Educaţia, între clic şi abac

Autor: Georgiana Călin Postat la 06 martie 2017 2669 afişări

Tehnologia acaparează tot mai mult din viaţa noastră, fiind folosită în multe aspecte cotidiene, într-o măsură din ce în ce mai mare. Însă, în vreme ce unele ţări alocă procente consistente din PIB educaţiei, care este considerată esenţială, în România învăţământul este tratat ca „ruda mai săracă”, care nu merită prea multă atenţie, efort sau cheltuieli. Elearningul reprezintă deja o parte esenţială a trainingului primit de angajaţi, însă în şcoli digitalizarea face paşi şovăielnici.

Proiectele Orange în zona de educaţie au început încă din 1997, când compania a legat un parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucureşti şi cea din Cluj. Prin intermediul acestuia, pe lângă dotarea laboratoarelor, compania a contribuit la implementarea cursurilor de telecomunicaţii mobile, care lipseau din programă, şi le-a oferit studenţilor posibilitatea de a face stagii de practică. Până acum, Orange a oferit studenţilor înscrişi în program burse în valoare de peste 370.000 de euro, alături de cursuri ţinute de specialişti din cadrul companiei şi din firmele partenere, şi peste 270.000 de euro în Centrul de Training Orange din cadrul Politehnicii. „În toate programele Orange dedicate educaţiei, investiţia nu se rezumă doar la partea financiară, ci merge mult mai departe de atât, la nivel de resurse umane; avem colegi care se implică în calitate de traineri sau chiar devin mentori”, ţine să precizeze Veronica Dogaru.

Demersul operatorului telecom nu este singular. Printre cele mai recente proiecte implementate de Samsung, dedicate elevilor din şcolile din România, se numără TomorrowME, care a ajuns în şase ani la peste 30.000 de utilizatori. Prin intermediul unei caravane educaţionale, care a străbătut mai multe licee din ţară, Samsung şi-a propus să familiarizeze liceenii cu abilităţile digitale necesare pentru joburile viitorului şi cu tendinţele de pe piaţa muncii. Iniţiat în 2013, ca program educaţional  pilot, dezvoltat în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Smart Classroom este unul dintre proiectele principale ale Samsung în acest domeniu; au fost utilate cu tehnologie de ultimă generaţie în materie de tablete, e-boarduri şi smart TV patru clase în licee din Bucureşti, Timişoara, Iaşi şi Constanţa. „Conceptul Smart Classroom este viziunea Samsung pentru o clasă a viitorului. Aceste săli de clasă au fost create pentru a deveni huburi digitale, centre de competenţe digitale pentru profesori şi studenţi”, spune Sabina Ştirb. 

De asemenea, Samsung Electronics România a lansat manuale digitale interactive pentru clasele I şi a II-a, disponibile pe generaţiile de smart TV-uri lansate după anul 2014, precum şi pe tablete. Manualele digitale de limba şi literatura română, matematică şi limba engleză, al căror conţinut a fost realizat de Ascendia şi Editura Edu, au fost acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi sunt disponibile gratuit în Smart Hub şi în Galaxy Apps. „Misiunea noastră este de a transforma şi moderniza procesul de educare, convertindu-l într-unul interactiv, interesant şi colaborativ”, mai spune Sabina Ştirb.

Ascendia, care are aproape 10 ani de activitate în domeniul dezvoltării de software educaţional, a realizat proiecte eLearning şi software-ul educaţional, atât în nume propriu, cât şi în regim de outsourcing, folosit acum în ţări precum SUA, Germania, Cipru, Moldova, Dubai, Arabia Saudită, România. Ultimii cinci ani au însemnat pentru Ascendia focalizarea pe dezvoltarea produselor proprii. Spre exemplu, EduTeca este o gamă de software educaţional pentru copii preşcolari, ce constă în 14 produse, cu peste 250 jocuri educaţionale pentru tabletă sau licenţă electronică. Numărul de licenţe EduTeca distribuite de la lansarea primei aplicaţii depăşeste 250.000, spune Cosmin Mălureanu.

În 2016, Ascendia a lansat varianta beta a Dacobots.com, portal educaţional destinat unei categorii mai largi de vârstă: 4-12 ani. Acesta este un portal multicultural si multilingv, prin care li se transmit copiilor, prin joc, cunoştinţe variate, în domenii precum matematica, sănătatea, ştiinţa, istoria şi arta. În 2015, Ascendia a câştigat dreptul de a fi furnizor de manuale digitale al Ministerului Educaţiei pentru două loturi: Comunicare în limba română pentru clasele I şi a II‑a. Ascendia are şi activităţi în zona corporate, oferind soluţii de eLearning companiilor din banking, pharma, asigurări, bricolaj etc. „Deşi avem şi targeturi anuale, la listare (n.red. – Ascendia este listată la BVB din 2016) am subliniat că avem un plan pe trei ani, care vizează atingerea unor venituri de circa 2 milioane euro în 2018, din care circa 950.000 de euro să fie profit brut. În continuare avem acest target şi sperăm ca 2017 să fie un pas important in atingerea lui”, declară Cosmin Mălureanu.

Platforma de Management Educaţional Adservio este principalul şi singurul produs pe care compania Adservio îl dezvoltă constant încă din 2008. În acest moment, platforma Adservio are dezvoltate următoarele module: director, secretariat, profesor, învăţător, educator, diriginte, elev, părinte, Inspectoratul Şcolar şi Ministerul Educaţiei Naţionale, toate fiind interconectate. Alexandru Holicov susţine că în şcolile în care Adservio a fost utilizat în mod constant, părţile implicate au devenit mai responsabile faţă de actul didactic. Holicov argumentează că părinţii, profesorii şi elevii s-au implicat mai mult în procesul de educaţie, în unele unităţi de învăţământ s-au înregistrat cu până la 63% mai puţine absenţe, media pe unitate şcolară a crescut cu un punct şi, mai ales, s-a îmbunătăţit considerabil comunicarea şcoală – părinţi – elevi. Anul trecut, Adservio, platformă românească digitală pentru management educaţional, a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 803.000 de lei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.