Omul care mişcă o cincime din agricultură

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 21 octombrie 2012 1454 afişări

Jabbar Kanani a venit de 27 de ani în România, iar de atunci a clădit Agricover, companie care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de circa 200 de milioane de euro. Concret, Agricover este veriga dintre agricultură şi fabrici, având mai mult de 3.000 de clienţi fermieri, fiecare dintre ei cu zeci de hectare de teren.Acelaşi grup are şi 110 clienţi în industria procesatoare - de la morărit şi panificaţie până la furaje şi industria cărnii. în cinci ani afacerile ar urma să se dubleze, iar antreprenorul de origine azeră se gândeşte să-şi listeze afacer-ile la bursa din Bucureşti.

ESTE ÎNSĂ IMPLICAT ÎN DEZVOLTAREA PROPRIEI AFACERI. Primeşte aproape zilnic oferte de vânzare pentru Agricover şi declară că are două probleme: "Pe de o parte, nimeni nu plăteşte ideile, ci doar cifrele pe care le vede, iar, pe de altă parte, modelul de business nu e ceva care poate fi luat". Iar potenţialul pe care îl vede pentru grup este mare deopotrivă pentru că activităţile sunt legate de "orice nevoie a fermierului" şi pentru că agricultura tinde să devină un motor de bază pentru economia locală. "Cred că mai degrabă nu un exit, ci listarea la bursă ar fi soluţia pe termen mediu şi lung"; iar ideală ar fi bursa de la Bucureşti, pentru că la Viena sau Londra "emoţional nu ai niciun avantaj". Reversul medaliei este însă că la BVB sunt prea puţine lichidităţi, după cum remarcă şi Kanani. De altfel, nici el nu e jucător la bursă, deoarece "n-am investit niciodată într-o afacere în care să fiu minoritar, pentru că n-am influenţă".

Până la un rulaj de 500 de milioane de euro, adică dublu faţă de cifra de afaceri de anul trecut, Jabbar Kanani crede că firma se poate dezvolta "organic, fără probleme". Odată trecut acest prag însă sau în apropierea lui, antreprenorul crede că va avea nevoie de achiziţii în domeniile colaterale şi de vreme ce "la ulei piaţa e închisă, mai e loc în segmentul de carne şi panificaţie". Una peste alta, activităţile grupului ar urma ca pe termen mediu să fie comasate în două arii distincte: financiare şi non-financiare, cele din urmă reunind deopotrivă producţie şi comerţ, gândeşte acum antreprenorul. Îl interesează deopotrivă şi extinderea la nivel geografic, "în stânga şi dreapta Dunării, ca să fim un jucător regional, cu baza în România". De altfel, una dintre cele nouă divizii ale grupului este filiala din Bulgaria, care are peste 80 de clienţi şi se ocupă cu distribuţia inputurilor - pesticide, sămânţă, îngrăşăminte - către fermierii bulgari. Pe termen scurt, Serbia este următorul pas logic, din punctul său de vedere. Ca orizont de timp, pragul de 500 de milioane de euro este fixat pentru 2016, "dar se poate şi mai repede", crede proprietarul Agricover. Atunci va fi şi momentul când compania ar putea fi listată la bursă. Pe termen lung se aşteaptă ca modelul afacerilor să se schimbe, aşa cum în ultimii 30 de ani s-a modificat radical modelul economic. În dezvoltarea afacerilor sale au avut un cuvânt de spus etapele pe care le-a parcurs economia românească.

O primă etapă a fost caracterizată de faptul că privatizările au început abia după 95; a doua etapă a fost legată de perioada în care societăţile de stat au fost scoase la vânzare, între 1995 şi 2000. Reconstruirea industriilor şi pregătirile pentru aderarea la UE au avut loc în intervalul 1998-2004. A urmat apoi recesiunea, iar Jabbar Kanani se aşteaptă ca anul viitor să debuteze un alt fenomen, pe care îl numeşte "re-privatizare", referindu-se la aşteptările sale ca băncile şi lichidatorii să scoată la mezat garanţiile pentru creditele neperformante. Se aşteaptă şi la restructurări în domeniul financiar - "sunt prea multe sucursale pentru câţi bani rulează". Din prisma tuturor modificărilor la care se aşteaptă să le aducă viitorul, nu şi-a fixat ca obiectiv să lase afacerea pe mâinile celor doi băieţi pe care îi are, de 12 şi 11 ani. "Cel mare are apucături de antreprenor, iar celălalt de bancher. Unul are foarte multe idei, dar nu şi răbdare, iar celălalt e mai calculat. Sper să facă o combinaţie bună." În plus, adaugă Kanani, este important şi ce vor gândi copiii săi despre ce vor dori să facă în viaţă, iar în opinia sa cea mai preţioasă investiţie în copii este pregătirea. "Copilul care are capacitate n-are nevoie de bani, iar cel care n-are capacitate de asemenea n-are nevoie de bani, pentru că oricum îi distruge." Antreprenorul ştie poveştile, starea, planurile a 3.000 de fermieri cu peste 200 de hectare de teren fiecare. Ei deţin acum aproape o cincime din terenul cultivat în România. Agricover le vinde tot ce au nevoie pentru agricultură, de la seminţe şi îngrăşăminte până la purceluşi, motorină, credite sau asigurări. Le cumpără recoltele şi porcii pe care îi livrează apoi către fabrici sau traderi. În partea cealaltă a afacerii sunt 110 fabrici din morărit, panificaţie, industria cărnii. Jabbar Kanani şi angajaţii săi ştiu exact ce le trebuie şi ce potenţial are fiecare dintre clienţi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/omul-care-misca-o-cincime-din-agricultura-10246102
10246102
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.