Anatomia lui Michael - GALERIE FOTO
Toate controversele care l-au privit pe Michael Jackson in timpul vietii si acum, dupa moarte, au servit si continua sa serveasca unui mecanism de marketing ce depaseste in complexitate si duce la perfectiune mecanismele ce au sustinut vedete ca Elvis, Madonna, Lennon si McCartney, Bono sau Prince.
2. SELF-MADE MAN O poveste exemplara de succes: familia saraca de negri din Gary, orasel industrial din Indiana, ajunge la gloria muzicala, cu trupa formata din cinci frati, dintre care cel mai talentat e chiar cel mai mic. Daca in 1979 n-ar fi fost albumul “Off The Wall” al lui Michael, cu patru piese de top 10 - o premiera pentru un album de artist solo -, n-ar fi fost posibil turneul ulterior al trupei Jackson Five, in valoare de 5,5 milioane de dolari. “Thriller”, albumul din 1982, a generat venituri de 115 milioane de dolari si a devenit cel mai bine vandut album din toate timpurile, cu peste 60 de milioane de exemplare vandute in toata lumea.
Tot cu “Thriller”, Michael a castigat, iarasi in premiera, opt premii Grammy; in 1984 a semnat cel mai valoros contract de sponsorizare incheiat vreodata pana atunci, cu Pepsi, pentru circa 5 milioane de dolari, si un al doilea in 1986, tot cu Pepsi, pentru 15 milioane. In 1985, Jackson liciteaza cu succes pentru ATV Music Publishing, companie al carei catalog continea in principal peste 275 de piese ale trupei Beatles, la care s-au adaugat piese ale lui Elvis Presley, Bob Dylan, Willie Nelson, mai recent Jonas Brothers, Akon sau Lady Gaga. La vremea respectiva, Jackson a investit in ATV 47,5 milioane de dolari, iar zece ani mai tarziu a primit de la Sony 90 de milioane in schimbul a 50% din companie. Participatia lui Michael Jackson la ATV era evaluata in 2007 la 600 de milioane de dolari, iar anul acesta la circa 750 de milioane de dolari. Iar drepturile de autor pentru albumele sale si veniturile de pe urma concertelor i-au adus de la inceputul anilor ‘80 si pana la moarte venituri totale estimate in total la circa 700 de milioane de dolari.
Ca la moarte, in loc sa fie miliardar, cum se declara in faimosul documentar din 2003 realizat de jurnalistul britanic Martin Bashir, a ajuns sa aiba o datorie de peste 400 de milioane de dolari se explica prin nesabuinta cu care si-a administrat averea. Cheltuieli caritabile, zeci de milioane de dolari date pe operatii estetice, bani pierduti de pe urma numeroaselor procese ce i-au fost intentate (nu numai cele de pedofilie), alte zeci de milioane oferite lui Debbie Rowe si celeilalte femei (deocamdata necunoscuta) pentru ca i-au nascut cei trei copii si, in fine, pofta de a cheltui pe obiecte de lux, animale exotice si jucarii menite sa umple resedinta sa din California, botezata Neverland. Ziaristii l-au ironizat ca traieste mai curand de pe urma muzicii Beatlesilor, atata vreme cat drepturile de autor pentru piesele din catalogul ATV i-au servit de-a lungul anilor drept garantie pentru o lunga serie de credite si s-au dovedit cea mai stabila sursa de venit. Povestea de succes insa a ramas in picioare: Jackson a reusit sa-si valorifice talentul si munca, iar faptul ca pentru mostenirea sa se lupta acum atatia, de la membrii familiei la avocati, doici, partenere, companii si primarii (e vorba de primaria din Gary, careia i-ar fi suras ca megastarul sa fie ingropat in locurile natale) o intretine mai departe. Cat despre vanzarile de discuri si mp3-uri cu muzica megastarului, acestea au explodat chiar din primele ore dupa moartea lui.
3. SALVATORUL. Comentatorii au remarcat ca pe la 1995, cand aparea albumul “HI Story”, Jackson isi construise deja imaginea de victima a unor inamici generici (presa, criticii, promotorii violentei si ai razboiului, insensibili la mesajul sau pacifist, ori promotorii distrugerii mediului, insensibili la mesajul sau de protectie a animalelor si a copiilor). In acelasi timp, Jackson afisa si o imagine de luptator contra acestor inamici, mergand de la recuzita militara si paramilitara folosita in concerte si in clipuri si pana la campaniile concrete, bazate pe imnuri ca “We Are The World” sau “Heal The World” si ilustrate de vizitele si donatiile la spitale de copii sau fundatii pentru ajutorarea orfanilor, nu numai din America, ci dintr-o serie lunga de tari sarace. Pe de o parte, mesajul sau pozitiv si faptul ca si l-a sustinut cu muzica si cu banii lui i-au creat o aura eroica perfect adaptata vremurilor, de stalp al comunitatii si al progresului - ba chiar de imitator-emisarsubstitut al lui Isus, asa cum s-a aratat in mult prea provocatoarea coregrafie pentru “Earth Song” de la British Music Awards din 1996, unde a aparut in chip de Isus din lumina, imbracat in alb si inconjurat de copii si de popor. Pe de alta parte, aceasta atitudine si explicarea ei apasata in toate interviurile i-a permis sa se puna la adapost de acuzatiile de kitsch si patetism excesiv al unora dintre cantece, de acuzatiile de vanitate personala, dar mai ales de acuzatiile de a fi molestat minori. Iar la acest din urma capitol, foarte putine celebritati au stiut atat de bine ca el sa intoarca o situatie critica in favoarea lor si sa-i demonizeze pe acuzatori, in principal presa, considerata in bloc o extensie a unor porniri joase de paparazzi invidiosi si rai.
CEL CE UNESTE IN LOC SA DESPARTA
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro