Piata de publicitate incepe sa isi revina. O urmeaza si economia?

Postat la 19 aprilie 2010 28 afişări

Piata de publicitate a fost in permanenta oglinda economiei: daca anul trecut industria reclamelor s-a prabusit, a fost clar ca lucrurile stau rau mai in toate domeniile. Acum incepe sa-si revina, companiile apeleaza din nou la promovare ca impuls pentru cresterea vanzarilor. Inseamna ca isi revine si economia?

Reclamele de la televizor, din reviste sau ziare ajuta mai degraba la cresterea notorietatii si a gradului de informare. In cazul autoturismelor, inainte de achizitie cei mai multi cumparatori se informeaza de pe internet. Astfel, la reclamele online apeleaza aproximativ o treime dintre cei care vor sa cumpere o masina.

In ciuda acestor date, televiziunea ramane mediul ce atrage cei mai multi bani din partea clientilor si nu este deloc aproape momentul cand aceasta se va schimba.

Audientele confirma acest lucru, chiar daca inca de anul trecut se vorbeste despre o explozie a internetului, care va atrage, implicit, si incasari foarte mari din publicitate, in detrimentul celorlalte medii. Mai mult decat atat, unii dintre cei mai importanti oameni de pe piata de publicitate, precum Bogdan Enoiu, seful McCann Erickson, si Radu Florescu, CEO Saatchi & Saatchi, vorbesc chiar de probabilitatea ca internetul sa ia locul televiziunii. Insa, chiar daca acest lucru se va intampla, mai sunt ani buni pana cand vom ajunge acolo.

In total, fie ca a fost vorba de promotii la raft, reclame la televizor sau in presa scrisa, campanii online sau toate la un loc, anul trecut investitiile in media s-au ridicat la 347 de milioane de euro, cifra foarte apropiata de cea de 350 de milioane de euro, cat preconizau reprezentantii Initiative Media atunci cand au lansat catalogul MediaFact Book 2009. Din acesti bani, televiziunile au luat aproximativ 225 de milioane de euro, in timp ce in presa scrisa s-au investit 40 de milioane de euro. Practic, opt din zece romani se uita zilnic la televizor sau macar au obiceiul de a-l porni; la o penetrare atat de mare, este imposibil sa nu fie mediul cel mai eficient pentru a transmite un mesaj unui numar cat mai mare de oameni.

Fata de 2008, cand piata ajunsese la o valoare de 540 de milioane de euro, scaderea este uriasa, iar publicitarii spun chiar ca am mai putea simti o unda de soc si anul acesta, cand bugetele clientilor ar putea sa mai scada cu aproximativ 5% fata de anul trecut. Nu este neaparat o situatie ingrijoratoare, pentru ca anul trecut au venit bani multi si de pe urma campaniilor electorale, cea mai importanta fiind cea pentru alegerile prezidentiale. Din acest punct de vedere, reclamele outdoor au cunoscut cel mai mare avant. Atunci cand i se cere sa faca o estimare a valorii pietei de publicitate din 2010, Radu Florescu raspunde repede, oarecum in gluma: "Valoarea din 2009 plus un euro".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
publicitate,
piata,
reclame,
scadere,
companii
/media-marketing/piata-de-publicitate-incepe-sa-isi-revina-o-urmeaza-si-economia-5914147
5914147
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.