Omul care a mobilat o tara. Povestea lui Dan Sucu, proprietarul Mobexpert

Autor: Ana Raduta Postat la 06 martie 2011 10329 afişări

In urma cu 18 ani avea 1.000 de dolari si o idee de la care avea asteptari modeste. Acum are o afacere de peste 100 de milioane de euro si este cel mai important nume din industria mobilei din Romania. Cum a creat omul de afaceri Dan Sucu imperiul Mobexpert din nimic si ce planuri are pentru urmatorii 20 de ani?

Faptul ca a ramas cu diviziile de baza a fost pentru Dan Sucu o carte castigatoare, avand in vedere ca la scurt timp s-a instalat criza economica, vanzarile de mobilier au inceput sa scada, iar omul de afaceri a trebuit sa intuiasca pe ce nise poate miza in conditii de scadere generala a pietei. "Spre exemplu, am inceput sa scoatem mai mult in fata produsele de completare. Oamenii nu-si mai schimba mobila la fel de des, pentru ca nu mai au bani, dar fac mici modificari, care dau un alt aer incaperilor - cumpara un covor nou, o alta cuvertura, pun un tapet sau iau o veioza noua." Pentru acest an, miza este mobilierul de gradina, despre care a observat ca la targurile de specialitate din afara atrage mai multi vizitatori decat targurile de mobila clasica si care inca nu are o reprezentare bine definita pe piata din Romania. De altfel, anul trecut, Mobexpert si-a dublat vanzarile pe acest segment, iar tinta pentru 2011 este o crestere de cinci ori a vanzarilor.

Ca orice companie, in momentul de fata are nevoie de crestere din orice directie. Anul 2009 a fost primul cand afacerile Mobexpert au scazut, iar 2010 a continuat pe aceeasi tendinta, cifra de afaceri a grupului ajungand anul trecut pana la nivelul din 2002, respectiv pana la 110 milioane de euro. Pentru 2011 estimeaza un nivel similar, chiar daca se asteapta ca piata mobilei sa mai inregistreze o usoara scadere. Sursa de inspiratie pentru identificarea tendintelor sunt targurile de mobila de la care Dan Sucu si echipa sa nu lipsesc niciodata. Sucu calatoreste mult in acest scop si cheltuieste sume considerabile pe deplasarile de cercetare, fara de care spune ca nu ar putea avea o privire de ansamblu asupra schimbarilor permanente din domeniu. Spre exemplu, timp de 18 zile din luna martie, Sucu va fi intr-un periplu la targuri din diverse colturi ale lumii - Kuala Lumpur, Manila, Bangkok, Jakarta sau High Point.

Faptul ca vine in fiecare zi la birou si stie tot ce misca in fiecare dintre firmele grupului, la fel ca acum 18 ani, face aproape inutila intrebarea "Nu v-ati gandit sa vindeti?". "Nu, nu am vrut asta niciodata, desi am avut mai multe oferte. Cred ca as fi mult mai stresat decat acum, pentru ca ar trebui sa stau si sa administrez multi bani, sa fiu sigur ca sunt plasati unde trebuie, sa fiu atent la ce se intampla cu ei. Ar fi prea stresant. Prefer sa vin in fiecare zi la birou sa fac ce-mi place", raspunde el. Nici macar pe termen lung nu pare prea atras de ideea de a vinde. Crede cu tarie ca, atunci cand un business se desparte de cel ce l-a dezvoltat, vine "inceputul sfarsitului". O varianta ar fi sa predea stafeta unuia dintre cei patru copii ai sai, insa deocamdata si aceasta optiune este pusa in asteptare - "cand imi vor demonstra ca se pot ocupa cum trebuie de aceasta afacere si ca au rabdarea necesara, atunci da".

In aceste conditii, nici macar nu ia in considerare posibilitatea unei eventuale implicari in lumea politica, desi nu o data a fost nominalizat pe lista potentialilor premieri din zona mediului de afaceri. Nu crede, de fapt, ca un om de afaceri poate face cariera in politica, pentru ca in general sunt doua sisteme care nu se intrepatrund, dar, daca i s-ar cere sa contureze profilul premierului ideal, acesta s-ar apropia pana la identificare cu portretul comerciantului, care are un singur interes - consumatorul.

Deocamdata, Dan Sucu este fericit cu ceea ce face in fiecare zi si stie clar doar atat: nu va renunta prea curand la afacerea pe care a construit-o in aproape douazeci de ani de munca. Ce se va intampla insa peste cinci ani, zece sau chiar inca douazeci ramane de vazut: "Am pierdut exercitiul de a privi atat de departe in timp. L-am mai facut pana acum si s-a dovedit extrem de nefericit".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/omul-care-a-mobilat-o-tara-povestea-lui-dan-sucu-proprietarul-mobexpert-8030722
8030722
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.