Isteria Pokémon: cum ne-a acaparat un joc viaţa

Postat la 26 iulie 2016 323 afişări

2016 este anul maimuţei în calendarul chinezesc, dar sigur va rămâne cunoscut ca fiind anul Pokémonului. 6 iulie 2016 ar putea rămâne în istorie pentru japonezii de la nintendo. În doar patru zile, Pokémon Go a fost descărcat de mai multe ori decât aplicaţia de dating Tinder şi în alte două zile a depăşit Twitter la numărul de utilizatori activi. Mai important, Pokémon Go a dublat valoarea de piaţă a Nintendo şi a stârnit o isterie în toată lumea, deşi lansarea iniţială a cuprins doar trei ţări (SUA, Australia şi Noua Zeelandă).

Un tânăr din Bucureşti cere 10 lei pe kilometru pentru a vâna Pokémoni pentru tine, un clujean pe nume Lorand Minyo a creat o platformă prin care jucătorii din toată lumea vor primi notificări cu ofertele restaurantelor din zonă. „Vineri am şi lansat site-ul. Practic noi intermediem, ca o mică publicitate, pentru businessurile locale de peste tot din lume, ofertele pe care le fac pentru jucătorii de Pokémon Go“, declara Minyo pentru o televiziune. „Suntem încă în fază de validare, dar semnele sunt bune. Am fost contactaţi deja pentru campanii complexe şi suntem în căutare de manageri de comunităţi în diferite oraşe din Europa; ne uităm la Londra şi Berlin“, a mai spus Lorand Minyo pentru Iceefest.

O altă sursă de venit pentru Nintendo este licenţierea personajelor. Pokémon este un brand global cu o istorie de 20 de ani, iar unii i-ar asemăna puterea cu Star Wars. Eu nu aş merge atât de departe, însă cifrele jocurilor vândute demonstrează că universul este iubit şi cunoscut de lume. Jocul Pokémon Red, Blue, and Green, dezvoltat pentru Game Boy în 1996, a fost vândut în peste 23 de milioane de exemplare. În 1999 experienţa s-a repetat cu Pokémon Gold and Silver, iar unul dintre cele mai recente jocuri, Pokémon Black and White, lansat în 2010 pentru platforma Nintendo DS, a fost vândut în peste 15 milioane de exemplare. Totuşi în ultimii ani vânzările jocurilor din acest univers au scăzut.

Povestea monştrilor de buzunar (Poket - monsters - Pokémon) a început în 1996 ca un joc video pentru consola portabilă a Nintendo. Copiii anilor ‘90 au capturat creaturi, s-au uitat la desene şi la filme la cinema, iar astfel Pokémon a ajuns una dintre cele mai cunoscute francize de jocuri din lume. La doar doi ani de la lansare, franciza Pokémon valora 4 miliarde de dolari în Japonia, iar în 1999 Pokémon genera venituri de peste 3 miliarde de dolari anual. Trei ani mai târziu, în 2002, franciza deja valoara peste 26 de miliarde de dolari şi aducea venituri de 15 miliarde de dolari din vânzarea de păpuşi şi a altor produse licenţiate. Din 1996 până în prezent franciza Pokémon a generat venituri de 57 de miliarde de dolari, din care 927 milioane de dolari au venit din filme, iar restul din jocuri video, jocuri de cărţi, seriale şi produse licenţiate, potrivit datelor oferite de The Pokémon Company.

Succesul adus peste noapte de Pokémon Go ar putea forţa felul în care Nintendo gândeşte şi face afaceri. Până nu demult, Nintendo a declarat că principalul punct de interes al companiei sunt jocurilor pentru console şi că variantele pentru telefoanele mobile sunt doar o metodă de a atrage mai mulţi oameni către produsele lor. Acum, cei din conducerea companiei sunt forţaţi să acorde o atenţie mai mare jocurile mobile şi poate să aplice acelaşi model şi altor jocuri din portofoliu.

„Obiectivul lor este să vândă gadgeturi (console) cu 400 de dolari, apoi jocuri cu 60 de dolari. Pentru ei segmentul de mobile este «junk food»“, a spus Serkan Toto, fondator al Kantan Games, firmă de consultanţă. Una din provocările celor de la Niantic şi Nintendo va fi păstrarea interesului pentru joc: nu este suficient să te plimbi pentru a găsi şi captura Pokémoni, trebuie apoi să repeţi acelaşi proces pentru a creşte şi a da putere personajelor. După un timp, asta poate deveni destul de plictisitor, şi este de aşteptat ca oamenii să nu mai fie atât de entuziasmaţi de joc. 

Tot aici intră în discuţie un alt factor, şi anume vremea: jocul a fost lansat vara, pe o vreme plăcută, dar e greu de crezut că utilizatorii vor ieşi în mijlocul unei furtuni de iarnă la vânătoare de Pokémoni. „Jocul a pornit cu dreptul, dar rămâne de văzut răspunsul în pieţe-cheie unde nu a fost încă lansat, de pildă Japonia. Alţi factori ar fi conţinutul pe care îl vor introduce cei de la Niantic în update-uri viitoare şi cât de frecvente vor fi acestea; nu în ultimul rând, felul în care Niantic va reuşi să adreseze numeroasele problemele tehnice ale aplicaţiei, care au provocat deja multă frustrare în rândul utilizatorilor“, spune Butnariu.

Rămâne de văzut dacă Pokémon Go generează doar un apetit trecător sau va fi un produs care va intra în istorie. Mai departe, Nintendo ar putea aplica acelaşi model şi altor jocuri din portofoliu, la fel de cunoscute, sau poate chiar mai cunoscute, precum Zelda, Donkey Kong sau Mario.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.