Pariul pe Est al CEO-ului OMV

Autor: Iuliana Roibu Postat la 03 iunie 2008 90 afişări

Cariera de CEO al OMV se confunda pentru Wolfgang Ruttenstorfer cu strategia de cucerire a estului Europei. Acum, la sase ani de la preluarea mandatului de CEO si intrarea OMV in Romania, Ruttenstorfer merge mai departe cu strategia de cucerire, folosind Petrom ca rampa de lansare spre Ucraina si Asia Centrala, dar are si planuri de exploatare a alternativelor la petrol: in cativa ani, Petrom ar urma sa produca energie electrica si energie eoliana.

Daca centrala va plasa Petrom intre producatorii de energie pe baza tehnologiei cu gaz, oficialii companiei urmaresc si alte piste pe piata de productie de energie. Principala alternativa vizata este energia eoliana: “Ne intereseaza sa achizitionam proiecte deja avansate de parcuri eoliene - teren cumparat, autorizatii luate de la Transelectrica, proiecte de fezabilitate serioase”, spune Lacramioara Diaconu, precizand ca poarta deja cateva discutii pentru astfel de achizitii. “Energia eoliana este o piata pe care trebuie sa o captam in urmatorii doi ani”, adauga Diaconu - din cateva motive foarte importante: dorinta de a prinde un loc cat mai bun in zona Dobrogei (cea mai potrivita zona pentru energie eoliana din Romania), dar si de a intra in posesia unor unor proiecte interesante. Unul dintre acestea, Blue Line, a fost deja achizitionat de compania italiana Enel.

Intrarea in zona de energie verde este un subiect despre care toate marile companii petroliere discuta de cativa ani incoace. Codrut Pascu considera ca toate marile companii petroliere se gandesc la acest domeniu din doua motive: “In primul rand, o fac pentru imagine, iar in al doilea rand pentru ca nu stiu exact ce alternative vor fi la petrol pe termen mediu”.

Wolfgang Ruttenstorfer spera insa sa mai poata lucra ani buni cu petrol, mai ales ca nu este deloc pesimist in ceea ce priveste pretul mediu al petrolului, despre care considera ca se va intoarce in curand la “putin peste 80 de dolari”. Deocamdata, se mai poate baza niste ani buni pe rezervele pe care Petrom le are in Romania, dar si in alte piete unde OMV a intrat prin Petrom, cum sunt Kazahstan sau Rusia. “Aceasta a fost promisiunea noastra, ca vom face din Petrom un lider zonal”, spune Ruttenstorfer, care a decis coordonarea prin Petrom a tuturor operatiunilor OMV de la sud-est de Romania sau, mai precis, din afara UE (incepand cu achizitia benzinariilor OMV din Bulgaria si Serbia si pana la achizitia a doua campuri petroliere in Rusia si a unuia in Kazahstan).

Campul din Kazahstan, Komsomolskoe, unde OMV a intrat prin Petrom in urma cu doi ani, produce acum 10.000 de barili pe zi, dar Wolfgang Ruttenstorfer spera sa produca aici in 2009 aproape 20.000 de barili pe zi, pe langa plafonul minim de 210.000 de barili la care vrea sa ajunga in Romania. Mai sunt insa si alte planuri: “Ne uitam pentru Petrom si la alte proiecte, atat in Kazahstan, cat si in Rusia, desi aceste piete au devenit tot mai dificile in ultimii doi ani ca relatii de business in piata petroliera”. Situatia l-a determinat deja pe seful OMV sa incheie un parteneriat cu Gazprom, semnat anul trecut. “In acest an va trebui sa ne hotaram exact ce avem de facut in Rusia, dar si in Ucraina, care de asemenea e interesanta, sau in Turkmenistan, tari in care Petrom are deja birouri deschise”, spune Ruttenstorfer. “Nu este usor de dezvoltat in Ucraina, deoarece e o piata in curs de dezvoltare, dar pe de alta parte este singura piata la care ne gandim si la o posibilitate in downstream (retail de carburanti - n.red.), in celelalte fiind vorba exclusiv de upstream (explorare si productie)”, explica austriacul.

Orice alte planuri de dezvoltare a Petrom in est sunt adiacente planurilor de dezvoltare de acasa, unde investitiile de 4,5 miliarde de euro trebuie sa schimbe o parte importanta din viata companiei. Wolfgang Ruttenstorfer prefera sa nu anticipeze pentru sfarsitul lui 2010 decat ca Petrobrazi va fi cea mai buna rafinarie din estul Europei si ca Petrom va fi lider regional, in numele OMV. Deocamdata, cert e ca “OMV si Ruttenstorfer au reusit, pe parcursul catorva ani intensi din punctul de vedere al circuitelor financiare si operationale, sa stabilizeze compania, dupa ce au facut investitiile evidente - cum ar fi profesionalizarea procedeelor de achizitii si operatiuni, retailul, rafinarea”, comenteaza Codrut Pascu. Etapa urmatoare va aduce compania, in opinia consultantului, spre o strategie clara de specializare: “Urmatoarea faza va fi marcata de o definire mai clara a modelului catre care OMV vrea sa duca Petrom: extindere regionala agresiva sau un jucator local superintegrat, model catre care inclina mai mult”.

Deocamdata, OMV incearca sa faca fata in Romania criticilor venite din partea actualei guvernari. In ultimele saptamani, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a lansat o serie de declaratii legate de modul in care Petrom ar putea avea o influenta benefica asupra preturilor carburantilor in piata daca s-ar gandi mai putin la profit. Conform ministrului Vosganian, preturile ridicate ale carburantilor comercializati de Petrom reprezinta o “sfidare” si sunt mai mari decât cele practicate de state care nu dispun de rezerve de hidrocarburi. “In România, benzina ce rezulta din petrolul din pamânt se vinde la preturi mai mari decât in tari care nu au rezerve de hidrocarburi si care cumpara petrol din Golful Persic”, a spus Vosganian, referindu-se la Petrom. Ministrul a subliniat ca, de la inceputul acestui an, carburantii Petrom s-au scumpit de noua ori, cele mai mari modificari fiind cele din luna mai, cand petrolul a atins un nou nivel record, de 135 de dolari pe baril. Vosganian si-a sustinut afirmatiile si prin faptul ca pretul de vânzare a benzinei la statiile de distributie din tara este apropiat de nivelurile practicate in statele membre ale UE, desi România beneficiaza inca de o derogare a CE si aplica un nivel redus de accize.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/pariul-pe-est-al-ceo-ului-omv-2682665
2682665
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.