Personalitatea anului 2011 - Cuponarul

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 18 decembrie 2011 305 afişări

Un domeniu practic inexistent anul trecut, reducerile de grup au devenit în scurt timp industria cu cea mai spectaculoasă evoluţie din economie. Şi nu e vorba doar de cifrele seci de vânzări, care au explodat de la 100.000 la 15 milioane de euro într-un singur an, ci de impactul asupra întreg mediului de afaceri românesc, unde câştigurile sunt cel puţin de câteva ori mai mari.

Cifrele în sine ar putea părea la prima vedere destul de nesemnificative, dar implicaţiile asupra economiei sunt însă greu de ignorat. Pe de-o parte, reducerile de grup au fost principalul motor de creştere în domeniul antreprenoriatului. Dacă la finele anului trecut site-urile de cupoane de reduceri puteau fi numărate pe degete, numărul lor a depăşit deja de ceva vreme pragul de 100. Redutti.ro, de pildă, agregă 129 de asemenea site-uri, însă nu toate mai publică oferte în fiecare zi. "Primesc însă aproape în fiecare zi mailuri în care sunt informat despre site-uri noi ", spune Andrei Ştefan. Pe CautăReduceri.ro sunt aproape 100, "oricum destul de multe pe o piaţă care nu poate susţine atâtea sute din punctul de vedere al comercianţilor dispuşi să ofere produse şi servicii la reducere", completează şi Matei Pavel.

Barierele de intrare în acest domeniu sunt foarte mici. E suficientă achiziţia cu câteva sute de euro a unui model de site şi un contract cu un agregator care să asigure un minimum de trafic şi ofertele pot începe să curgă. Şi dacă preţul este în continuare unul dintre cele mai importante argumente ale unei oferte, încep să conteze tot mai mult şi valoarea reducerii, brandul comerciantului, localizarea şi chiar modul în care este conceput textul de prezentare, observă Robert Rîmniceanu de la Kuponiada.

Mai dificil este însă ca afacerea să fie menţinută şi ulterior, ceea ce fără o echipă de vânzări este puţin probabil. "Dacă vrei vânzări măcar de 40.000 de euro pe lună, trebuie să investeşti cel puţin tot atât", apreciază Ştefan. Nu multe site-uri de reduceri au însă echipă de vânzări, ba din contră, dincolo de cele mai mari zece - BestDealz, CoolBuy, e-Redus, FunDeal, GetADeal, GoldenDeals, Groupon, Kuponiada, TopDeals şi Zumzi, echipa de vânzări se rezumă la un singur om sau chiar deloc, antreprenorul fiind cel care le face pe toate. "Prin urmare, peste un sfert dintre site-urile de cupoane vor dispărea probabil în 2012", apreciază Antonio Eram, mai ales în situaţia în care comercianţii nu vor învăţa să profite de această formă de promovare neconvenţională. "Dar mă aştept să apară în schimb site-uri concentrate pe anumite nişe", mai spune el.

Pe de altă parte, reducerile de grup au generat la nivelul economiei afaceri de ordinul zecilor de milioane de euro. Nu numai că serviciile achiziţionate prin intermediul cupoanelor de reduceri anul acesta au avut o valoare cu aproape 51 de milioane de euro mai mare, practic suma economisită de consumatori prin intermediul reducerilor promovate, dar cupoanele au însemnat şi afaceri suplimentare pentru furnizori. "Logica reducerilor de grup este să atragi un număr mare de potenţiali consumatori pe care apoi să încerci să-i fidelizezi sau măcar să-i determini să plătească în plus pe lângă serviciile incluse în cupon", spune Andrei Ştefan. Deocamdată însă, din lipsa unei educaţii cu privire la comportamentul cu clienţii care vin prin cupoane, rata de fidelizare este destul de mică, însă există exemple care au reuşit să păstreze chiar şi jumătate dintre consumatori.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
personalitatea anului,
cuponarul,
internet
/cover-story/personalitatea-anului-2011-cuponarul-9067685
9067685
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.