Intoarcerea blocajului financiar

Postat la 03 februarie 2009 56 afişări

Simptomele de pana acum ale crizei au fost reducerea creditarii, scaderea consumului si prabusirea pietei de capital, dar, cum raul incepe sa afecteze din ce in ce mai mult economia reala, devin din ce in ce mai evidente noi manifestari. Blocajul financiar, care a afectat economia romaneasca un deceniu si jumatate, revine. Cum va evolua, de ce trebuie sa se fereasca companiile, ce trebuie sa faca executivii si de unde ar putea veni ajutorul?

 

Constantin Tampiza - Lukoil, industria petroliera

“Luna ianuarie o voi termina pe minus, pentru prima oara in ultimii trei ani. Din cauza clientilor carora le-am oprit furnizarea cu benzina, dar si din cauza scaderii consumului, vanzarile din statii au fost in ianuarie 2009 la 75% din vanzarile din ianuarie 2008. O cauza poate fi si ca nu fost aprobat bugetul, iar companiile finantate de stat nu au prea avut bani.”

“Consecintele acestei crize pot fi mai grave decat cele din ‘90, pentru ca sunt afectati absolut toti actorii pietei economice.”

“Pe deasupra, trebuie sa fie o conciliere sociala, trebuie sa cada de acord toata lumea ca trebuie sa luptam impreuna; noi acum nu avem incredere unul in altul si asta ne sapa groapa mai adanca. Recunosc ca nici eu nu mai am increderea dinainte, am devenit mult mai strict cu clientii, nu ii mai pasuiesc.”

“Toti spun ca nu sunt lichiditati in economie: lipsa de finantare inseamna ca nu sunt bani nici la producator, nici la consumator, astfel ca statul pierde de doua ori.”

“Am redus costurile cu 5%, destul de dur: benzina angajatilor pe masinile de serviciu a scazut la jumatate, convorbirile telefonice sunt limitate, iar angajatii cu varsta de pensionare se pensioneaza. Diminuarea cheltuielilor cu 5% e buna, dar nu ma ajuta cand mie mi-au scazut incasarile cu 25%.”

“Nu va fi blocaj financiar in economie, pentru ca administratia constientizeaza necesitatea finantarii, de la FMI sau de oriunde, ca banii nu au miros si sunt buni, numai sa vina. Daca nu vor exista aceste finantari, va fi blocaj si exista riscul sa intram intr-un cerc vicios ca Ucraina.”

 

Narcis Mihai - Lekkerland Convenience, distributie

“Privind in ansamblu, incetinirea

creditarii este prezenta in cadrul multor firme, insa in cazul companiilor solide nu se pune problema lipsei banilor. Totodata, cresterea dobanzilor practicate duce implicit la cresterea costurilor in general cu cel putin cateva sute de mii de euro anual, ceea ce in cadrul firmelor mai mici este foarte greu de suportat, iar in cadrul distribuitorilor mari se va reflecta in cresterea costurilor cu 0,5%-2%, in functie de finantare.”

“Va urma o perioada instabila, in care termenele de plata nu vor mai fi respectate, ducand astfel la incetarea multor contracte, magazinele mici vor fi in acelasi timp afectate, iar distribuitorii se vor concentra asupra magazinelor care isi respecta conditiile.”

“Valoarea arieratelor va creste progresiv, aparand sau marind bonusarea pentru plata la termen scurt sau cash.”

“Inca de la sfarsitul anului trecut a inceput sa se simta o incordare in piata in ceea ce priveste creditarea si implicit rulajul dintre companii, in special in cazul clientilor de clasa medie si mica.”

“Partenerii traditionali, in special

retelele importante de benzinarii, ca si o parte din retaileri, se achita bine de aceasta sarcina, insa sunt si retele de magazine care folosesc diferite procedee pentru a intarzia, dand vina pe anumite greseli la facturare sau semne de punctuatie.”

 

Alexandru Paius - Image, relatii publice

“In primul rand clientii manifesta o anumita prudenta in anuntarea bugetelor alocate comunicarii pentru 2009 si acest lucru ingreuneaza considerabil intocmirea bugetului agentiei pentru anul in curs. Acesta e motivul pentru care si contractele noastre cu furnizorii traditionali sunt deocamdata amanate. Si folosesc cuvantul prudenta pentru ca este vorba despre o stare de incer­­ti­tudine, normala in contextul actual, cu privire la evo­lutia afacerilor clientilor pentru acest an. Si acest lucru este poate chiar mai grav decat stabilirea unor obiective de business in scadere. Iar domeniile de activitate ale clientilor pentru care lucram in prezent sunt destul de diverse, de la FMCG, pana la farma.”

“Nu pot sa spun ca in industria noastra se simte deja acumularea de arierate, dar exista semne clare ca intr-acolo ne vom indrepta, daca lucrurile se vor deteriora. Trebuie sa spun insa ca ianuarie si chiar februarie, in industria de comunicare, sunt luni in care de regula activitatea nu este foarte intensa; in aceasta perioada se stabilesc bugetele si se fac strategiile pentru anul in curs. Astfel incat, in acest moment, este greu sa-mi dau seama cum vor evolua lucrurile in viitor.”

“Contractele pe care le-am semnat pentru acest an cu clientii nostri au termene de plata mai mari, comparativ cu cele de anul trecut. Si de fapt am constatat aceasta solicitare din partea clientilor nostri inca de la sfarsitul anului trecut.”

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/intoarcerea-blocajului-financiar-3856698
3856698
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.