Manager de vreme rea şi intraprenor all seasons
Sosirea sa în România s-a întâmplat în plină criză şi a presupus o misiune deloc uşoară: „Era de la început clar pentru mine că oamenii de aici au o predispoziţie spre consum, dar trebuia şi ca administraţia să sprijine consumul, or, acest lucru nu s-a întâmplat în primii doi ani ai mandatului meu - 2011 a fost unul rău pentru industrie, 2012 a fost bun pentru noi datorită strategiilor interne, dar care nu erau sustenabile în mediul local, astfel că 2013 a fost dur, 2014 a fost un punct de cotitură, în care piaţa nu creştea, iar 2015 este singurul an în care vedem creştere puternică.” În 2011, când a venit în România, ambele divizii ale companiei se confruntau cu scăderi importante ale cifrei de afaceri: de la o cifră de afaceri de peste 744 de milioane de lei în 2008, divizia de băuturi răcoritoare a companiei, QAB, ajunsese la venituri de aproximativ 600 de milioane; simultan, divizia de snacks-uri a PepsiCo, Star Food, se confrunta cu scăderi de zeci de milioane de lei ale afacerilor.
Faptul că strategiile aplicate iniţial nu au fost sustenabile pentru companie s-au reflectat în rezultatele din 2013, unul dintre cei mai slabi ai PepsiCo România, când QAB a înregistrat afaceri de circa 582 de milioane de lei şi pierderi nete de peste 26 de milioane de lei; în acelaşi timp, rezultatele pentru divizia de snacks-uri le-au întrecut pe cele de dinaintea crizei (venituri de peste 356 de milioane de lei şi profit net de peste 7 milioane). 2014 a fost cel mai bun al companiei după criză – „un an al echilibrului“, potrivit lui Yüksel - cu venituri totale ce au depăşit 1 miliard de lei. Anul acesta însă, creşterea va fi şi mai mare. „Vom înregistra anul acesta o creştere de două cifre“, a declarat CEO-ul, care nu poate să comunice rezultate mai concrete înainte de auditarea rezultatelor companiei pentru bursă. „Am întors situaţia spre mai bine, iar în 2015 sunt şi factori externi care ne-au ajutat mult, aplaud eforturile administraţiei în ce priveşte încurajarea consumului, care nu a existat în primii mei ani aici.“
După patru ani în România, a ajuns la concluzia că piaţa de aici este una dură, competitivă şi, deşi drumul pe care l-a avut nu a fost unul foarte lin, a ajuns în punctul în care este mândru de realizările sale în România. „Suntem mulţumiţi de modul cum mediul de aici se îmbunătăţeşte şi ne ajută să transformăm această afacere într-o poveste de succes şi totodată să facem în continuare ţara atractivă pentru PepsiCo, deoarece eu vreau ca ei să investească în continuare aici.“
Strategia care l-a adus în acest punct se împarte în două etape, descrie managerul procesul derulat de companie: „Vreme de şase luni am încercat să înţeleg această piaţă, să vin cu viziune şi cu o misiune pe care să le transmit şi echipei, iar viziunea noastră este să devenim compania cu cea mai rapidă creştere, obiectiv la care aveam să ajungem în două etape: stabilizarea şi apoi accelerarea.“ Consideră că au trecut cu succes prin prima etapă, iar acum au început-o pe a doua. „Acum nu sunt doar eu mulţumit, ci nu cunosc vreun om de afaceri în România care să nu fie mulţumit de afacerea lui anul acesta; stârpirea economiei negre şi încurajarea consumului prin reducerea TVA sunt metode care funcţionează”.
Strategia cu care a abordat piaţa locală s-a axat mereu pe diferenţiere şi pentru asta a lucrat întotdeauna cu cercetări de piaţă, din care să rezulte ce îşi doresc cu adevărat consumatorii. „Trebuia să înţelegem ce îi face să cumpere o anumită categorie, să vedem dacă le oferim ce trebuie, când trebuie, unde le trebuie. Contează totul, nu doar preţul, e vorba despre furnizarea produsului potrivit la momentul potrivit, la preţul potrivit. Diferenţierea a fost cea care ne-a ajutat să creştem, deoarece consumatorii nu ne spun ce îşi doresc şi trebuie să le prezentăm inovaţiile pentru ca ei să poată alege. Dacă mi-aş defini strategia cu un citat al lui Henry Ford, aş spune doar: «Dacă ar fi să îi întreb pe consumatori, ei ar fi vrut doar cai mai rapizi.»“
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro