Povestea produsului românesc cumpărat de peste 500 de milioane de oameni

Autor: Razvan Muresan Postat la 16 iunie 2013 15063 afişări

Florin Talpeş şi Bogdan Dumitru sunt oamenii din spatele imperiului Bitdefender, produsul românesc care ajunge zi de zi la peste 500 de milioane de utilizatori din zeci de ţări. Talpeş explică parcursul companiei pornite alături de soţia lui în urmă cu două decenii, iar Dumitru vorbeşte în premieră despre felul în care un tânăr de 36 de ani a ajuns „super-creierul” responsabil inovaţiile gigantului de securitate IT.

PROFESORUL ŞI UCENICUL

„Domnul Talpeş a fost mentorul. Am plecat de jos„, spune Bogdan Dumitru. Faptul că a învăţat lucruri noi i-a permis să cunoască toate laturile produselor, de la interfaţă, până la cercetare şi analiza viruşilor. A parcurs, aşadar, toate poziţiile, traseu pe care mentorul său îl rezumă amuzat în cifre, în multipli de cinci: 80 de dolari, 85 de dolari, 90 de dolari etc. Cunoaşterea ADN-ului produselor l-a ajutat să înţeleagă fiecare tehnologie, dar şi dinamica pieţelor în care soluţiile de securitate urmează să fie vândute. Astăzi, CTO-ul Bitdefender are în subordine 300 de oameni, pe mulţi dintre programatori angajându-i chiar el. „Cultura în Bitdefender este să creşti oameni. Rar în zona de cercetare şi dezvoltare iei oameni care sunt formaţi şi nici nu ştiu dacă există aşa ceva", completează Talpeş. Creatorul şi creierul spun că ierarhiile sunt cât mai plate în cadrul companiei, tocmai pentru că distanţa de la cea mai joasă poziţie până la cea mai înaltă trebuie să fie cât mai mică, iar dialogul să fie permis oricând rapid între angajaţi din orice nivel - „în ierarhia companiei, Bogdan ocupă poziţia pi; eu am încercat să-mi spun preşedinte, dar n-a mers, deci mi se spune Mr. T„. Pe lângă Bogdan Dumitru, „super-creierul" responsabil de tot ce înseamnă tehnologie şi produse, prima linie de management mai include un director de strategie pentru soluţii de business, un şef de departament comercial, ambii români, şi un responsabil de integrarea de tehnologii în alte produse, de origine americană.

Bogdan Dumitru a devenit CTO în 2005, însă a început să conducă partea de cercetare şi dezvoltare în urmă cu 14 ani. „Cine vrea să fure creierul Bitdefender nu trebuie să îl fure pe Bogdan, ci pe toţi cei 300 din echipa lui„, glumeşte Talpeş. O zi din viaţa tânărului şef înseamnă discuţii cu clienţi, oameni de vânzări, programatori. Angajaţii sunt priviţi ca nişte antreprenori individuali care vin anual cu proiecte care urmează sau nu să fie aprobate. O tehnologie se creează de regulă pe seama unei nevoi pe care o cere o piaţă, cu echipe mici, cu mai puţin de zece oameni. Raportul performanţei dintre doi programatori poate fi de 1 la 30, de aceea în dezvoltarea de noi produse lucrează cei mai buni oameni din Bitdefender. „Angajaţii din multinaţionalele cu nume mari încep să caute după trei-patru ani de activitate noi provocări. Când vorbim de formarea şi destrămarea echipei, e important să-i faci pe angajaţi să simtă că e propriul lor produs„, spune Florin Talpeş. Vânătoarea lui Bogdan Dumitru de către celelalte companii se manifestă şi în prezent - „headhunterii mă mai sună, mai discutăm, dar nu am genul ăsta de legături".

Florin Talpeş spune că e normal ca ucenicul său să se întrebe ce salariu ar primi dacă ar lucra la o altă companie, iar discuţii pe această temă au loc cu regularitate - „trebuie să ai grijă de oamenii tăi„.  Creatorul Bitdefender constată că pe plan mondial va exista în următorii 50 de ani, la fel ca astăzi, un deficit de programatori. Rata şomajului în rândul programatorilor trece rareori de 4%, atât pe pieţele europeană şi nord-americană, cât şi pe cea românească. În România, dezechilibrul se datorează companiilor internaţionale care îşi construiesc centre de cercetare în marile centre universitare, mizând pe diferenţa de salarii faţă de statele vestice şi pe competenţele viitorilor angajaţi. Dată fiind criza internaţională de programatori, Talpeş observă că în viitor salariul unui programator britanic şi a unuia român vor fi similare în câţiva ani. Media creşterilor salariale în IT este de cinci ori mai mare decât media generală a creşterilor salariale din perioada 2008-2013, potrivit informaţiilor Bitdefender.

Bogdan Dumitru sau şeful de cadre din companie spune că merge des prin ţară cu echipa sa - la Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara - pentru a cunoaşte studenţii şi proiectele lor, iar perioada de training pentru un tânăr ajunge până la 12 luni, moment în care devine productiv.

CUM SE VEDE IMPERIUL ROMÂNESC ACASĂ ŞI PESTE GRANIŢĂ

„Magazinele propriu-zise sunt în cădere liberă. Totul se vinde acum online", spune Florin Talpeş, explicând că, exceptând Japonia, retailul tradiţional care a consacrat începuturile Bitdefender se află în declin, în timp ce vânzările pe internet au crescut cu 40% faţă de perioada similară a anului trecut. În prezent, cele două modele de atac sunt partenerul exclusiv sau recrutarea de angajaţi proprii. Dacă în online vânzările se fac direct de către companie, în rest, modelul de vânzări este unul indirect. Chiar dacă în teritoriu se află echipele Bitdefender, acestea lucrează cu parteneri locali, deşi pe pieţele cele mai mari - America de Nord, Marea Britanie, Germania - Talpeş preferă să lucreze fără intermediari, tocmai pentru a putea cunoaşte mai bine specificul fiecărei ţări. Imperiul are în prezent mii de parteneri răspândiţi în zeci de ţări. Cifra de afaceri a companiei nu este cunoscută, deşi creatorul Bitdefender nu exclude ca în viitor datele să fie publice. „Toată lumea ştie că un business valorează cât se oferă în tranzacţie. Dar la un business de tehnologie contează cifra de afaceri, profitul, dar şi partea misterioasă legată de tehnologiile viitorului", explică Talpeş.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/povestea-produsului-romanesc-cumparat-de-peste-500-de-milioane-de-oameni-10973291
10973291
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.