru produse agroalimentare la Satu Mare, in valoare de 14,5 mil. lei) si Rianbo Com (un centru de procesare primara a produselor agricole, la Tulcea). Pentru un nou centru de distributie la Cluj, compania Macromex, cel mai mare distribuitor de alimente congelate, si-a bugetat nu mai putin de 80 de milioane de lei (20 de milioane de euro). Dan Minulescu, omul de afaceri care a dezvoltat Macromex, spunea anterior ca noul centru de distributie din Transilvania va fi inaugurat in 2011. Compania sa a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 120 mil. euro, avand 500 de angajati in Romania si inca 30 in Cehia. Macromex a incheiat la inceputul anului trecut un parteneriat cu Unilever, fiind principalul distribuitor al marcii de inghetata Algida pe piata autohtona. Anul acesta, distribuitorul ar putea prelua si contractul pentru marcile Napoca, achizitionate anul trecut de Unilever de la Friesland Foods Romania.

Bogdan Belciu de la A. T. Kearney spune ca inceperea unei noi investitii ar putea fi o optiune viabila din mai multe puncte de vedere. Pe de o parte, e vorba de perspectiva reluarii cresterii in viitorul apropiat intr-o industrie "in care in continuare importam mai mult decat poate ar trebui", considera Belciu. Pe de alta parte, acum se poate vorbi de costuri relativ bune pentru terenuri, constructii, forta de munca. Reprezentantul A. T. Kearney puncteaza insa ca finantarea continua sa fie o problema si bancile sunt in continuare extrem de selective in a aproba un credit, "insa oricum perspectivele sunt mai bune ca anul trecut".

Chiar investitorii care si-au facut bine temele sunt constienti ca pericolele pandesc la tot pasul. Cel mai vizibil risc pentru investitiile din aceasta perioada este ca o firma sa nu reuseasca sa-si finalizeze proiectele si sa intre in insolventa, considera George Safir. De aceea, atentioneaza Bogdan Belciu, "ceea ce criza ar trebui sa-i fi invatat pe toti este ca o investitie trebuie facuta pe baza unei analize riguroase a pietei si a concurentei, cu plan de afaceri bine gandit si fundamentat". Perioada cand orice investitie putea deveni rentabila in principiu, in lipsa unor greseli majore, a trecut si nu va mai reveni curand - daca va mai reveni vreodata. Acest lucru ramane valabil si in industria alimentara, care desi este printre cele mai atractive domenii, prezinta in continuare riscuri semnificative pentru cei cu un model de business ce functioneaza corect, de la dezvoltarea de produse la aprovizionare, productie, vanzare si distributie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industria alimentara,
FMCG,
investitii
/analize/industrie/in-plina-criza-unii-investesc-milioane-de-euro-in-industria-alimentara-care-e-secretul-lor-5462690
5462690
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.