Personalitatea anului: Consumatorul

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 09 ianuarie 2017 1434 afişări

CUM VĂD COMPANIILE DIN ROMÂNIA CREŞTEREA CONSUMULUI?

„Consumul este doar una dintre componentele care formează Produsul Intern Brut într-o economie naţională, ar trebui de asemenea stimulate investiţiile”, crede Vasile Andrei Vita, fondator al Vitacom Electronics. „Un alt element îngrijorător este faptul că această creştere a consumului a avut la bază importurile, deficitul comercial avansând cu peste 30% în 2016.”

În 2016 compania Vitacom Electronics a consemnat o creştere a cifrei de afaceri cu circa 16%, mare parte a vânzărilor fiind realizate către alte persoane juridice; ponderea vânzărilor către persoane fizice în totalul cifrei de afaceri, explică Vasile Andrei Vita, e de 15%. „În cadrul magazinelor proprii pe care le avem, valoarea medie a bonului a crescut cu circa 10%. De asemenea, per total Vitacom Electronics, valoarea medie a valorii produselor aflate pe un document de livrare a crescut cu 22%”, spune fondatorul Vitacom.

Cât despre apetitul românilor pentru produse mai scumpe, Vasile Andrei Vita spune că nu a observat o asemenea schimbare în comportamentul clienţilor săi, produsele ieftine fiind în continuare cele mai căutate.

„Creşterea consumului a avut la bază creşterea puterii de cumpărare a populaţiei, odată cu creşterile veniturilor salariale, iar un impact pozitiv l-a avut şi scăderea TVA de la 1 ianuarie 2016”, remarcă Vasile Andrei Vita. „Apreciem că şi în anul 2017 va continua această tendinţă de creştere a consumului.” Principala consecinţă a creşterii consumului, crede el, va fi continuarea creşterii economice.

„2016 a fost un an bun pentru Kaufland România şi pentru piaţa de retail în general”, spune Valer Hancaş, manager corporate affairs & comunicare Kaufland România. „Piaţa locală este în plină dezvoltare, lucru pozitiv, deoarece concurenţa şi competitivitatea se transformă în avantaje pentru consumator. Mai este loc de extindere a retailului în România.” Reprezentantul Kaufland mai spune că studiile disponibile la nivel european arată că România are cea mai mare creştere a valorii de retail per capita. „De asemenea, există un cumul de factori care au marcat 2016, printre care se numără creşterea economiei şi a consumului, reducerea cotei de TVA, creşterea competiţiei în retailul modern, acestea având ca efect firesc creşterea valorii coşului de cumpărături. Românii se îndreaptă spre produse de calitate maibună, sunt mai atenţi la ce aleg.”

Iar Hancaş dă ca exemplu, o creştere a interesului consumatorilor pentru produsele bio, motiv pentru care retailerul a lansat anul trecut marca proprie K-Bio, pentru sortimente ca brânza din lapte acru sau produsele de panificaţie cu ovăz şi alac.

Anul care s-a încheiat a fost bun şi pentru angajaţi, explică managerul Kaufland, prin măsuri precum majorarea salariului minim al lucrătorilor comerciali din companie; de la 1 martie 2017, venitul mediu în companie va ajunge la 2.000 de lei brut, incluzând tichete de masă. În funcţie de vechime, salariul unui lucrător comercial poate ajunge până la suma de 3.800 lei brut, cu sporuri şi tichete de masă. Mai mult, compania a adăugat o zi liberă în plus la concediul de odihnă.  

„Ne păstrăm ritmul de creştere, deschizând circa 6-7 magazine pe an. Am ajuns în prezent la o reţea de 112 magazine. În acelaşi timp, suntem în plin proces de modernizare a magazinelor existente; investim circa 100 de milioane de euro pe an în deschideri şi modernizări”, spune Valer Hancaş referindu-se la evoluţia companiei în 2016. Tot el povesteşte că anul trecut, compania pe care o reprezintă a lansat o serie de iniţiative importante, între care se numără lansarea aplicaţiei Kaufland Scan & Pay, prin care clienţii îşi pot face cumpărăturile cu telefonul în magazin. „În august 2016 am adus în premieră pe întreaga piaţă din România această tehnologie digitală care scurtează timpul petrecut la casă şi permite clienţilor să-şi scaneze singuri produsele puse în coş şi să le achite rapid doar arătând telefonul mobil, la o casă specială. Conform calculelor noastre, timpul petrecut la casa de marcat este scurtat de trei ori în acest fel.”

Piaţa de retail din România este într-un moment bun, ceea ce aduce aşteptări pozitive pentru 2017, crede Hancaş. Creşterea competiţiei în piaţă va continua, ceea ce se va traduce prin avantaje pentru clienţi. „De asemenea, o altă măsură care va impulsiona pozitiv piaţa este legată de scăderea TVA-ului de la 20% la 19% la categoriile de produse nealimentare. Legea intră în vigoare de la 1 ianuarie 2017, însă Kaufland este prima companie care aplică o reducere de preţuri echivalentă cu procentul de reducere a cotei de TVA mai devreme (din 10 decembrie 2016)”, arată managerul Kaufland. Modificarea cotei TVA de la 20% la 19% la o serie de produse (băuturi alcoolice, detergenţi, produse de curăţat, produse cosmetice, flori şi plante necomestibile şi alte produse nealimentare – cu excepţia articolelor care au cota de TVA 5%) echivalează cu o scădere a preţurilor de 0,83%, arată reprezentantul liderului din piaţa de retail.

„Creşterea consumului are un rol important în dezvoltarea economiei. Măsurile de reducere a preţurilor, majorarea salariilor sunt factori pe care îi susţinem şi care contribuie la creşterea nivelului de trai al oamenilor”, afirmă şi Valer Hancaş.

Un sector extrem de important pentru economia României este cel auto: potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA), după primele 11 luni ale anului se consemna un volum total al vânzărilor de autovehicule noi de 128.106 unităţi, în creştere cu 16,7% faţă de 2015. Avansul a avut la bază, în primul rând, performanţa autoturismelor, care înregistrează vânzări cu peste 16% mai mari. Şi pe plan european se consemnau, în primele 11 luni din 2016, plusuri consistente ale vânzărilor de autoturisme (+7,1%), cele mai mari pieţe (care împreună acoperă circa trei sferturi din totalul statelor membre UE) înregistrând creşteri importante: Franţa +5%, Germania +4,6%, Italia +16,5%, Spania +11,1% şi UK +2,5%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.