Omul care a mobilat o tara. Povestea lui Dan Sucu, proprietarul Mobexpert

Autor: Ana Raduta Postat la 06 martie 2011 10328 afişări

In urma cu 18 ani avea 1.000 de dolari si o idee de la care avea asteptari modeste. Acum are o afacere de peste 100 de milioane de euro si este cel mai important nume din industria mobilei din Romania. Cum a creat omul de afaceri Dan Sucu imperiul Mobexpert din nimic si ce planuri are pentru urmatorii 20 de ani?

Cele doua fabrici cumparate de Mobexpert au inceput in 1997 sa produca si pentru export si sa livreze marilor lanturi europene de retail. "Aveam deja de-a face cu o alta piata, mult mai matura si atunci am inteles, pentru prima oara, ca nu producatorul, ci piata decide si ca producatori sunt milioane, dar important este ce vrea piata", spune Sucu. Acesta ar fi, de altfel, unul dintre lucrurile pe care le-ar schimba, daca ar fi sa o ia de la capat - ar pune mai mult accent pe clienti si pe ce vor ei: "De atunci am devenit obsedat de client si de nevoile lui, pentru ca mi-am dat seama ca intelegerea clientului este cea mai mare si mai importanta lupta. Orice firma este o promisiune, iar clientii intra in magazin adusi de acea promisiune si trebuie sa plece avand confirmarea ca a fost indeplinita".

Cand a aparut schimbarea de filozofie (1997-1998), Mobexpert rula afaceri anuale de 50-60 de milioane de dolari si se pregatea sa lanseze un concept nou - hipermagazinele de mobila. Primul hipermagazin Mobexpert a fost deschis in Pipera, in 2001, in urma unei investitii de 10 milioane de euro. "La primul nostru mare magazin, cel din Pipera, am lucrat aproape trei ani. Ne-a luat doi ani de cercetare in toata Europa pentru a crea proiectul si noua luni pentru constructie. "Cand terminam un magazin la care am lucrat luni sau ani de zile, placerea mea este sa stau in magazin inainte de a fi deschis. Aprind toate luminile, dau drumul la muzica si sunt singurul client. Privesc locul prin ochii clientului."

Hipermagazinul deschis acum 10 ani in Pipera a fost primul dintr-un lant care a continuat pana anul trecut, cand Mobexpert a deschis un magazin de 10.255 de metri patrati in Berceni, cu o investitie de peste patru milioane de euro. Cumulate, investitiile din ultimii 10 ani in hipermagazine s-au ridicat la 64 de milioane de euro si impreuna ocupa o suprafata totala de circa 111.000 de metri patrati. Astfel, in momentul de fata, grupul opereaza o retea de 10 hipermagazine in tara si unul la Sofia, in Bulgaria, si 20 de magazine, dintre care unul a fost deschis la Belgrad. "Incepand cu 2000, am construit in fiecare an cate 20.000-25.000 de metri patrati de cladiri. 2010 a fost primul an in care n-am mai construit nimic, ci doar am finalizat un proiect deja inceput", precizeaza Sucu.

Desi extinderea regionala face parte din planul oricarui om de afaceri cu greutate, comertul din afara tarii nu reprezinta neaparat o prioritate pentru companie si nici nu are o pondere semnificativa in venituri. "In cazul celor doua magazine din Belgrad si din Sofia, beneficiile au fost mai mult de imagine decat financiare, asa ca vom continua sa ne axam in special pe magazinele din tara", spune seful Mobexpert. In momentul de fata, din totalul productiei, 18% inseamna export, iar tinta grupului este ca exportul sa se mentina intre 12% si 20%. Cu toate acestea, pe termen lung, omul de afaceri intentioneaza sa consolideze la nivel regional marca Mobexpert si are in vedere sa opereze 15 hipermagazine in regiunea balcanica pana in 2015.

Sucu a avut si momente de cumpana, cand a avut de luat decizii delicate. Un astfel de moment s-a petrecut in 2007, cand toata presa a disecat fiecare latura a divortului dintre Dan si Camelia Sucu, in urma caruia fosta sotie a omului de afaceri a iesit din actionariatul grupului. S-a vorbit atunci despre "cel mai scump divort din Romania", in conditiile in care Camelia Sucu a obtinut prin partaj 100% din actiunile Class Mob, divizia de mobilier de lux a Mobexpert, dar si o parte din proprietatile si bunurile obtinute in timpul casatoriei si 40 de milioane de euro, suma care, la acel moment, i-a adus titulatura de "Doamna Cash" sau "femeia cu cel mai mult cash din Romania".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/omul-care-a-mobilat-o-tara-povestea-lui-dan-sucu-proprietarul-mobexpert-8030722
8030722
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.