Isteria Pokémon: cum ne-a acaparat un joc viaţa

Postat la 26 iulie 2016 323 afişări

2016 este anul maimuţei în calendarul chinezesc, dar sigur va rămâne cunoscut ca fiind anul Pokémonului. 6 iulie 2016 ar putea rămâne în istorie pentru japonezii de la nintendo. În doar patru zile, Pokémon Go a fost descărcat de mai multe ori decât aplicaţia de dating Tinder şi în alte două zile a depăşit Twitter la numărul de utilizatori activi. Mai important, Pokémon Go a dublat valoarea de piaţă a Nintendo şi a stârnit o isterie în toată lumea, deşi lansarea iniţială a cuprins doar trei ţări (SUA, Australia şi Noua Zeelandă).

În plus, elementele de realitate augmentată (AR) fac ca jocul să fie perceput ca o experienţă complet nouă, ceva nemaiîntâlnit până acum la un joc de mobil. Isteria stârnită de joc sigur va genera şi dezvoltarea altora asemănătoare, însă cât de mult succes vor avea? „Sigur, vor apărea jocuri care vor încerca să capitalizeze pe noul interes al publicului în AR, dar au o provocare grea în faţă, fiindcă este greu să te baţi cu o licenţă ca Pokémon. Un lucru mai puţin cunoscut este legat de poziţionarea acelor Pokestops şi Pokegyms, care se găsesc în joc. Poziţia lor se bazează pe date acumulate pe parcursul mai multor ani de Niantic (datele au fost acumulate prin jocul Ingress, care e prezent de mai mulţi ani pe piaţă). Deci Pokémon Go are un avantaj competitiv deosebit aici, prin accesul la o bază de date substanţială ce oferă informaţii despre comportamentul utilizatorilor de astfel de jocuri (bazate pe geolocaţie)“, spune Cătălin Butnariu, preşedinte al Romanian Game Developers Association

Succesul Pokémon Go a făcut valuri în societate, deopotrivă aspecte pozitive cât şi negative. Tom Currie, din Noua Zeelandă, şi-a depus demisia de la compania pentru care lucra de 6 ani pentru a-şi dedica tot timpul jocului Pokémon Go. Tânărul de 24 de ani spune că şi-a rezervat bilete de avion de-a lungul şi de-a latul continentului australian, în speranţa că va captura toţi Pokémonii disponibili. Au apărut şi anunţuri pe platforma Craigslist în care un antrenor din New York îşi oferea serviciile pentru 20-30 de dolari pe oră. Arthur, un tip de 26 de ani, care este fan Pokémon încă de mic, cere 25 de dolari pe oră pentru a-i învăţa pe alţii cum să prindă Pokémoni, cum să evolueze mai repede şamd. În San Diego, California, doi bărbaţi au alunecat de pe marginea unei stânci în timp ce se jucau.

Au fost şi cazuri în care jucătorii au intrat pe proprietăţi private, în curţile şi în apartamentele oamenilor. Alţii s-au folosit de o opţiune a jocului de a momi creaturi pentru a atrage la rândul lor jucători şi a-i jefui. La finalul săptămânii trecute, o femeie aflată la vânătoare de Pokémoni a sunat la Urgenţe pentru că rămăsese blocată într-un copac şi nu mai putea să coboare. „Cel mai important aspect este popularitatea licenţei Pokémon, cu care mulţi dintre gamerii din ziua de azi au crescut când erau copii. Nu este singurul factor, însă, fiindcă jocul are şi mulţi utilizatori care nu s-au mai jucat Pokémon până acum, dar au fost prinşi în isteria generală şi l-au încercat. Jocul are o componentă socială importantă, şi acesta este un alt factor care a dus la succesul său, precum şi faptul că este un joc care se adresează efectiv oricui, de orice sex sau vârstă“, explică succesul jocului Butnariu.

De la lansare serverele companiei s-au chinuit să-i găzduiască pe cei peste 20 de milioane de oameni care încercau să se joace. Pe social media şi în presă au apărut tot felul de ştiri în care tot mai mulţi oameni au ieşit din case şi au format minicomunităţi în căutarea Pokémonilor (mii de oameni în New York sau Chicago), unii s-au împrietenit, alţi i-au îndemnat pe jucători să plaseze momeli pentru creaturi în spitale pentru ca şi copiii de acolo să se poată bucura de joc. Pokémon Go îi împinge, într-o oarecare măsură, pe oamenii să meargă, să redescopere parcuri, oraşe şi străduţe pe care altfel nu le-ar fi vizitat. Totuşi, în acelaşi timp, câţi dintre jucători sunt chiar atenţi la împrejurimi şi nu stau cu ochii în telefon?

Nu mai spun că unii şoferi au făcut accidente de maşină vânând Pokémoni; din acest motiv, Poliţia Română a observat incidentele din alte ţări şi a ţinut să emită o avertizare pe pagina sa oficială de Facebook. Instituţia a publicat un mesaj privind respectarea regulilor de circulaţie în timpul jocului proaspăt lansat. Dacă sunteţi îngrijoraţi că poate copiii dumneavoastră or să stea cu ochii lipiţi de telefon în timp ce traversează strada, nu vă mai faceţi griji! Nintendo lansează o brăţară care va vibra atunci când un Pokémon se află în preajmă. Astfel nici copiii nu vor fi în pericol şi nici telefoanele nu se vor descărca la fel de repede.

În SUA şi vânzările de produse Pokémon au crescut cu 91% după lansarea jocului, potrivit Adobe Digital Insights. La Walmart, cel mai mare retailer din SUA, căutările de produse Pokémon s-au dublat. Au crescut chiar şi vânzările de baterii externe (jocul consumă multă baterie). Aplicaţia este disponibilă atât pe Android cât şi pe iOS şi este gratuită, dar utilizatorii pot achiziţiona diferite obiecte şi pachete din magazinul virtual al jocului. Având în vedere numărul mare de jucători ai Nintendo, The Pokémon Company şi Google ar trebui să-şi recupereze rapid investiţia de 30 milioane de dolari, cât a intrat în dezvoltarea jocului.

Modelul de business este construit pe microtranzacţii: poţi să descarci aplicaţia şi să joci, iar ulterior să plăteşti pentru diverse obiecte care te vor ajuta să avansezi - cum ar fi mingile cu care să capturezi Pokémoni, incubatoare de ouă şi aşa mai departe. Microtranzacţiile se află la baza celor mai populare jocuri de mobil şi pot fi extrem de profitabile: Supercell, care a dezvoltat jocul Clash of Clans, a avut venituri de peste 2 miliarde de dolari anul trecut. Dar Pokémon Go are şi o altă sursă de venituri, puţin accesibilă celorlalte companii de pe piaţă: din moment ce jucătorii se află în continuă mişcare, Niantic poate construi o uriaşă bază de date cu informaţii legate de locurile frecventate de jucători pe care o poate vinde ulterior companiilor de marketing.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.