Special 1 iunie: Moştenitoarele. Sunt tinere, inteligente şi vor prelua afaceri de două miliarde de dolari

Autor: Razvan Muresan Postat la 17 noiembrie 2014 8795 afişări

Businessul românesc de familie trece la a doua generaţie, iar numărul tinerelor care se pregătesc alături de părinţi pentru preluarea conducerii este în creştere.

O poveste similară se petrece şi la Câmpina, unde fraţii Adina Ionescu şi Adrian Rizea se ocupă de afacerile anuale de 50 de milioane de euro ale producătorului de mobilă Lemet şi ale magazinelor Lem’s. Adina Ionescu, 36 de ani, este directorul departamentului de dezvoltare durabilă al Lemet şi cea care a reuşit iniţierea şi atragerea primelor fonduri europene pentru companie. Deşi a profesat iniţial ca medic, Adina Ionescu a ales să se implice în afacerea de familie care tocmai prindea contur. „Odată cu compania s-a născut şi adultul din mine. Niciodată n-am avut altă opţiune. Şi dacă o să am, va fi ca şi cum ar trebui să rup din mine o bucată mare. Oricum, a fost foarte natural pentru că iniţial mi-am făcut meseria, adică medicină de întreprindere“, spune Adina Ionescu.

În prezent, ea este responsabilă de protecţia mediului, securitate şi sănătate în muncă, de managementul de sistem integrat, dar are în gestiune şi coordonarea activităţii de obţinere a fondurilor nerambursabile. Deşi nu se gândeşte să îşi scoată tatăl din afacere, crede că într-o zi va fi pregătită pentru o responsabilitate mai mare: „Nu e cazul în viitorul apropiat. Însă te gândeşti să preiei afacerea când şeful dă semne că vrea să se lase şi când tu dai semne că eşti pregătit să conduci. Nu e cazul nici pentru una, nici pentru alta. El mai are multe de predat, eu multe de învăţat“.

Mai complicat este când trei surori stau alături de tatăl lor şi sunt pregătite pentru a-i prelua businessul. Se întâmplă la Rădăuţi, unde Viorica Harja, Lăcrămioara Mihalescul şi Daniela Bîzgan muncesc alături de Dumitru Mihalescul în afacerea Marelvi, cel mai mare distribuitor de electronice şi electrocasnice, cu afaceri anuale de 40 de milioane de euro. Viorica este director de marketing, Lăcrămioara este director financiar, iar Daniela este director general adjunct. Compania aprovizionează 300 de clienţi, care au în total în jur de 600 de spaţii de vânzare, iar printre clienţi se numără Flanco şi eMAG. Daniela Bîzgan a absolvit în 2004, la Iaşi, Facultatea de Finanţe-Contabilitate, în acelaşi an începând să lucreze şi în afacerea familiei; în 2005 „s-a nimerit să aibă loc separarea de fostul asociat al Marelvi şi am rămas doar eu şi o colegă să ne ocupăm de contabilitate“.

A înţeles însă că nu-i plăcea domeniul, având activităţi repetitive, şi a încercat să descopere ce se întâmplă în alte departamente. A urmat un curs de management la Codecs şi a lucrat cot la cot cu directori executivi care au biroul în Bucureşti, iar din 2006 a devenit mâna dreaptă a directorului general al Marelvi. „Este ceea ce-mi place.“ Una dintre realizările profesionale despre care îi place să vorbească este aducerea în România a brandului premium Liebherr, marcă germană de produse frigorifice - „este brandul meu de suflet.“ Aminteşte însă şi de faptul că Marelvi a trecut cu bine peste perioada dificilă a crizei, dar şi despre echipa pe care a format-o.

În clădirea de birouri de la ieşirea din Bucureşti spre Constanţa, Ada Georgescu, 26 de ani, îşi petrece cea mai mare parte a timpului. Unica fiică a antreprenoarei Luchi Georgescu, proprietara producătorului de vinuri Vincon Vrancea, a celui de mezeluri Meda Prod ’98, dar şi a unei firme de construcţii şi a două hoteluri pe litoral, lucrează zilnic alături de mama sa în sediul companiei de lângă Bucureşti. Ada Georgescu, o prezenţă deocamdată discretă în mediul de afaceri autohton, munceşte în prezent în diferite departamente ale firmelor mamei sale.

Tânăra are mai bine de trei ani de experienţă în companii, fiind implicată în afaceri imediat după ce a terminat studiile de Business Administration la Londra. „Drumul ei trece prin toate departamentele şi apoi cred că vom avea o discuţie prietenoasă“, afirma anterior Luchi Georgescu, întrebată despre probabilitatea de a-şi lăsa, la un moment dat, afacerile pe mâinile fiicei sale: „Una este să vrei şi să nu poţi, alta e să nu poţi şi să vrei şi alta e să poţi şi să vrei“. Vincon şi Meda au vânzări anuale de 30 şi, respectiv, 23 de milioane de euro pe piaţa locală, iar Luchi Georgescu a refuzat în repetate rânduri să vândă firme din grup către investitorii care au ofertat-o.

La ieşirea opusă din Capitală, cea către Piteşti, se află sediul Titan Mar şi locul unde Diana Videanu stă zi lumină în vacanţele de vară pe care le petrece alături de părinţii săi, Mioriţa şi Adriean Videanu. În restul timpului, studenta în vârstă de 21 de ani locuieşte la Londra, unde învaţă să înţeleagă cum se face business din 2012. Tot pentru administrarea afacerilor se pregăteşte şi fratele ei mai mare, Andrei, care studiază în SUA, la George Washington University. Diana va absolvi anul viitor University College London, urmând ca apoi să aleagă dacă se vor implica şi va gestiona afacerile familiei: Marmosim, cel mai mare producător de piatră naturală, şi Titan Mar, compania care o prelucrează şi o comercializează.

Încă nu a luat o decizie fermă. „Până acum am participat la implementarea unor proiecte care m-au ajutat să-mi validez în practică multe dintre cunoştinţele teoretice însuşite la curs. Am ales ca subiect pentru lucrarea de licenţă un proiect de CSR, customizat pe Titan Mar, cu o bază de date reale, cu aplicabilitate şi, sper eu, cu rezultate după implementare. Poate fi un început pentru cariera mea la Titan Mar sau poate voi opta pentru un start-up. Nu am făcut o alegere până în acest moment“, spune Diana Videanu. Marmosim şi Titan Mar aduc fiecare familiei Videanu venituri de câte 7 milioane de euro anual, având peste 350 de angajaţi, cei mai mulţi la Simeria şi o parte lângă Bucureşti.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
generatie,
mostenitoare
/cover-story/special-1-iunie-mostenitoarele-sunt-tinere-inteligente-si-vor-prelua-afaceri-de-doua-miliarde-de-dolari-13576020
13576020
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.