Noua ordine a economiei

Postat la 05 mai 2009 36 afişări

2009 va fi pentru economie primul an de declin, dupa opt ani de crestere neintrerupta. Ceea ce s-a intamplat in primele trei luni confirma ca la nivelul celor mai mari companii, coloana vertebrala a economiei, afacerile au scazut pe linie, iar de departe cel mai grav afectate au fost companiile din industrie. Daca luam in considerare propriile lor estimari pentru anul acesta, firmele din top 10 ar putea pierde, in ansamblu, un business de peste 4 miliarde de euro.

 

Daniel Weissman, managing partner al casei de consultanta TASC Strategic Consulting pentru Romania si Europa Centrala si de Est, arata ca Orange si Vodafone au dominat piata telefoniei mobile, cu peste 90% din abonati, mai multi ani la rand, dar au pierdut recent cota de piata (estimarile recente arata ca operatorii detin acum 80% din piata, restul fiind cucerita de Cosmote si mai nou de DigiMobil, divizia de telefonie mobila a grupului RCS&RDS), iar la aceasta tendinta contribuie si introducerea portabilitatii numerelor de telefon, din toamna anului trecut. “Este de asteptat deci ca Orange si Vodafone sa faca eforturi de a-si intari baza de clienti prin oferirea unor servicii cat mai complexe”, anticipeaza Weismann. “Vor face multe eforturi in acest sens, mai ales in conditiile in care ambii vor sa foloseasca pe plan intern 2009 si 2010 pentru optimizare de costuri si import de know-how de la companii conexe.”

 

In privinta profiturilor, Codrut Pascu aminteste ca operatorii din telecom au avut marje sanatoase de profit in ultimii ani, numai ca intensificarea concurentei este o etapa normala in procesul de maturizare a pietei, mai ales dupa ce la capitolul serviciilor de baza lucrurile s-au incheiat, odata ce penetrarea telefoniei mobile a ajuns la aproximativ 130% din populatie. Prin urmare, avem de-a face cu un fenomen care oricum ar fi existat si in absenta crizei, “pe care toti operatorii si l-au asumat si pentru care s-au pregatit din timp”. Schimbarile posibile de acum incolo pe aceasta piata ar putea veni mai curand din afara top 10, este de parere Pascu: “S-ar putea sa vedem un comportament diferit al Cosmote anul acesta, care a atins deja un anumit stadiu de dezvoltare a bazei de clienti”. Cosmote a terminat anul trecut cu 5,89 milioane de clienti, fata de 3,9 milioane la sfarsitul lui 2007, si-a dublat veniturile si a redus pierderea neta cu 40%.

 

Profitul, dupa cum recunosc marile companii, este un obiectiv secundar in 2009, in primul rand pentru ca putini spera sa il poata si realiza, in al doilea rand pentru ca un an ca acesta aduce alt gen de oportunitati; teoria spune ca este un moment bun pentru castigarea de cota de piata si pentru dezvoltarea cu costuri mai mici. E adevarat ca pentru cele mai multe dintre companiile de top din Romania, criza va insemna in primul rand o intoarcere la nivelul de afaceri din 2005-2006, o stergere a ultimilor ani de crestere. Raman insa investitiile facute, piata mai matura si, mai ales, experienta care va putea fi folosita in anii de dupa criza.

 


Minus 4 miliarde €

De patru ori minus

Cum stam cu increderea

Un nou inceput

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/noua-ordine-a-economiei-4296531
4296531
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.