In plina criza, unii investesc milioane de euro in industria alimentara. Care e secretul lor?

Postat la 01 februarie 2010 312 afişări

Intr-o perioada in care falimentele, insolventele, scaderea vanzarilor si evitarea riscurilor tin capul de afis al presei economice, in industria alimentara exista companii ce deruleaza investitii de multe milioane de euro. Ce le determina sa mearga contra curentului?

Cota de piata si obtinerea unui avantaj competitiv reprezinta principala oportunitate pe care o vede George Safir, director executiv al companiei Safir, producator de oua si carne de pui. El spune ca firma pe care o conduce va finaliza in curand o investitie de 4 milioane de euro pentru o fabrica de fainuri proteice in Vaslui. "In urma cu trei ani ne-a venit ideea de a face aceasta investitie pentru a reduce costurile cu deseurile", explica Safir. Resturile din abator sunt duse acum la Protan pentru a fi arse, la fel ca in cazul majoritatii producatorilor de carne de pui.

Proiectul de investitie, realizat cu fonduri structurale, a fost depus pentru aprobare in august 2008, dar constructia a inceput abia un an mai tarziu, cu o intarziere de cateva luni, din motive legate de finantarea acordata de banca: "Este prima fabrica de fainuri proteice din Romania, ca unitate de sine statatoare, iar bancile erau putin circumspecte in privinta proiectului". Alti producatori sau procesatori din industria alimentara au astfel de fabrici atasate de abator sau fabrica, iar unitatea de fainuri proteice este vazuta ca o extensie a activitatilor. Vasluienii insa au abatorul in oras, unde nu puteau dezvolta si fabrica de procesare a deseurilor. Fainurile proteice sunt folosite in Uniunea Europeana doar pentru fabricarea alimentelor pentru animale de companie, dar in alte tari ale lumii sunt folosite si pentru nutretul porcilor.

Investitia derulata de Safir reprezinta fructificarea unei oportunitati intr-o nisa neacoperita, propice investitiilor. Radu Stoicoviciu, partener senior in cadrul PricewaterhouseCoopers(PwC), remarca insa ca lansarea unor noi investitii este mai dificila decat in anii anteriori, din motive legate de perceptia asupra raportului risc-beneficii si de disponibilitatea redusa a resurselor financiare. "Cu toate ca exista anumite particularitati, productia in industria alimentara se supune acelorasi restrictii", adauga Stoicoviciu. Pe de alta parte insa, acest domeniu este mai putin supus ciclicitatii economice generale, astfel incat exista posibilitatea ca anumite companii - chiar si impotriva piedicilor actuale - sa fie dispuse sa deruleze investitii noi in domeniu. Ba chiar "exista subdomenii in care este posibil ca investitiile sa fie oportune chiar si in aceasta perioada", spune reprezentantul PwC. De exemplu, industria alimentara bazata pe produse bio ar putea sa reprezinte o zona ce ar putea atrage investitii in Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industria alimentara,
FMCG,
investitii
/analize/industrie/in-plina-criza-unii-investesc-milioane-de-euro-in-industria-alimentara-care-e-secretul-lor-5462690
5462690
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.