Povestea noului sef al Vodafone, Iñaki Berroeta. Ce planuri are spaniolul in fruntea companiei

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 26 iunie 2011 321 afişări

In telecom e ca la Formula 1. Tehnologia trebuie sa fie de ultima ora, competitia este stransa si totul se intampla cu o viteza ametitoare. Iñaki Berroeta, noul sef al Vodafone, pare sa stie cel mai bine acest lucru Si foloseste principiile curselor de Formula 1 de care este foarte pasionat si in businessul telecom.

Dupa Airtel, doi ani mai tarziu, executivul a traversat Atlanticul si a ajuns in California, la AirTouch International, companie care a fost ulterior cumparata de Vodafone si a devenit Verizon in SUA si Vodafone in restul lumii. A petrecut trei ani in apropiere de San Francisco, din pozitia de information technology manager responsabil de operatiunile din piete emergente, perioada care a coincis cu detasarea strict de zona tehnica si implicarea si in alte componente ale businessului telecom.

Calatoriile si experienta acumulata in plan international au avut o contributie importanta in cariera lui Inaki Berroeta,, dar in anul 2000 a decis ca trebuie sa rareasca delegatiile. "Eram deja insurat si aveam si o fetita. Cu un copil mic e greu sa-ti pastrezi mobilitatea, asa ca m-am intors in Spania", povesteste executivul. Intamplarea a facut ca filiala spaniola a Vodafone cauta un manager pentru un centru de dezvoltare software care era situat chiar in Bilbao, job parca pregatit pentru Inaki Berroeta,. A acceptat pozitia din care coordona cateva sute de programatori in dezvoltarea de aplicatii pentru telefoanele mobile, insa a cautat in permanenta o alternativa, intrucat a considerat ca se indeparta de zona propriu-zisa a comunicatiilor.\

"Compania tocmai pornea un program la care se puteau inscrie managerii pentru un MBA si o serie de traininguri prin care sa se pregateasca pentru pozitii mai inalte de conducere", explica managerul care a fost urmatoarea etapa din pregatirea profesionala. A durat trei ani, perioada in care a detinut mai multe pozitii executive in departamente tehnice si care a facut totodata trecerea dintre zona de tehnologie si cea de marketing si vanzari, mutare ghidata de principiul lui Inaki Berroeta,ca dezvoltarea pe orizontala este la fel de importanta precum cea pe verticala, iar un bun manager trebuie sa se implice in mai multe arii ale afacerii.

Din pozitia de sef al departamentului de produse si servicii pentru companii, s-a ocupat de lansarea BlackBerry, a primului serviciu de broadband mobil si a tehnologiei 3G. Oamenii nu erau insa obisnuiti sa foloseasca telefonia mobila si serviciile adiacente pentru business, motiv pentru care vanzarile nu se ridicau la potentialul real. "M-am dus atunci la seful meu, el insusi om de vanzari, si i-am spus ca vreau sa ma indrept spre vanzari pentru ca oamenii de acolo nu prea stiu ce fac", povesteste el razand despre perioada urmatoare, cand a preluat conducerea diviziei de vanzari in segmentul business pentru regiunea de nord.

Problema e ca in vanzari totul devine repetitiv la un moment dat, iar dupa alti trei ani petrecuti in acelasi loc, ca si cum Inaki Berroeta,ar aplica o reteta care spune ca dupa trei ani trebuie sa schimbi jobul fara sa creada in mod neaparat in ea, s-a ivit oportunitatea de a prelua conducerea operatiunilor Vodafone in Malta. "Nu stiam nimic despre piata de acolo si nu cunosteam pe nimeni, dar am aplicat, la sfarsitul lunii mai, iar in iunie eram deja in Malta", spune managerul. Industria telecom malteza este mica, Vodafone este de asemenea o companie mica acolo, cu mult mai putini angajati decat in Romania.

Dupa o scurta evaluare, a decis sa se concentreze asupra retelei, o componenta fundamentala a strategiei operatorului britanic. A schimbat o buna parte din retea si a investit in extinderea acoperirii pentru serviciile de internet mobil. Apoi, cu o infrastructura pregatita, a inceput sa aduca pe piata malteza produse de date, precum iPhone sau Blackberry.

Inaki Berroeta, s-a mai intors in Romania abia anul trecut, in decembrie, cand a urcat la carma Vodafone in locul Lilianei Solomon, cea care a condus in ultimii cinci ani operatiunile locale ale operatorului britanic si care a decis sa-si continue cariera la nivel international. "Oportunitatea n-a fost foarte bine ambalata. Mi s-a spus de la bun inceput ca va fi greu si ca exista multe provocari in piata telecom romaneasca", isi aminteste Inaki Berroeta,discutia cu seful lui de la acea vreme. "Initial, mi-a dat o saptamana de gandire, dar am acceptat propunerea pe loc. A fost foarte surprins ca am decis asa repede."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Berroeta,
Vodafone,
tehonologie
/cover-story/povestea-noului-sef-al-vodafone-i-aki-berroeta-ce-planuri-are-spaniolul-in-fruntea-companiei-8383725
8383725
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.