Cum a ajutat spamul Airbnb să ajungă o afacere de miliarde de dolari

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 09 februarie 2017 3036 afişări

Airbnb a ajuns în culmea gloriei: este o afacere înfloritoare de miliarde de dolari, care prin inovaţie, isteţime şi strategii de marketing digital controversate, duse la extrem, şi-a croit acces la milioane de clienţi, revoluţionând industria ospitalităţii. Cum a ajuns Airbnb un inginer al economiei participative, al economiei viitorului, explică Brad Stone în cartea sa „Pricopsiţii: cum Uber, Airbnb şi companiile ucigaşe din noul Silicon Valley schimbă lumea”.

Cum a ajutat spamul Airbnb să ajungă o afacere de miliarde de dolari

Însă o altă strategie a funcţionat din plin. La câteva luni după campania agresivă de e-mailuri către utilizatorii Craigslist, Airbnb a încercat o nouă tactică. În loc să atragă utilizatorii Craigslist la Airbnb, compania a făcut invers: a permis utilizatorilor Airbnb să folosească o versiune simplificată şi mai elegantă a listării lor şi să o afişeze cu un singur clic sub formă de postare încrucişată pe Craigslist.

„Reafişarea listării dumneavoastră de pe Airbnb pe Craigslist vă va majora câştigul în medie cu 500 de dolari pe lună”, îşi informa site-ul posibilele gazde. „Prin reafişarea pe Craigslist, veţi obţine beneficiile unei cereri mai mari, în timp ce vă păstraţi posibilitatea de a utiliza Airbnb pentru a gestiona şi modera întrebările.”

Acest instrument, despre care Chesky spune că a fost ideea consilierului Seibel, a fost mană cerească pentru companie. A făcut din Airbnb o modalitate de a crea publicitate pe Craigslist, cu un aspect vizual mai atrăgător, şi a redus numărul de anunţuri Airbnb repetitive din reţeaua celui mai mare concurent. „A fost o abordare nouă”, spune Blecharczyk. „Niciun alt site nu a avut o aşa integrare şmecheră. A fost un succes pentru noi.” „Este integrat simplu şi profund în produs şi este una dintre cele mai impresionante integrări ad-hoc pe care le-am văzut în ultimii anii”, scria pe un blog Andrew Chen, un hacker de creştere care acum lucrează la Uber. „Desigur, un specialist în marketing obişnuit nu ar fi venit cu această idee. Nici n-ar fi ştiut că este posibil să faci aşa ceva. Ar fi nevoie în schimb de un inginer cu simţul pieţei pentru a diseca produsul şi a construi o integrare atât de armonioasă.”

Airbnb a renunţat la acest instrument în 2012, după ce Craiglist a criticat astfel de tactici, dar deja era prea târziu. Ca şi cum ar fi supt printr-un pai, Airbnb trăgea listări şi utilizatori de la Craigslist. A ajutat, desigur, faptul că site-ul era mai bine proiectat şi mult mai uşor de utilizat şi că făcea continuu eforturi pentru a oferi forme mai uşoare de plată, aplicaţii mobile mai bune şi o experienţă mai sigură în care gazdele şi oaspeţii şi-au folosit identităţile reale şi îşi puteau face evaluări reciproce.

De asemenea, în anii de început Blecharczyk a derulat campanii productive de publicitate online. Dacă oamenii căutau pe Google un apartament, spre exemplu, în Boston, anunţurile Airbnb ar fi apărut în partea de sus a paginii. Blecharczyk şi echipa sa de marketing au devenit experţi în găsirea celor mai ieftine şi mai frecvent căutate cuvinte cheie şi la producerea de anunţuri clare care atacau adesea în mod direct site-urile concurente. „Mai bun decât Couchsurfing.com!”, afişau unele dintre primele reclame. Dan Hoffer, unul din fondatorii CouchSurfing, i-a trimis un e-mail lui Chesky în care i se plângea de această tehnică. El spune că Chesky şi-a cerut scuze, a oprit campania şi i-a trimis două cutii cu cereale Obama O’s ca o ofertă de pace.

Blecharczyk a descoperit un mod deştept de a folosi sistemul de publicitate al Facebook, când acesta era la începuturile sale. Sistemul, rudimentar atunci, permitea pentru prima dată companiilor să croiască şi să trimită reclame în funcţie de interesele şi pasiunile specificate în profilurile utilizatorilor. Dacă un membru al reţelei de socializare spunea că îi place yoga, primea pe Facebook de la Airbnb reclame care-l anunţau „Închiriază-ţi camera unui yoghin!”. Dacă persoanei îi plăcea vinul, primea mesajul „Închiriază-ţi camera unui pasionat de vinuri!”. Reclamele pe Facebook erau ieftine, iar oamenii răspundeau adesea acestor mesaje ţintite. În februarie 2011, Airbnb a depăşit nivelul de un milion de nopţi înregistrate. După mai puţin de un an, în ianuarie 2012, avea peste patru milioane de înnoptări înregistrate. Problema oul sau găina era rezolvată.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.