13 ani de Business Magazin: Povestea celor doua prietene care conduc afaceri de peste 4 mld. euro

Postat la 05 octombrie 2017 3110 afişări

Pe 5 octombrie Business Magazin sărbătoreşte "ziua de naştere" a revistei. Au trecut de atunci ani în care am descoperit staruri ale lumii de business, în care am spus mii de poveşti, am prezentat tendinţe şi fenomene. De aceea, în următoarea perioadă ne propunem să vă prezentăm poveşti de business din anii trecuţi cu totul speciale

Liliana Solomon a acceptat in 2006 primul sau job in Romania. Nu mai lucrase niciodata in tara - a facut Facultatea de Fizica la Cluj ("pentru ca se intra usor, nu era mult de invatat si aveam timp sa joc tenis"), apoi un doctorat in fizica ("pentru ca simteam nevoia sa imi completez studiile"), apoi a plecat in Germania ("pentru ca mi s-a facut frica de ce mi s-ar putea intampla in Romania"), iar apoi a facut un MBA ("aveam un background tehnic, dar mi-am dat seama ca exista o alta lume, lumea economica, pe care m-am hotarat sa o descopar"). Toate au fost decizii simple, spune acum Liliana Solomon, si toate avut aceeasi motivatie: "Tot timpul am facut ce am vrut si ce mi-a placut". Cariera managerului Vodafone s-a conturat inca de la inceput in lumea tehnologiei, dar in special in zona financiara: "Cand am absolvit INSEAD, in 1995, tocmai incepea liberalizarea industriei telecom din Europa; era o schimbare importanta si m-am hotarat sa intru in industrie, desi aveam oferte de business consultant, pentru ca am vazut sansa de a intra intr-o industrie care urma sa se transforme in totalitate si puteam sa joc un rol in aceasta schimbare, asa ca din 1985 am ramas in aceasta industrie pe care o iubesc".

Experientele din IBM, apoi din Deutsche Telekom si Cable & Wireless au culminat, dupa cum spune Liliana Solomon, cu oferta de la Vodafone: "Vodafone a fost mereu pentru mine Compania, locul in care imi doream sa lucrez, asa ca am intrat acolo fara a-mi fi clar ce pozitie voi avea; Vodafone tocmai cumparase companii in Romania, Olanda, Cehia si practic m-au pus sa aleg care pozitie o doresc; m-am gandit ca, pana la urma, Romania e o tara unde nu am lucrat niciodata, desi mi-am facut aici studiile, si am considerat ca ar fi o alegere interesanta". In alegerea facuta, Liliana Solomon a luat in considerare faptul ca Olanda era deja o piata matura, ca Germania sau Anglia, pe cand Romania era o piata emergenta si i-ar putea aduce mai multe satisfactii.

Atat Liliana Solomon, cat si Mariana Gheorghe au venit in Romania nu atat pentru a se intoarce acasa, cat pentru a avea ocazia de a lucra intr-o piata emergenta. "E vorba de provocarile pe care le cauti in cariera", spune Liliana Solomon, care considera ca in pietele emergente e mai multa adrenalina. Mariana Gheorghe considera ca "riscurile sunt mai mari, dar si satisfactiile sunt la fel".

Liliana Solomon si Mariana Gheorghe, doi manageri formati in strainatate, sunt printre putinii romani care conduc afaceri de top 10, cu cifre de afaceri de peste un miliard de euro. Alti romani care mai conduc afaceri de dimensiuni similare sunt Dusan Wilms, directorul Metro (care a lucrat anterior in cadrul Deutsche Telekom, in cadrul T-Mobile) sau Petru Vaduva, care conduce de anul trecut }iriac Holdings si care a fost recrutat pentru revenirea in Romania dupa o experienta de peste 20 de ani ca analist financiar si director de fonduri de investitii in SUA si la Londra. In rest, cele mai mari afaceri din Romania sunt conduse de expati. "Atitudinea fata de munca si organizatie ramane criteriul cel mai important de diferentiere intre managerii romani si expati", considera Radu Furnica, presedintele Leadership Development Solutions. Furnica apreciaza ca expatii au o atitudine impecabila fata de munca, fata de compania care a investit in ei, fata de rolul si de responsabilitatile pe care le au. "Si la romani regasim aceste calitati, insa numai la aceia care au avut un contact cu modul de lucru din strainatate - fie au lucrat afara, fie au condus o companie multinationala in Romania. Adica cei care au reusit sa faca un pas mental, o trecere inspre stilul occidental".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/13-ani-de-business-magazin-povestea-celor-doua-prietene-care-conduc-afaceri-de-peste-4-mld-euro-16755464
16755464
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.