America lipseste din reconstructia Irakului

Postat la 01 decembrie 2009 32 afişări

La Targul de Comert de la Bagdad, dupa sase ani si o mie de miliarde de dolari care s-au scurs de cand Statele Unite au declansat invazia care l-a dat jos pe Saddam Hussein, o anumita tara este surprinzator de absenta.

Intr-adevar, chiar si acele companii care au prosperat in timpul razboiului si al ocupatiei - inclusiv marii contractori militari - vor pleca pur si simplu odata cu armata americana, odata ce aceasta isi va fi definitivat retragerea, in cursul urmatorilor doi ani.

KBR a fost printre primii contractori din Irak si are in desfasurare contracte de 33 de miliarde de dolari pentru intretinerea bazelor americane. Cu toate acestea, nu a incheiat pana acum niciun contract cu guvernul irakian pentru intretinerea facilitatilor respective atunci cand ele vor fi predate autoritatilor locale sau pentru orice alt tip de constructie in Irak.

"KBR studiaza in momentul de fata climatul de afaceri din Irak pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza cu privire la potentialul de oportunitati contractuale cu guvernul irakian", declara Heather Browne, o purtatoare de cuvant a companiei.

Cateva multinationale americane de anvergura, ca Bechtel, vor ramane angrenate in proiectele pe termen lung incepute aici - constructii de uzine electrice si diguri - dar e vorba despre angajamente pe termen de cinci-zece ani, impulsionate de ajutor de reconstructie oferit de SUA.

Acum, Irakul scoate propriii bani din petrol pentru finantarea proiectelor, iar companiile americane au primit surprinzator de putini. Sports City, un complex de un miliard de dolari de stadioane si locuinte din Basra planificat sa gazduiasca Jocurile Golfului din 2013, a fost oferit unui contractor irakian, Al Jiburi Construction, inaintea a 60 de concurenti, majoritatea americani.

"Avem cateva companii americane ca subcontractori", spune Adai al-Sultani, asistent al proprietarului companiei, cu o evidenta mandrie in glas. Cand Ministerul Transporturilor a alocat peste 30 de miliarde de dolari pentru extinderea retelei de cai ferate, contractele au mers la companii cehe, britanice si italiene.

Tarile in cauza au fost membre ale coalitiei conduse de Statele Unite, desi toate s-au retras mult inaintea SUA. Dar unul dintre cei mai mari beneficiari de contracte cu bani irakieni este Turcia, care nu a permis avioanelor americane sa foloseasca bazele sale in timpul invaziei din Irak, urmata indeaproape de Iran.

Turcia a evoluat de la schimburi comerciale aproape inexistente cu Irakul inainte de razboi la exporturi de zece miliarde de dolari anul trecut, de cinci ori mai mult decat SUA. Iar ministrul comertului din Turcia, Kursad Tuzmen, estimeaza ca in urmatorii cativa ani cifra se va tripla. Atat Turcia, cat si Iranul aveau pavilioane imense la targul amintit, pline de oameni de afaceri discutand contracte. La fel si Franta si Brazilia, si ele ne-membre ale coalitiei.

In octombrie, FedEx, firma care livra pachete in si din Irak inca din 2004, a anuntat ca isi suspenda operatiunile. Motivul: oficialii irakieni au oferit RusAir, o companie aviatica ruseasca, drepturi exclusive pentru zborurile cargo.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/america-lipseste-din-reconstructia-irakului-5137789
5137789
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.