Personalitatea anului 2010: Exportatorul

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 19 decembrie 2010 55 afişări

Va mai amintiti de relatarile entuziaste de acum cativa ani din presa straina despre "Detroitul Estului", cu o Romanie care se pozitiona in concurenta europeana ca furnizor de masini Dacia, anvelope Continental, telefoane Nokia, software si servicii de outsourcing? Nu era criza, iar economia crestea.Acum, economia nu creste(inca), dar exporturile merg bine si deocamdata sunt singurele care merg bine.

Maria Grapini, proprietara companiei de textile Pasmatex si presedinta Patronatului Industriei Usoare, remarca si ea ca "din pacate, exportul este concentrat in U.E. peste 85%; mai exista un procent mic in Republica Moldova, Rusia si foarte putin in SUA, dar nu s-a extins prea mult exportul pe alte piete". Exportul de textile-confectii reprezinta peste 75% din productia industriei, fiind in primele zece luni din 2010 mai mare cu aproape 19% fata de 2009 la textile, iar la imbracaminte in scadere usoara fata de anul trecut.

In cazul multor exportatori, diversificarea deja exista. "Ne asteptam ca pe anumite piete emergente, cum sunt Brazilia, China si Orientul Apropiat, cota noastra de piata sa creasca semnificativ in 2011", declara Florin Talpes, presedintele companiei de securitate informatica BitDefender si al grupului Softwin. In ce priveste cererea din Romania, ea se va redresa ceva mai tarziu: "Credem ca in 2011, cresterea pe piata locala va fi mai mica decat cresterile de pe pietele mature de securitate. In schimb, credem ca in 2012 sau in 2013, Romania poate atinge un ritm de crestere peste media mondiala". In prezent, BitDefender realizeaza in strainatate peste 95% din vanzarile produselor sale, mai exact in peste 100 de tari, de la Africa de Sud la Australia, Canada, China, Coreea, Franta, Germania, Italia, Marea Britanie, SUA, Thailanda si state din Orientul Mijlociu.

Ceea ce spune Talpes despre cererea interna explica de ce performantele exportatorilor s-au simtit in economie pana acum doar prin faptul ca aceasta n-a cazut mai rau: cu o pondere de circa un sfert din PIB, fata de 60% din PIB in Ungaria, exporturile nu pot trage dupa ele economia din recesiune, ci pot doar sa sustina industria si locurile de munca din acest sector.

Pe de alta parte, in Polonia, unde exporturile inseamna circa 30% din PIB si sunt, ca si la noi, indreptate cu precadere tot catre Europa de Vest, economia nu merge cu un singur motor - cererea nu s-a prabusit, iar piata interna este suficient de mare ca sa absoarba o parte rezonabila din productie. "Pentru 2011, cred ca piata externa va creste cererea, din pacate la intern nu cred in crestere, deoarece nu sunt conditii de crestere a consumului", estimeaza Maria Grapini de la Pasmatex.

Este si parerea analistilor, care pe de o parte se bucura ca Romania a ajuns anul acesta pe locul 4 in UE ca ritm de crestere a exporturilor, dupa cum arata ultimele statistici ale Eurostat, dar pe de alta parte asteapta ca si cererea interna sa-si revina, pentru ca efortul exportatorilor sa-si gaseasca pandantul necesar in productia pentru piata interna. Pana atunci insa, exportatorul roman, ca personaj colectiv, merita toata lauda si, din punctul de vedere al BUSINESS Magazin, este singurul indreptatit sa fie considerat anul acesta "personalitatea anului".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/personalitatea-anului-2010-exportatorul-7833020
7833020
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.