Personalitatea anului 2010: Exportatorul

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 19 decembrie 2010 55 afişări

Va mai amintiti de relatarile entuziaste de acum cativa ani din presa straina despre "Detroitul Estului", cu o Romanie care se pozitiona in concurenta europeana ca furnizor de masini Dacia, anvelope Continental, telefoane Nokia, software si servicii de outsourcing? Nu era criza, iar economia crestea.Acum, economia nu creste(inca), dar exporturile merg bine si deocamdata sunt singurele care merg bine.

Datele de la companiile care fac analize de piata arata ca din Romania se exporta annual medicamente de 500 de milioane de euro, din care maximum 250 de milioane sunt exporturi de produse fabricate local, iar restul sunt reexporturi, adica medicamente din import care ajung in Romania la pret minim european si iau drumul altor tari, unde se vand la un pret mai mare.

Acest reexport, date fiind distorsiunile induse pe piata de pretul reglementat al medicamentelor si dificultatea de a incasa banii pe livrari, ii ajuta pe producatori sa-si amelioreze fluxul de numerar "cat sa isi permita sa se recapitalizeze, caci daca nu ai avea export sau daca nu te-ar ajuta grupul, ar trebui sa mergi la banca", explica Damian. Trebuie spus insa ca piata medicamentelor este printre putinele care au continuat sa fie sustinute si de cererea interna.

Alte piete n-au fost insa nici pe departe la fel de norocoase: Dacia, de pilda, pentru care exporturile in seamna circa 90% din vanzari, functioneaza intr-un context in care piata auto a cazut cu 22% in primele zece luni fata de aceeasi perioada a anului trecut, la aproape 99.000 de masini, dintre care Dacia, cea mai vanduta marca, a comercializat 4.125. Principalele destinatii de export ale masinilor facute la Mioveni sunt Franta, unde Dacia a vandut 257.000 de masini de la lansarea modelului Logan, in 2004, urmata de Germania (aproape 164.000), Maroc, Algeria, Turcia, Italia si Spania.

Avantajul Dacia, prin urmare, este dublu: cu Loganul, Renault a vrut sa produca "un vehicul simplu, nu foarte scump", adaptat pentru economiile emergente cu cel mai mare potential de crestere, potrivit lui Jérôme Stoll, liderul regiunii Europa in cadrul Renault, in vreme ce odata cu Duster, strategia comerciala s-a orientat sI spre piata occidentala, unde vor fi deschise showroomuri proprii, cu personal de vanzari specializat, conform cu obiectivul de a ajunge la o cota de 2% din aceasta piata.

Potrivit Luizei Domnisoru, sefa departamentului de relatii publice al Dacia Groupe Renault, pozitia Dacia intre acesti doi poli va depinde de-acum "pe de o parte de redresarea pietelor occidentale si eliminarea programelor de tipul REMAT de pe aceste piete si, pe de alta parte, de cresterea productivitatii altor uzine din grup - Rusia, Maroc, Brazilia".

Cu aceasta ajungem la problema, sau poate pariul, de baza pentru exportatorii romani: cat pot inghiti pietele occidentale, pentru care toate prognozele analistilor, de la Comisia Europeana si FMI la bancile comerciale, prevad o incetinire a cresterii economice in 2011 (i-am scos din calcul pe pesimistii absoluti, care prezic o intoarcere a recesiunii in Europa de Vest). "Pentru anul viitor se prevede o usoara incetinire a cererii in zona euro, astfel incat ea va avea impact si asupra industriilor noastre legate de export", declara recent Lucian Anghel, economist-sef al BCR.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/personalitatea-anului-2010-exportatorul-7833020
7833020
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.