Promisiunile biotehnologiei

Autor: Georgiana Călin Postat la 11 iulie 2016 2207 afişări

Biotehnologia, un termen care la prima vedere pare rupt dintr-un scenariu SF, este prezentă într-un număr imens de produse pe care le folosim zilnic: de la alimente şi produse de îngrijire până la obiecte vestimentare sau medicamente.

Pas cu pas

Primele produse ale Amgen au fost disponibile pe plan local în 2004, prin intermediul distribuitorilor de medicamente şi produse farmaceutice. Şase ani mai târziu, Amgen a deschis reprezentanţa locală, iar în 2011 a lansat în România primul medicament biologic pentru tratarea osteoporozei. Un moment-cheie a fost anul 2015, când la nivelul Uniunii Europene, şi implicit şi pe piaţa din România, s-a aprobat primul medicament dintr-o nouă clasă, ca tratament în cardiologie. În ultimii ani, mai mult de 1.500 de pacienţi români au fost incluşi în studii clinice pentru medicamente Amgen. În acest moment, compania comercializează pe piaţa din România medicamente pe arii precum oncologie, osteoporoză, hematologie, nefrologie, cardiologie şi boli rare. La început, Amgen a oferit tratamente simptomatice, medicamente care erau indicate pentru tratamentul sau prevenirea efectelor adverse ale chimioterapiei, care erau deosebit de grave, uneori chiar letale. Piaţa românească este foarte importantă pentru Amgen, având în vedere că are un potenţial enorm, nevoi de sănătate încă neacoperite şi o populaţie de aproximativ 20 de milioane de persoane. Din nefericire, pacienţii români nu pot beneficia de cele mai noi medicamente ale noastre din cauza faptului că lista de medicamente compensate nu a mai fost actualizată, în întregime, de mai bine de opt ani“, spune CEO-ul Amgen România.

În 2013, compania a relocat din Thousand Oaks (California, Statele Unite) în România o parte a diviziei responsabile cu monitorizarea, diagnosticarea şi apărarea împotriva atacurilor cibernetice - Information Security Operation Center -, procedură pentru care firma a investit în jur de 6 milioane de dolari şi ăintenţionăm să investim în continuare în extinderea acestui centru“, adaugă CEO-ul. În acest moment, Amgen are în România o echipă de 90 de angajaţi, dintre care 40 în reprezentanţa locală, în departamente precum corporate affairs, marketing, medical sau regulatory, şi 50 în cadrul diviziei Information Security Operation Centre. ăÎn ceea ce priveşte reprezentanţa locală, condiţiile de piaţă nu ne permit să ne extindem echipa. Dacă procesul de compensare va fi unul previzibil şi transparent, iar mediul de business se va dovedi sustenabil, atunci ne-am putea planifica crearea unor poziţii noi. În acest moment, însă, realitatea este una diferită“, spune reprezentantul Amgen. Compania îşi propune extinderea diviziei de IT, recent mutată în România, şi extinderea echipei, ămai ales că românii sunt binecunoscuţi pentru performanţa lor în domeniul IT, pentru educaţia pe care o au şi pentru pregătirea lor, toate acestea combinate cu faptul că pun multă pasiune în ceea ce fac şi sunt muncitori“, evidenţiază Sztaniszláv. Pe partea de distribuţie, compania colaborează cu diferiţi distribuitori de medicamente şi produse farmaceutice, care se ocupă de comercializarea produselor în farmacii şi spitale. 

În primii ani de funcţionare în România, Amgen a crescut rapid deoarece, cu plusuri anuale de doi doi digiţi, fiind la început pe piaţa din România, a trebuit să-şi facă cunoscută prezenţa la nivel local, spune directorul. ăÎn 2015 am înregistrat o uşoară creştere a cifrei de afaceri comparativ cu 2014, pe care noi am considerat-o foarte bună luând în calcul evoluţia generală a pieţei. Această creştere a fost determinată de faptul că un medicament al Amgen a intrat pe lista medicamentelor compensate, tratament care nu avea competiţie pe piaţă“, spune Gábor Sztaniszláv; compania a raportat la Ministerul Finanţelor o cifră de afaceri de peste 26 de milioane de lei pentru 2015. Pentru acest an, previziunile companiei nu sunt foarte optimiste, ăluând în considerare toate schimbările în reglementarea preţurilor şi faptul că taxa clawback rămâne în continuare imprevizibilă. Chiar dacă am reuşi să creştem vânzările, o parte semnificativă din profitul nostru ar trebui să-l dăm înapoi, prin taxa clawback“, adaugă acesta.

Tocmai de aceea, CEO-ul consideră că este dificil să vorbească despre o strategie de afacere pe termen mediu şi lung, ăluând în calcul că mediul de business din România este instabil, iar legislaţia se schimbă continuu, prin ordonanţe de urgenţă sau de guvern“. În ciuda acestui mediu imprevizibil, ăobiectivul nostru pe termen lung este să ne consolidăm poziţia pe piaţa locală şi, pas cu pas, să ajungem în top 20 companii farmaceutice locale, pentru că România are potenţialul, oamenii şi, de asemenea, o poziţie geografică strategică care îi permit să devină un hub în domeniul biotehnologiei“, consideră Gábor Sztaniszláv. 

Pe piaţa farmaceutică din România, în ultimii ani, au avut loc numeroase schimbări legislative; s-au produs şi multe schimbări politice, iar companiile – din toate domeniile – trebuie să modifice sau să relanseze anumite procese. ăPentru noi, un astfel de proces este actualizarea listei de medicamente compensate, care limitează accesul pacienţilor la medicamente noi. În timp ce pacienţii din toate celelalte ţări ale UE au acces la terapii inovatoare, pacienţii din România aşteaptă ani în şir pentru ca aceste medicamente să fie compensate“, spune Gábor Sztaniszláv. ăPentru unele dintre produsele noastre am depus deja cerere de compensare în nenumărate rânduri, în conformitate cu diferite legislaţii, fără niciun rezultat“, adaugă acesta. În acest moment, Amgen are pe lista de aşteptare trei produse care au fost înregistrate în România şi în Europa în urmă cu şase până la opt ani. Între timp, a lansat mai multe produse produse inovatoare noi la nivel mondial, iar unele dintre ele au fost deja aprobate de către Comisia Europeană pentru toate ţările UE, inclusiv România, fără a fi însă disponibile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/promisiunile-biotehnologiei-15523357
15523357
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.